"Po prvním čtvrtletí kdykoliv k tomu může teoreticky dojít. Odhadujeme, že by to mohlo být pravděpodobně někde blízko pololetí," uvedl Rusnok. Doplnil, že přesný termín bude záležet na podmínkách, inflaci a dalších ukazatelích z ekonomiky, na základě nichž se bude ČNB rozhodovat.
Režim devizových intervencí centrální banka zahájila v listopadu 2013 s cílem oslabit korunu a držet její kurz poblíž 27 Kč/EUR. V lednu při intervencích na devizovém trhu ČNB utratila za nákup eur zhruba 391 miliard korun, což je dosavadní měsíční maximum. Celkem od podzimu 2013 do konce ledna intervenovala v objemu zhruba 1,3 bilionu korun.
Zástupci exportérů z Ústeckého kraje se dnes shodli, že jim režim pomohl. Kladně jej hodnotil Český porcelán nebo Lázně Teplice v Čechách. Naopak dovozci se většinou těší na konec intervencí, po kterém se očekává posilování koruny.
"Můj převládající pocit je vesměs pozitivní, firmy se velmi dobře orientují v té situaci," zhodnotil po dnešní debatě u kulatého stolu Rusnok. Podle něj si firmy dobře uvědomují, že nastane doba méně stabilního kurzu, než byla doposud, a připravují se na to. Zástupce regionální hospodářské komory František Jochman uvedl, že z průzkumu mezi podnikateli na severu Čech vyplynulo, že za největší problém považují firmy nedostatek kvalifikované pracovní síly, nikoliv devizové intervence.
Hysterie kolem ukončení intervencí není podle Rusnoka namístě. "Stejně jako nebyla namístě při zavádění kurzového závazku. Nakonec život ukázal, že se nic dramatického nestalo," řekl ČTK guvernér.
"Není se třeba obávat dnů příštích," řekl Rusnok. "Vracíme se do standardních časů, kdy kurz bude odrážet skutečný stav ekonomiky," dodal. Očekává se, že kurz koruny bude po konci intervencí nějakou dobu rozkolísaný. Dlouhodobě lze podle Rusnoka předpokládat, že by koruna mohla mírně posilovat v rozsahu řádově jedno až dvě procenta v průměru ročně, ne více.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
