Jen 20 % vaší činnosti vede k úspěchu
20 % zločinců spáchá asi 80 % všech trestných činů.
20 % lidí, kteří uzavřou sňatek, způsobí 80% rozvodů.
2/3 veškeré konverzace tvoří jen 700 často používaných slov.
Nemusí jít o přesný poměr 80/20. Mohou to být jiné silně nevyvážené vztahy (75/25, 90/10, 95/5 apod.).
Na 20 % konzumentů piva při padá většina vypitého piva. Na tuto skupinu by se měl pivovar zaměřit a ignorovat 80 % konzumentů. Tím se jeho marketingové úkoly ohromně zjednoduší.
Jeden umělec zjistil, že 78 % stahovaných skladeb pochází z jeho jediného CD. A že 55 % příjmů má z pouhých pěti skladeb! Poznal, co jeho fandové hledají. Umožnilo mu to lépe ukázat tyto skladby na webových stránkách, aby vydělal ještě více.
- Další díly seriálu nelaznete zde: O úspěchu podle Ivo Tomana.
Vykašlete se na nefunkční postupy
Také u vás jen malá část příčin přináší většinu výsledků. Najděte ji a zvyšte ji na více procent. Tak získáte „nespravedlivou“ výhodu.
80 % zaměstnanců vám vytvoří jen 20 % zisku. Najděte je a nahraďte je výkonnějšími. A naopak 80 % úspěchu organizace přinese pouze 20 % jejích zaměstnanců. Stejně tak 80 % zákazníků vám přináší jen 20 % zisku. A naopak 80 % zisku je od 20 % zákazníků. Najděte tu menšinu. Zjistěte, co je spojuje a jak je „naklonovat“.
Většinu dat najdete za 20 % času. Takže se nezdržujte zjišťováním absolutně přesných údajů. Místo toho provádějte jejich „dost přesný“ odhad. Neustále se ptejte: Co je těch 20 %, která vedou k 80 % výsledků?
Najděte tu většinu činností, na kterou se máte vykašlat. Vše, v čem jste pouze průměrní, opusťte. Dělejte jen to, v čem jste lepší než ostatní.
Naopak pokud něco funguje, neměňte to. Ale zdvojnásobte to, zdesateronásobte to, i když nevíte, proč to funguje. Zde se většina zalekne, ale odvážní se stanou boháči. Přemýšlejte a najděte 20 % vstupů, ze kterých jste získali nejlehčích 80 % peněz. Můžete to zopakovat? Tak to opakujte a opakujte. Na to ale nesmíte být duševně líní.
Princip je jednoduchý!
Asi jen 20 % produktů vám přináší 80 % vašich zisků. Musíte je najít, více se jim věnovat a ostatních se zbavit. Princip je jednoduchý! Vždy, když se neziskové produkty a činnosti vyřadí z prodeje, zvýší se zisky, přičemž zákazníků se to nijak moc nedotkne. Také tím klesnou náklady na složitost systému.
Analýzy 80/20 můžete dělat i podle jiného rozdělení. Porovnávejte zeměpisné odlišnosti, velikost zakázek, opakované nákupy, staré a nové klienty apod. Najděte tu malou část, ve které jste lepší než ostatní. Obraťte své činnosti i společnost vzhůru nohama a znásobte tuto malou část.
Dnes se s vámi na těchto stránkách loučím, takže vám přeji hodně úspěchů v práci i v životě. A pokud byste měli pocit, že vám k úspěchu chybí trocha štěstí, přečtěte si mou novou knihu Štěstí na míru, možná budete překvapeni.
Ivo Toman, z knihy O úspěchu, nová kniha Štěstí na míru vyšla 15. 7. 2014
* http://cs.wikipedia.org/wiki/Vilfredo_Pareto