Google navíc nedávno přišel s modifikací svého vyhledávacího algoritmu, který řadí webové stránky ve výsledcích vyhledávání také v závislosti na jejich mobilní použitelnosti. To samozřejmě zpětně přineslo to, že čím dál více firem své webové stránky pro mobily optimalizuje.
Google potvrdil, že v důsledku jeho nového hodnotícího faktoru pro mobilní verze webových stránek jen za březen a duben loňského roku zaznamenal nárůst počtu webových stránek vhodných pro mobilní zařízení o téměř 5 %. Je proto naprosto přirozené, že se mobilní zařízení dostaly světelnou rychlostí do středu zájmu.
Jak se tedy na využití mobilních zařízení v internetovém marketingu co nejlépe připravit? Přečtěte si, jak můžete spojit své komunikační nástroje se skutečnými požadavky a touhami vašich návštěvníků tak, abyste přitom dokázali optimalizovat váš web i pro mobilní zařízení.
Jak přemýšlet o mobilních uživatelích vs. uživatelích počítačů
Na chvilku se zastavte a zamyslete se nad specifiky mobilních a počítačových uživatelů. Nebude vám trvat dlouho, než si všimnete spousty shod i rozdílů. Mějte na paměti různé situace, v nichž se mohou nacházet uživatelé obou typů zařízení.
Když si všímáte uživatelů počítačů, dojde vám, že jde o lidi, kteří se zrovna soustředí na to, co dělají, díky větším obrazovkám zvládnou zpracovávat větší množství informací a obecně jsou ochotni věnovat více času vyhledávání. Uživatelé počítačů vám jen tak snadno neodpustí, že jste se dopustili chyby v designu webové stránky nebo v obsahu. Jestli vaše stránka z hlediska uživatelského designu pokulhává, v podstatě tím nutíte zákazníky, aby si našli jiného potenciálního prodejce. Ono je totiž velice jednoduché kliknout na tlačítko ZPĚT a využít další ze zástupu alternativních webových možností.
Mobilní uživatelé více volají a navštěvují obchody v okolí
Mobily jsou na tom však zcela odlišně – především tím, že rychlost konverze a chování uživatelů se liší odvětví od odvětví. Rychlosti konverze u e-shopů jsou obvykle nižší u mobilních zařízení než u PC.
U lokálních obchodů a služeb jsou však naopak patrné vysoké konverzní poměry. Studie ukázaly, že víc než 50 % mobilních vyhledávání vyústí v návštěvu místního podniku. To je vskutku ohromující podíl, který odpovídá protikladu toho, co můžeme vidět v e-commerce.
Podle výsledků renomovaných analýz je u mobilních uživatelů mnohem typičtější přímé volání do firem než u uživatelů počítačů. Míra volání je téměř dvojnásobná oproti uživatelům počítačů.
Jak efektivně strukturovat web pro mobilní uživatele
V první řadě je důležité, aby byl Váš web nebo landing page responzivní. Už ani v roce 2015 v podstatě nešlo, abyste neměli vstupní stránku přizpůsobenou i malým obrazovkám. Tím však mobilní přizpůsobení webu zdaleka nekončí.
Podívejte se na několik dalších klíčových rad pro úspěšně fungující mobilní cílovou stránku:
1. Formátujte váš obsah tak, aby byl vhodný i pro menší obrazovky
Při psaní a formátování vašeho obsahu byste měli myslet na to, že chcete dostat své hlavní poselství či sdělení k co nejvíce uživatelům. Některé webové stránky fungují na tom principu, že v případě mobilního webu je automaticky obsah redukován. To ovšem vypovídá o mylném pochopení chování mobilních uživatelů. Mobilní uživatelé netouží po menším množství obsahu, jde jim spíše o méně harampádí kolem.
Jestliže designujete mobilní web tak, že uživatelé musí nekonečně scrollovat, aby se prodrali veškerými informacemi, pak je dost možná ztratíte. Jestli ovšem na stránku přidáte zvětšitelné elementy, pak do nich můžete zařadit informací, co vaše marketingové hrdlo ráčí. Mobilní uživatelé si jednoduše zvětší ty elementy, které je zajímají.
Myšlenka tvorby rychle prolétnutelného obsahu pro mobilní zařízení stále platí – musíte si jen zapamatovat, že prostor, kterým mohou uživatelé zběžně prolétávat je na mobilních zařízeních mnohem menší, čemuž byste měli přizpůsobit vaši strategii tvorby obsahu.
2. Nesnažte se svým kontaktním formulářem zjistit úplně všechno
Kontaktní formulář na vaší mobilní cílové stránce by měl obsahovat jen ty nejdůležitější prvky. Nechtějte po uživatelích, aby vyplňovali více než 4 pole. Doporučujeme, abyste se uživatelů ptali pouze na následující 3 věci:
- jméno,
- telefonní číslo,
- e-mail.
Jestli si všimnete, že máte stále vysokou míru okamžitého opuštění stránky, doporučujeme odstranění e-mailu. V každém případě byste měli redukovat množství polí ve vašich formulářích a zahrnout jen ty nejdůležitější.
3. Použijte tlačítko s funkcí „zmáčkni a volej“
Mimoto byste mohli zvažovat i změnu kontaktního formuláře na „Zmáčkni a volej” tlačítko. Místo toho, abyste měli kontaktní formuláře, vyzkoušejte uživatele vést k tomu, aby vám hned zavolal sám od sebe. Jak pro vás, tak pro mobilní uživatele by to mohlo být snazší už kvůli tomu, že uživatel má svůj telefon právě v ruce a není pro něj nic jednoduššího než zmáčknout tlačítko.
Vzpomeňte si na pop-upy. Jako uživatel je dost možná nemáte rádi. Na druhou stranu se jedná o jednu z nejefektivnějších alternativ, jakými zvýšíte množství e-mailových odběratelů vašeho blogu. To stejné platí i u zmíněného tlačítka.
Vaše mobilní landing page by měla mít strategicky umístěná „Hned nám zavolejte“ tlačítka. Tlačítka by v nejlepším případě měla být snadno identifikovatelná jako „stlačitelná“ a jejich účel by měl být na první pohled jasný. Vyhněte se tlačítkům, které nevypadají interaktivně a vůbec nepřipomínají „klikací“ elementy, kterými ve skutečnosti jsou.
4. Nespoléhejte slepě na vysokou efektivitu videí, analyzujte
Vyhněte se tomu, že budete spoléhat čistě na videa a jejich schopnost předat vaše nejdůležitější informace. Ta je totiž značně omezená! Většina lidí používá své mobilní zařízení v místě, kde se zapínání zvuku příliš nehodí. Je praktické využívat video, které vaši službu či jiný produkt dokáže dobře prodat, ale pozor – buďte opatrní a nespoléhejte na něj zcela.
YouTube, Vimeo či Wistia poskytují video analýzy, které vám řeknou, jak často si vaše video někdo pouští a po jak dlouhou dobu. Pamatujte na to, když budete zkoumat, jestli vám video na cílové stránce pomáhá k lepším výsledkům nebo ne.
Nepodceňujte sílu mobilních telefonů
Pokud chcete, aby pro vás byly mobilní přístroje skutečně efektivní, je třeba, abyste o nich přemýšleli jako o samostatném médiu. Tady jsou dva body, které sumarizují tyto myšlenky:
- Designujte cílové stránky tak, aby měly co nejlépe organizovaný obsah.
- Nejprve designujte mobilní verzi, potom přidávejte desktopové prvky a obsah.
- Využijte tlačítka „zmáčkni a volej”.
Nikdy byste neměli pomyslně odstavit mobily na druhou kolej. Nejběžnější chybou, na kterou v internetovém marketingu většiny firem narážíme, je neschopnost využívat obrovských marketingových možností, které mobilní zařízení nabízejí. Uvědomte si všechny benefity zacílení mobilních uživatelů a získejte náskok před konkurencí.
Autor: Richard Kafoněk, online marketing specialista MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ