Výbava profesionálů i mnoha fotoamatérů dnes již nezahrnuje pouze zrcadlovku a sadu objektivů. Kromě běžných doplňků jsou stále oblíbenější automatizované robotické systémy, které je možné ovládat pomocí počítače nebo tabletu. Většinou se jedná o sestavu zahrnující stůl s otočnou plošinou, robotické rameno s fotoaparátem a sadu světel. Automatizované studio však může využívat i více robotických ramen současně a otočnou plošinu dostatečně velkou i pro fotografování automobilů. Celý systém je přitom ovládán pohodlně z počítače a dokáže ušetřit spoustu času. „Práce profesionálního fotografa má často daleko od romantické představy umělce, jehož povolání je vysněnou zábavou. Kupříkladu nafotit v krátkém čase desítky novinek pro vánoční katalog je spíše závod o čas a mechanická každodenní dřina. Využívání technologických novinek, jako jsou například robotické systémy, však může přinést technicky založeným fotografům i notnou dávku zábavy,“ vysvětluje fotograf Martin Vítek.
1000 fotek rychle a dokonale
Automatizované fotografické systémy se nejčastěji uplatňují při fotografování produktů. Modelovou situaci představuje e-shop, který potřebuje pravidelně nafotit například obuv pro svůj katalog. Pro každý pár obuvi je nutné pořídit osm snímků z předem určených úhlů a za totožných světelných podmínek. Pouhých deset produktů tak v tomto případě představuje 80 fotografií.
Robotické systémy umožňují předem definovat, z jakých úhlů má být sada fotografií nafocena. Všech osm snímků tak automatizovaná sestava pořídí po stisku jediného tlačítka. Fotografovaný předmět si systém sám natáčí na otočné plošině a robotické rameno velmi přesně a poměrně rychle přemístí fotoaparát pro každý snímek do požadované polohy. Současně je možné nafotit sadu fotografií, že kterých je následně sestavena 360° interaktivní fotografie. Pro zákazníka e-shopu to představuje možnost natáčet pomocí myši pohled na daný produkt ze všech úhlů.
Technologické novinky
Současné robotické systémy využívají řadu sofistikovaných postupů, které práci fotografa nejen usnadňují a zrychlují, ale také přinášejí do produktové fotografie nová technologická řešení. Největším hitem jsou automatické ořezy produktů, které je potom možné vložit do jakéhokoli pozadí, grafiky či použít v tištěných médiích. „Podstavce a podpěry potřebné ke správnému ustavení a nasvícení produktů odstraňujeme metodou klíčování barev známou z filmových triků. Dokonalé ostrosti dosahujeme pomocí skládání mnoha různě proostřených záběrů. Pro rychlé a přesné umístění produktů do osy otáčení používáme laserové mřížky,“ vysvětluje Jan Vojtek, hlavní fotograf ze společnosti Photorobot, která se specializuje na automatizované pořizování 3D produktových fotografií. „Svět komerční fotografie se velmi rychle mění a kromě tlaku na nízkou cenu začíná být čím dál více kladen důraz i na vysokou technickou kvalitu. Nové technologie a automatizace jsou prakticky jediným východiskem pro úspěch,” dodal Vojtek.
Díky plné automatizaci je možné využít současně více robotických ramen nebo speciální ramena s více fotoaparáty. V jeden moment je tak možné pořídit více fotografií z různých úhlů. Fotograf přitom sedí pohodlně v křesle a vše ovládá na dálku pomocí počítače. Včetně intenzity zábleskových světel, která mohou být součástí sestavy.
Zejména v případě 360° fotografie je podstatná také postprodukce. Nafocenou sadu snímků je nutné zprostředkovat návštěvníkům e-shopu na webových stránkách tak, aby je mohli snadno prohlížet a otáčet předmětem jakoby ve 3D. Software proto nabízí přímý export snímků na server a technické řešení pro tento způsob zobrazení na stránkách e-shopu. I výsledný export a sestavení snímků do 360° interaktivní fotografie tak probíhá víceméně automatizovaně.
Převezme-li technickou část fotografování z určité části automatizovaná technika, zbývá fotografovi více prostoru pro kreativitu a na výsledcích je to znát. Kromě úspory času tak lidský prvek dodá fotografiím to, co ani ta nejdokonalejší technika nedokáže.
Zdroj: improtech s.r.o.