Společnosti nabízející podnikatelské licence uvádějí jako hlavní výhody již vybudovaný systém práce, marketingovou podporu či výrazně nižší riziko neúspěchu.
České koncepty jsou úspěšnější
Rostoucí oblibu franšízingu na českém trhu dokumentuje Franchising Report 2013. Za minulý rok podle něj vrostl zájem o franšízing oproti roku 2012 o 10 %. Průzkum také ukazuje, že zatímco v roce 2010 působilo na českém trhu 150 konceptů, v roce 2013 jich bylo už 219. Zajímavým výstupem dokumentu bylo také zjištění, že na českém trhu porážejí tuzemští franšízoři ty zahraniční. Loni bylo totiž 132 konceptů tuzemského původu a zbylých 87 zahraničních.
Počet konceptů poroste
Odborníci dle dění na trhu odhadují, že se i na konci letošního roku dočkáme v České republice dalšího zvýšení počtu franšízových konceptů. „Franšízing získává na oblibě jednak díky průběžné podpoře podnikatele ze strany majitele podnikatelské licence čili franšízora, ale také díky neustále se rozšiřující nabídce ověřených nápadů,“ říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu a master-franchisant sítě výživových poraden Naturhouse. „Dnes si již na principu franšízy můžeme otevřít například cestovní kancelář, poradnu zdravé výživy, prodejnu obuvi či poskytovat finanční služby,“ dodává Gonda s tím, že letos odhaduje růst franšízových konceptů na počet kolem 235 projektů.
Výhodou je nižší riziko
Statistiky ukazují, že franšízové partnerství je až šestkrát méně rizikové než činnost u podnikatelů, kteří podnikají samostatně. Tento fakt je důsledkem využití silné značky, která je již v povědomí zákazníků. Do karet franšízanta ale hraje nejen vybudovaná značka a systém práce, podnikatel přebírá také propracované marketingové postupy, které se franšízoři snaží neustále zdokonalovat. „Naše franšízy získávají zejména lepší podmínky pro prodej zájezdů, moderní prodejní systém a nejširší nabídku pobytů a dodatkových služeb. Navíc jim vyplácíme provize dříve než cestovní kanceláře a motivujeme je bonusy,“ uvedl Radek Šafařík, obchodní ředitel společnosti Invia, která na českém trhu provozuje nejrozšířenější franšízový systém v oblasti cestovního ruchu. „Naše společnost má zase díky franšízingu již přes 100 poboček. Přitom je ale naším cílem mít ve městech pouze jednu franšízu, abychom pro franšízanty nevytvářeli konkurenční prostředí,“ doplnil Šafařík.
Hlavní obavy
Povědomí o benefitech, které franšízy nabízejí, však zatím není na českém trhu dostatečně silné. „Obchodníci zatím nemají dostatečný přehled o výhodách franšízového partnerství, jako je například marketingová podpora či v našem případě zavedení vizuálního stylu prodejen. Obávají se také vstupních nákladů na úpravy prodejen i úzké specializace obchodu na jednu značku,“ říká Iva Macháčková ze společnosti Afeli, která je výhradním obchodním zástupcem obuvnické firmy Wortmann v České republice. „U všech druhů franšízového partnerství si maloobchodníci volí kolekci obuvi sami, přičemž je jim poskytnuta plná marketingová podpora. Ta zahrnuje například plakáty, letáky, školení pro personál, plánování nákupů a výnosnosti prodejní plochy. Prodeje obchodníků také podporuje reklamní kampaň na billboardech a citylightech,“ dodává Macháčková. Podnikatel se tak díky osvědčené marketingové strategii vyhne velkému množství počátečních překážek a omylů. Výhodou je i možnost výměny zkušeností mezi jednotlivými franšízanty.
MLM versus franšíza
Spolupráce formou franšíz může být i velmi zajímavou alternativou k systémům fungujícím na principu multi level marketingu (MLM). Franšíza totiž oproti MLM nabízí mnohem čistší a spravedlivější formu odměňování. Zatímco pro takzvaný schodový model odměňování je zpočátku typický nižší zisk, ve franšíze je od začátku podnikání zisk přímo úměrný vykonané práci. Důkazem fungujícího systému franšíz je například největší hypoteční makléř na českém trhu, společnost Gepard Finance. V současnosti pod ní funguje 60 franšíz, ve kterých pracuje 350 makléřů. „Protože naši franšízanti vystupují jako samostatné subjekty, ač s výraznou podporou silného hráče na trhu, nemusí se o zaslouženou odměnu za produkci s nikým dělit, jak je tomu v mnohých poradenských sítích,“ vysvětluje Jan Kruntorád, předseda představenstva Gepard Finance.