ČR se v používání vozových parků řadí na úroveň Polska, Švýcarska, Portugalska nebo Lucemburska. To prokazují i další statistiky z rozsáhlého průzkumu. Zatímco v ČR má 100 a více vozidel pouze 7 % společností, v zemích EU má takto velké autoparky 17 % firem. Flotilu o velikosti nad 500 automobilů výzkum v tuzemsku nezaznamenal. V EU přitom takovými autoparky disponují 4 % dotazovaných společností, z velkých společností nad 500 zaměstnanců je to 13 %.
V predikci budoucího vývoje velikosti autoparku jsou čeští manažeři opatrnější než jejich kolegové z ostatních evropských zemí. Růst očekává zhruba čtvrtina z nich. Naproti tomu v ostatních zemích EU budoucí růst předpokládá 30 % manažerů. „Ovšem vzhledem ke skutečnosti, že pokles předpovídá v Evropě 9 % manažerů a jen 3 % manažerů v ČR, je výsledná bilance mezi pozitivně a negativně naladěnými zhruba stejná. Zajímavé je zjištění, že v EU jsou mnohem pesimističtější hlavně manažeři velkých a středních firem. Ve středních firmách předpokládá pokles velikosti autoparků 7 % z nich, ve velkých dokonce 14 %,“ komentuje Gregor Bilik, generální ředitel Arval CZ, výsledky průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), který pro Arval zpracovala agentura CSA.
Dieselgate s trhem nezamávala
Trhem příliš nezamával ani emisní skandál automobilky Volkswagen zvaný dieselgate. Podle výsledků průzkumu zasáhla aféra mínění českých manažerů o něco méně než v případě jejich kolegů z ostatních evropských zemí. Průzkum potvrdil pokles podílu dieselových vozidel ve firemních autoparcích v Evropě, ale v ČR je to přesně naopak. „V této souvislosti je však třeba uvést, že podíl dieselových vozidel v Česku za zbytkem Evropy znatelně zaostává. Naše autoparky disponují v průměru 65 % dieselů, naproti tomu v EU je to 82 %. Takže ani po započtení předpokládaného poklesu v Evropě a nárůstu u nás v příštích třech letech se poměry nevyrovnají a skóre EU vůči ČR bude 79 % ku 68 %. Zůstává ovšem otázkou, zda redukce počtu dieselových aut v Evropě nebude o něco rychlejší, než dotazovaní manažeři v současné chvíli předpokládají,“ uvedl Gregor Bilik. K dalšímu snížení obliby naftových motorů by podle něj mohl napomoci například uvažovaný zákaz vjezdu naftových vozidel do center měst.
Čeští podnikatelé v potenciál ekologických pohonů nevěří
Čeští manažeři zaostávají podle průzkumu za zbytkem Evropy ve víře v potenciál nových pohonů, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Zatímco v Česku alespoň jednu alternativní technologii už nyní využívá 11 % autoparků, v EU je to 27 %. Do příštích tří let její použití zvažuje u nás 22 % manažerů proti 48 % manažerů zahraničních. Shodně v ČR i v EU jsou k alternativním pohonům vstřícnější společnosti s velkými autoparky, ty střední a menší se raději drží „klasiky“. Nejčastěji užívaným druhem alternativy je v Evropě hybridní pohon, který již nyní používá 16 % autoparků a 32 % o něm uvažuje v příštích třech letech. V ČR však hybridy najdeme jen v 1 % firemních flotil a za 3 roky by to mělo být 11 %. Vítěznými alternativními palivy jsou u nás v současnosti CNG a LPG, s nimiž mají zkušenosti shodně 4 % autoparků. Poměrně slabý zájem je v ČR o elektromobily. V současné době mají vozidlo na elektrický pohon 2 % zkoumaných společností a v příštích třech letech o jeho pořízení uvažuje 6 % společností. Naproti tomu v EU je alespoň jeden elektromobil součástí 12 % autoparků a do tří let si ho plánuje pořídit 28 % firem.
Češi mají náskok v telematice
Ve většině ukazatelů sice Češi za vyspělou Evropou zaostávají, ostatní ale předčí v telematice. Zařízení pro přenos dat z pohybujících se vozidel za účelem monitorování spotřeby paliva, chování řidiče a polohy vozu má ve vozidlech 49 % malých a středních firem, a dokonce 72 % velkých. Oproti tomu průměr za celou EU je 29 respektive 38 procent. „Méně příjemné je zjištění, že v ČR v posledních třech letech podíl autoparků vybavených telematikou stagnuje, naproti tomu v zahraničí roste,“ uvedl Gregor Bilik. V EU i v ČR se telematika pořizuje zejména za účelem sledování polohy vozidla, další motivy jsou však už výrazně odlišné. Druhým nejvýznamnějším je v ČR snižování spotřeby, pro které telematiku volí 34 % českých manažerů, ale jen 19 % evropských. Snížení nákladů na údržbu díky telematice mají za cíl jen 4 % tuzemských manažerů ve srovnání s 10 % evropskými. Poměrně málo naše manažery zajímá i zlepšení bezpečnosti řidičů (8 %) a sledování neoprávněného využívání vozidla (3 %).
Operativní leasing je v kurzu
V ČR se nadále zvyšuje podíl operativního leasingu a klesá využití leasingu finančního. Letos již výhody operativního leasingu u nás využívá 38 % společností a za ostatními evropskými zeměmi tak zaostáváme o pouhá 3 %. Menší zastoupení má operativní leasing v autoparcích do 100 vozidel (29 %), zatímco v těch větších už tvoří 47 %, což je nejvíce ze všech užívaných metod financování. Podíl nákupu vozů z vlastních prostředků se v ČR zvyšuje na úkor finančního leasingu. Volí jej 37 % středních a menších společností a 42 % velkých. Proti loňsku, kdy nákup volilo 50 % malých a středních firem a 36 % velkých, se tento poměr obrátil. V EU volí vlastní nákup firemních vozidel 38 % malých a středních společností a 27 % velkých. České prostředí je naopak skeptické ke sdílení firemních vozidel. Pouze čtvrtina tuzemských manažerů vozového parku si myslí, že se v jejich společnosti rozšíří sdílení aut, a jen pětina je toho názoru, že sdílení aut by snadno akceptovala nejmladší generace zaměstnanců. V ostatních zemích EU předpokládá rozšíření sdílení aut 31 % manažerů a akceptaci tohoto způsobu využití firemních aut mladými nepovažuje za problém dokonce 42 % dotazovaných.
Medián firemních autoparků v jednotlivých zemích:
| Země | Počet vozů |
|---|---|
|
ČR, Polsko, Švýcarsko, Itálie, Portugalsko, Lucembursko |
25
|
|
Německo, Španělsko, V. Británie, Nizozemsko |
40
|
|
Francie, Belgie |
50 |
O výzkumu
Takzvaný barometr vozových parků Corporate Vehicle Observatory (CVO) pro Arval zpracovala agentura CSA. Podle barometru, který je založen na telefonickém dotazování manažerů ve firmách, lze sledovat a předvídat vývoj firemních automobilových flotil. V rámci EU se při poslední vlně výzkumu, která proběhla letos na přelomu ledna a února, uskutečnilo 2369 rozhovorů, z toho 200 v ČR. Dotazováni byli manažeři vozového parku ve společnostech s alespoň 10 zaměstnanci a využívající alespoň 10 služebních vozidel. Co se týká oboru podnikání, výzkum zahrnul širokou škálu společností od stavebnictví přes průmysl a služby až po obchodní činnosti. Velikostně byly zkoumané subjekty rozděleny na firmy s 10 až 99 zaměstnanci, firmy se 100 až 499 zaměstnanci a firmy s 500 a více zaměstnanci.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
