Česko se tak řadí mezi průměrné země, pokud jde o chuť jeho občanů podnikat. Ale ne každý je předurčen k podnikání a ne každý nápad je pro podnikání vhodný. Každý podnikatel by tak měl být schopen zvážit, jestli do podnikání investovat peníze nebo je raději nemá uložit na účet.
Obecně se pak mluví o tzv. podnikatelském plánu, ten by měl tuto roli de facto splňovat. Podnikatelský plán by tedy měl být odpovědí na otázky, v čem podnikat, jak podnikat a proč podnikat.
Jaké jsou cesty na trh?
Předně, podnikatel má dvě možnosti, jak začít podnikat. Buď si najde mezeru v nabídce, kterou zaplní (samozřejmě pokud existuje poptávka), nebo vstoupí na trh, kde už nabídka existuje. V tom případě má dvě možnosti, jak uspět – cena nebo diferenciace. Pokud je na trhu jen několik málo hráčů a pokud tito hráči ještě nejsou schopní uspokojit plně nabídku, pak může mít šance na úspěch dělat totéž (i když jen krátkodobě), ale jinak má kopie jen pramalou šanci na úspěch.
Pouvažujte také o tom, jaké potřeby se chystáte uspokojovat. Jsou vaše produkty pro zákazníky nezbytné nebo naopak uspokojují nadstavbové potřeby. Tomu musíte uzpůsobit samotnou strategii. Pokud se chystáte uspokojovat nezbytné potřeby, nemá cenu zaměřit se na onu nezbytnost a budete chtít u zákazníků vzbudit touhu koupit právě u vás. Pokud přicházíte se zbytnými produkty (typicky značková trička), musíte potřebu teprve vytvořit.
Vždycky si ale přesně nadefinujte zákazníka, především odkud zákazníci přicházejí, jsou reální a zda zůstanou. Totéž se týká i ceny. Pokud nejste schopni přijít na trh s konkurenceschopnou cenou, těžko přežijete. Pokud je Vaše cena o něco vyšší než má konkurence, musíte k vaším službám přidat přidanou hodnotu. Pokud máte ceny nižší než konkurence, postavte na tom svoji kampaň.
Čím unikátnější, tím úspěšnější
Plán má o to větší naději na úspěch, jestli v sobě obsahuje něco unikátního. A naděje je ještě větší, pokud je to možné průmyslově chránit – například patentem, ochrannou známkou nebo autorským právem. Čtěte článek Je obchodní model patentovatelný?
Pokud přinášíte na trh něco nového, co ale postupem času okouká celá řada jiných nadšenců o určitý druh podnikání, znesnadněte jim to co nejvíc. Například pokud přicházíte s novým obchodním modelem založeným na prodeji po internetu, nedávejte najevo, kdo vám tvořil web a s tvůrcem webu se domluvte, že po určitou dobu nevytvoří něco podobného. Pak získáte minimálně několik týdnů, možná měsíců navíc. Protože vývoj složitého systému trvá právě jeden měsíc až dva.
Zaměřte se na trvalé hodnoty
Pokud vaším záměrem není vyždímat trh a rychle odejít, ale chcete podnikat co nejdéle, dívejte se na vše, co děláte a pro co se rozhodnete, z dlouhodobého hlediska. Začíná to u obchodního modelu nebo u loga společnosti a končí to výběrem odpovídajících zaměstnanců.
Máte na to dost peněz?
Začínající podnikatel by měl také zvážit, jestli má na podnikání dostatek peněz. Komerční podpora začínajících podnikatelů je velmi omezená, něco můžete získat od úřadu práce, obce nebo kraje, ale jinak se z velké části musíte spolehnout na vlastní prostředky. To znamená před tím než začnete podnikat, udělejte si jasný finanční plán.
Podnikatel by ale neměl být jen bohatým člověkem, který za každou cenu chce podnikat. Podnikatel by také měl mít určité osobní vlastnosti, které ho předurčují k podnikání. Asi nejdůležitější je tato kombinace vlastností – umět se nadchnout pro věc a brát podnikání jako vášeň, ale přesto se umět podívat na podnikání očima chladného ekonoma.
Zmapujte svůj potenciál ještě před začátkem
Začněte mapovat trh ještě, než do podnikání vložíte větší peníze. Pokud se chystáte například prodávat nový druh palivového dříví, zeptejte se potencionálních zákazníků, jestli o toto mají zájem. A sondujte, kolik jsou zákazníci ochotni zaplatit za daný produkt.
Shrňme si základní principy
- Stejně jako při investování i podnikatel musí porovnávat výnos, riziko a likviditu. Podnikatelský záměr s větším výnosem bude rizikovější než záměr s menším výnosem. Podnikání ve vědě a výzkumu bude méně likvidnější než prodej rychloobrátkového zboží...
- Podnikatel musí svého zákazníka dokonale znát. To stejné platí o konkurenci a trendech na trhu.
- Podnikání není pro každého. Nejde o to jen být dobrý v nějakém oboru, ale také o to umět se prosadit, sehnat zakázky, být příjemný i když jsou problémy, být odolný vůči stresu...
- Podnikatel musí myslet v číslech. Investovat do nového zařízení, přijmout nové zaměstnance, vzít si úvěr... To vše vyžaduje důkladnou analýzu, co jsem a čím chci být.
- Podnikatel musí mít známé v navazujících oborech, ti ho totiž mohou doporučovat svým zákazníkům.
- Vše je o komunikaci. Nejde jen o to být přátelský, ale i o to využívat moderní komunikační kanály - ICQ, reklamu...
- Podnikatel musí vnímat reakce zákazníků, dodavatelů a ostatních partnerů. Udělat chybu není tak zlé, horší je tu stejnou chybu opakovat.
- Myslete ve dvou dimenzích – Co požadují zákazníci? Čím musíte disponovat, abyste přežili?
- Dělejte jen to, co vám trh umožní, nebo co můžete trhu úspěšně vnutit (záleží na vaší síle).
- A na konec – nemějte strach z analýzy, tou může být i jednoduchý myšlenkový pochod. Nezapomeňte tyto myšlenky zaznamenávat a archivovat. Pomůže vám to při dalších analýzách.
Všechny díly najdete v sekci Seriály.