Pokud v současné době položíte kterékoliv firmě otázku týkající se hlavního zdroje podnikání, drtivá většina z nich uvede značky, know-how nebo patentové technologie. Z toho je patrné, že téměř všechny společnosti si jsou obrovské síly svého duševního vlastnictví vědomy. Podle výsledků studie KPMG se však nedostatečně věnují jeho ochraně a tak ročně přicházejí o značné zisky.
Duševním vlastnictvím se rozumí výsledky duševní činnosti a patří sem především průmyslová vlastnictví a autorská práva. Průmyslové vlastnictví se vztahuje na výsledky technické tvůrčí činnosti (vynálezy a užitné vzory), předměty průmyslového výtvarnictví (průmyslové vzory), právo na označení (označení původu a ochranné známky), integrované obvody (topografie polovodičů), plemena zvířat, odrůdy rostlin a způsoby léčení lidí a zvířat (né však léků). Mezi autorská práva patří díla literární, díla výtvarná, díla hudební a software.
Existuje sedm důležitých kategorií duševního vlastnictví. Patent, který chrání nové technologie, získání a vynucování je však značně nákladné. Design chránící vnější vzhled produktu, který je celkem snadné právně získat. Autorské právo (Copyright) chrání vyjádření myšlenek a používá se především při ochraně uměleckých děl, literatury, hudby, filmových a televizních děl. Ochranná známka (Trademark) je určena pro ochranu jakéhokoliv znaku či symbolu označujícího originál, včetně log a může být rozšířena také na zvuk a charakteristické tvary produktu. Výrobní tajemství chrání způsob výroby, návod nebo jakékoliv jiné know-how. Geografické označení původu chránící určité komerčně citlivé známky nebo jména původu (např. Champagne, Basmati či Tokaj) a Layout, který chrání formu nebo tvar určitých produktů (např. polovodiče).
Graf: Porušení ochrany duševního vlastnictví v Evropě (podle jednotlivých značek)
Zdroj: Evropská komise, 2004
Pozn.: FACT* (Federation Against Copyright Theft – Sdružení proti krádeži autorských práv)
Proti zneužívání svého duševního vlastnictví musí nejvíce bojovat především ty firmy, které vlastní světově známé a velmi cenné značky. Mezi tyto společnosti např. v Evropě patří Louis Vuitton či Nike (viz firmy uvedené v grafu výše). Díky rychle klesajícím nákladům na pořízení kopírovacích zařízení může v současné době i malá skupina pirátů svými padělky připravit vlastníka o obrovské finanční částky. Pokud chce firma těmto ztrátám zamezit, měla by ochranu svého duševního vlastnictví zařadit mezi strategické prvky řízení společnosti.
Zdroj: Studie KPMG