Co dělat, když vám jiný stát EU brání v podnikání?

07.06.2006 | , Finance.cz
FIRMY


Dostali jste se při podnikání v některé z členských zemí Evropské unie do situace, kdy vám tamní veřejné orgány neoprávněně zakázali vykonávat podnikatelskou činnost? Poradíme vám, kam se obrátit pro pomoc.

Společnosti při prodeji zboží či služeb v jiných zemích občas narážejí na obtíže ze strany místních veřejných orgánů kvůli špatnému uplatňování pravidel EU. V těchto případech je možné požádat o pomoc on-line síť SOLVIT center, která se snaží najít rychlé, spravedlivé a přijatelné řešení.

Systém SOLVIT se zabývá jakýmkoli přeshraničním problémem mezi podnikem nebo občanem na straně jedné a vnitrostátním orgánem na straně druhé, který se týká případného nesprávného použití právních předpisů EU. Doposud se SOLVIT zabýval problémy v oblastech, kterými jsou například uznávání odborné kvalifikace a diplomů, přístup ke vzdělávání, povolení k pobytu, volební práva, sociální zabezpečení, zaměstnanecká práva, řidičská oprávnění, registrace motorových vozidel, hraniční kontroly, přístup výrobků na trh, přístup služeb na trh, usazení jako osoba samostatně výdělečně činná, zadávání veřejných zakázek, daně či volný pohyb kapitálu nebo plateb.

 
Postup podání žádosti

  • Po ověření, že se váš dotaz týká nesprávného uplatňování pravidel veřejným orgánem členské země EU, si vyberte vaše domácí SOLVIT centrum. Kontaktovat je můžete telefonicky, prostřednictvím e-mailu nebo pomocí využití on-line přístupu.
  • Po předložení vašeho případu místní SOLVIT centrum (tzv. domácí SOLVIT centrum) nejprve zkontroluje údaje obsažené ve vaší žádosti, aby se ujistilo, že se opravdu týká nesprávného použití předpisů v oblasti vnitřního trhu a že byly poskytnuty všechny nezbytné informace. Poté Váš případ vloží do on-line databáze, a tím bude automaticky zaslán SOLVIT centru (tzv. řídící SOLVIT centrum) v druhém členském státě, ve kterém se problém vyskytl.
  • Řídící SOLVIT centrum by vám mělo do týdne potvrdit, zda případ převezme či nikoli. To však do velké míry závisí na tom, zda je případ opodstatněný a zda má reálnou naději na to, aby mohl být účelně vyřešen. Vyžaduje-li řešení problému, aby byl zrušen konkrétní předpis, může to trvat několik měsíců a může být rovněž třeba podat formální žalobu. SOLVIT vždy usiluje o to, aby lhůta pro nalezení řešení problému byla maximálně 10 týdnů.
  • V průběhu řešení vašeho problému obdržíte od vašeho domácího SOLVIT centra informace o dosaženém pokroku a o navrhovaném řešení.
  • Pokud se pro váš případ podaří nalézt řešení, zašle vám SOLVIT podrobný postup, pomocí kterého případ vyřešíte.
    Mějte však na paměti, že veškeré lhůty pro zachování vašich práv běžící podle národního práva se postoupením vašeho případu systému SOLVIT nestaví ani nepřerušují.

Pozn.: U sporů mezi podnikateli a obchodními společnostmi navzájem nebo mezi spotřebiteli a podnikateli, které SOLVIT neřeší, vám doporučujeme se obrátit na Evropské spotřebitelské středisko pro informaci nebo na Evropský mimosoudní systém pro přeshraniční smírčí řízení. V případě, že se váš problém týká nesprávného úředního postupu některého z orgánů Evropské Unie, můžete podat stížnost Evropskému Ombudsmanovi.


Kontakt na český Solvit
Thomas Müller
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Politických vězňů 20,
CZ - 11249 Praha 1
Tel: +420 224 221 701
Fax: +420 224 063 079
E-mail: solvit@mpo.cz

 

Zdroj: SOLVIT

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY