Mareš: Pomáháme na svět projektům, které chtějí zlepšovat svět kolem nás

24.01.2014 | , Finance.cz
FIREMNI FINANCE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Patříte-li mezi nezávislé podnikatele, kteří hledají inspirativní místo pro rozvoj svých schopností, může HUB představovat to pravé místo pro Vaši realizaci. S Jakubem Marešem, spoluzakladatelem projektu HUB nejen o inspiraci k tvůrčí práci, ale i o tzv. akceleračních programech pro úspěch v podnikání.

Dnešní doba vyžaduje propojenost, inspiraci a dynamičnost pro úspěch v daném oboru. HUB reprezentuje jedno z míst, které se snaží tyto předpoklady propojovat. Jaké programy nebo workshopy svým členům nabízí a odkud vzešla myšlenka pro jeho realizaci? Odpovědi nalezneme v dnešním rozhovoru.

Pane Mareši, jste spoluzakladatelem projektu HUB Praha. Mohl byste čtenářům HUB ve stručnosti představit?

Hub Praha je prostor pro práci, setkávání a rozvoj podnikání. Byl založen a funguje jen ze soukromých zdrojů sehnaných čtyřmi nadšenci, mezi které se hrdě řadím i já. V Praze na Andělu jsme v roce 2010 zrekonstruovali krásné industriální prostory bývalé tiskárny, které od té doby slouží jako zázemí pro práci podnikatelů na volné noze i menších firem. Naši členové mezi sebou velmi často spolupracují a mají možnost získat různé typy odborné pomoci pro své projekty nebo kontakty na investory. V konferenční části Hubu se denně konají jednání i větší akce až pro 5 až 150 účastníků. Ty pořádají jak naši členové, tak firmy a instituce „z venku“. Další výhodou je možné napojení na několik tisíc členů Hubů po celém světě.

HUB tedy existuje globálně? Jaká byla prvotní myšlenka tvůrců založit takové kooperativní místo pro podnikatele na volné noze?

První Hub vznikl v roce 2005 v Londýně. Za projektem je jednoduchá myšlenka – kolem nás je spousta lidí, kteří mají dobré nápady na podnikatelské i neziskové projekty. Často jim ale chybí kontakty, dostupné zázemí, inspirativními lidé schopní dát zpětnou vazbu, propojení na investory a další klíčové předpoklady úspěchu. Je mnohem těžší rozjet nové podnikání sám z obýváku, než když k těmto věcem máte přístup. Dnes je po celém světě asi 40 Hubů a každý rok přibývají další.

V čem spatřujete jedinečnost HUBu pro inspirativní práci?

Například v Praze bylo od otevření Hubu v Praze spouštěno několik dalších podobných projektů a je to tak dobře. Hub Praha je jedinečný kombinací velkorysého pracovního prostoru a rozmanité skupiny lidí a firem, kteří zde pracují. V současné době počet členů Hubu dosahuje cca 400. Jsou mezi nimi designéři, programátoři, headhunteři, koučové, lektoři, překladatelé, architekti, právníci, ale také mnoho realizátorů tzv. společensky prospěšných projektů.

Jaké prostory využíváte? Jedná se o klasické šedé místnosti s řadou stolů nebo i v této oblasti aplikujete progresivní přístup?

Naši členové od Hubu potřebují inspirativní pracovní prostor. Většina jich pracuje ve sdíleném prostoru, tzv. open space, který vznikl z několika hal bývalé tiskárny. Koncept prostoru jsme vytvářeli a stále dotváříme ve spolupráci s lidmi, kteří v Hubu pracují. Základními prvky jsou světlo, masivní dřevo, skleněné stěny, živé rostliny a vzdušný design. Z funkčního hlediska prostory Hubu podporují seznamování mezi lidmi a jejich potkávání (např. u dobré kávy), ale nabízejí i zóny určené pro nerušenou práci či odpočinek. Hub má také venkovní terasu, která slouží k posezení a pěstování květin a zeleniny. Nejlepší je se přijít podívat.

HUB nabízí rovněž akcelerační programy, mohl byste je čtenářům blíže přiblížit?

Naši členové mohou využít několik programů i neformálních možností, které pomáhají jejich projektům. Dají se rozdělit do dvou skupin – v první jsou akce pořádané Hubem, našimi členy i dalšími partnery/klienty zaměřené na odborné znalosti a dovednosti – právo, účetnictví, organizování volného času, mobilní aplikace atd. Druhá skupina akcí je zaměřena na seznamování mezi lidmi, na prezentaci projektů, získávání zpětné vazby a zkrátka „síťování“. Akce a konzultace, které pořádá přímo Hub, jsou zpravidla zdarma, aby byly pro začínající podnikatele maximálně dostupné. Na jednom takovém programu spolupracujeme např. s poradenskou firmou Deloitte (tzv. Deloitte Business Clinic). Každopádně kterýkoliv člen za námi může kdykoliv přijít a my ho propojíme, na koho potřebuje nebo přímo poradíme s jeho projektem.

V jakém duchu můžeme chápat činnost HUBu v rámci „společensky prospěšného podnikání“, které uvádíte na Vašem webu?

Jsme přesvědčeni, že společensky prospěšné podnikání může být řešením mnoha sociálních i ekologických problémů. Jde podnikání, jehož primárním cílem není dosažení zisku. Ekonomická činnost a zisk jsou spíše efektivním nástrojem k řešení daného problému. Hub pomáhá všem podnikatelům, ale pro podobné projekty má extra slabost i speciální nabídku. V rámci soutěže Social Impact Award jim pomáháme s financováním, s přípravou business plánu i s vlastním rozjezdem činnosti. Příkladem úspěšného projektu, který vznikl také díky naší pomoci, je Pragulic – turistické prohlídky po Praze vedené bezdomovci nebo lidmi se zkušeností z života na ulici.

Pořádáte i další akce pro Vaše členy? Které to kupříkladu jsou a v čem mohou být pro členy prospěšné?

Některé akce jsou určené pouze pro naše členy, na jiné chodí každý, kdo má zájem. Mezi členské akce patří vedle výše zmíněné Deloitte Business Clinic také Hub Share a Hub Meet. V rámci Hub Share vybraní členové ostatním členům předávají praktické dovednosti ze svého oboru, které se mohou hodit každému (např. zásady obchodní smlouvy, základy práva pro podnikatele atd.). Při Hub Meet přítomní členové krátce představí, na čem pracují a zda chtějí na něco zpětnou vazbu. Následně se jednotlivé projekty řeší podle zásady „víc hlav víc ví“. Pro širokou veřejnost je velmi úspěšnou večerní akcí „Mash up“. Jde o sérii 15 tříminutových prezentací zajímavých start upů a neziskových projektů. Následuje networking u dobrého jídla a pití a díky podpoře našich firemních partnerů je vše zdarma. Mash upy pořádáme jednou za dva měsíce a další bude v únoru 2014.

Jaké formy členství nabízíte a v jaké cenové relaci?

Členství znamená možnost využívat prostory Hubu pro práci, setkávání s obchodními partnery i možnost využívat členské akcelerační programy a napojení na ostatní členy Hubu v ČR a ve světě. Jednotlivé členské tarify jsou rozdělené podle počtu hodin, které chcete v Hubu měsíčně strávit. Na výběr je 5, 25, 50, 100 nebo neomezený počet hodin. Členové s těmito tarify využívají pracovní místa v open space. Nejnižší tarif stojí 300 Kč a nejvyšší 3.950 Kč měsíčně. Pronájem vlastního stolu a židle v klidové zóně pak stojí 4.500 Kč měsíčně. Víme, že začínající podnikatelé potřebují flexibilitu a proto umožňujeme tarif měnit či vypovědět každý měsíc.

Kde Vás mohou čtenáři najít? Plánujete rozšíření i do dalších měst v republice?

Hub Praha sídlí na Drtinově ulici 10, několik minut chůze od stanice metra Anděl. Více informací je na našich stránkách prague.the-hub.net. V současné době připravujeme otevření Hubů v Brně a Ostravě, protože z vlastní zkušenosti víme, že i tam je dost kreativní a aktivních lidí.

Přejete si čtenářům sdělit něco závěrem?

Hub jsme otevřeli a provozujeme proto, abychom individuálním podnikatelům a malým firmám usnadnili cestu k úspěchu. Obzvlášť nás baví pomáhat na svět projektům, které chtějí zlepšovat svět kolem nás. Myslím, že se nám povedlo v jednom prostoru koncentrovat hodně energie, nadšení a důvěry mezi lidmi. Čtenářům, kteří nosí v hlavně nápad na vlastní projekt, bych vzkázal „nebojte se a jděte do toho, projekty jako Hub vám mohou usnadnit start a zvýšit vaše šance“.

Děkuji Vám za rozhovor, Zbyněk Drobiš za Finance.cz

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE