„Inovace jsou podle Ing. Libora Witasska v současnosti ve firmách klíčovým tématem. „Firmy se neustále snaží zvyšovat efektivitu práce, ale cestou k tomu, aby stále nedocházelo ke snižování cen jsou právě inovace,“ sdělil hned v úvodu.
Velkým problémem řady firem je také jakási netečnost k vnějším podnětům. Začínají být totiž k podnětům imunní a nedokážou správně vnímat potíže a včas na ně reagovat, což je problém zejména velkých nadnárodních firem. „Společnosti se snaží hledat dílčí řešení problémů, ale nehledají inovace, a právě to může vést k jejich úpadku,“ vysvětlil Ing. Witassek.
Nejlepší inovace jsou ty nejjednodušší
O nutnosti zavádění inovací není třeba polemizovat. Lze je chápat také jako podnikatelský duch, který je hnacím motorem společností. „Nejlepší inovace bývají těmi nejjednoduššími nápady. Musí jít totiž rychle implementovat, protože v současnosti rozhoduje rychlost a celý inovační proces se tak zrychluje,“ řekl Libor Witassek. Obecně platí, že rychlejší předčí pomalejšího, nikoli, že velká firma „spolkne“ tu malou. Naopak oproti velkým firmám, které mají své ustálené a často zbytečně zdlouhavé procesy sběru dat a schvalování, má větší šanci menší firma, která není tímto zatížena a čas tak hraje pro ni.
Pro inovace je zcela rozhodující schopnost jejich implementace. Ta musí vycházet z pozorování a přizpůsobování se měnící situaci i společnosti. „Zásadní je komunikace, schopnost pozorovat, sledovat a vnímat trendy, ale také se přizpůsobovat měnící se situaci a rychle ji využít. Inovace je realizovaná myšlenka implementovaná na trh, který si ji koupí,“ objasnil Ing. Witassek. Inovacím a kreativitě se navíc podle něj dá snadno naučit.
Co brání firmám v inovacích
I přes zcela neoddiskutovatelnou nutnost inovací se jim stále řada firem, soukromých i státních, brání. Důvodem jsou podle Ing. Witasska především mentální bloky, které si člověk ve své hlavě sám stanoví.
Pro úspěšné inovace je podle něj zásadních pět kroků. Generovat nové nápady, což je právě hnacím motorem inovací, dále výběr a přijetí nové myšlenky, která musí být akceptována firemní kulturou, implementace myšlenky, odstranění překážek v implementaci a sponzor projektu inovací, kterým by měl ideálně být ředitel nebo nejvýše postavená osoba v dané firmě.
V závěru Ing. Libor Witassek vyjádřil také přesvědčení, že české firmy by měly být v rukou českých vlastníků, které znají naše prostředí, mají k němu vztah a jsou ochotni se o něj starat a rozvíjej jej. To podle něj u zahraničního vlastníka odpadá, protože takovýto vztah nelze uměle vytvořit.
Zdroj: Česká manažerská asociace