No a co, že nebudete první?
Být první ještě neznamená úspěch, který vás do smrti zabezpečí. V roce 1898 v Americe začala sériová výroba automobilů. Největší výrobce Alexander Winston tehdy vyráběl denně 21 vozů. A kde je dnes?
- Další díly seriálu nelaznete zde: O úspěchu podle Ivo Tomana.
Vítězové nemusí být první
Být první je milé. Možná tak vstoupíte do historie… A to je většinou vše. Takovým příkladem jsou bratři Orwille a Wilbur Wrightové. První let letadlem s vlastním pohonem uskutečnili 17. prosince 1903 v Severní Karolíně. Byl dlouhý méně než 40 metrů a trval jen 12 sekund. Na letadlech ale pak zbohatli jiní.Julius Edgar Lilienfeld (1882-1963) svůj první tranzistor vyrobil už v roce 1925. Patent podal o rok později. I na tranzistorech pak zbohatli jiní.
Častokrát to, že jste první, nic neznamená. Neboť historie přiřkne prvenství někomu jinému. Jako se to několikrát stalo Teslovi.
Někomu však vyšlo být v něčem první a ještě a tím mít dlouhodobě úspěch. Například na přelomu 19. a 20. století Američan King Camp Gillette vynalezl své proslavené žiletky do holicích strojků.
Místo toho, být skutečně první, je pro úspěch lepší vytvořit zdání, že jste první. Američan Samuel Colt získal v roce 1836 patent na bubínkový revolver. Pak ho začal vyrábět a zbohatl. Když v roce 1862 zemřel, jeho majetek byl asi 15 milionů tehdejších dolarů. Colt přitom nikdy netvrdil, že revolver vynalezl. Jeho konstrukce byla úpravou dvacet let starého systému Elishy Haydona Colliera.
Originalita nebo inspirace jinde?
Jak přišel Tim Ferriss na svůj nejúspěšnější slogan Zaručeně nejrychlejší způsob, jak zvýšit sílu a rychlost?„Vypůjčil jsem si ho z nejdéle používaného sloganu jazykového softwaru Rosetta Stone: Zaručeně nejrychlejší způsob, jak si osvojit jazyk. Znovu vynalézat již vynalezené je nákladné – najděte, co funguje, a přizpůsobte to svým potřebám.“
Odlišovat se je dobré, pokud to vynáší. Ale odlišovat se za každou cenu jen proto, abyste byli v něčem první, je hloupost. Můžete-li výnosně dělat to, co jiní, tak to dělejte. Dokonce je to velmi rozšířené. Všude se kopírují úspěšné myšlenky, značky, reklamní slogany, televizní seriály, reality show atd. Celý systém podnikání franšízinku, MLM i jiný prodej licencí spočívá na využití myšlenek a úspěchu někoho jiného.
Podtrženo, sečteno. Nemusíte mít skvělý nápad, abyste měli úspěch. Spousta později výborných firem začala bez konkrétního nápadu. Najít svou výhodu, třeba nějakou mezeru na trhu, můžete i později, neboť svět se stále vyvíjí. Pak už ale nerozhodují samotné nápady, ale vaše schopnosti dovést je do konce – jednání s lidmi, přesvědčování, spolupráce, vyhledávání spojenců. A především důslednost. Někdy je obtížné zůstat důsledný, když se věc nedaří podle našich představ, ale o tom si povíme zase příště.
Ivo Toman, z knihy O úspěchu, nová kniha Štěstí na míru vyšla 15. 7. 2014