Navržené závazky umožnily povolit fúzi producentů minerálních vod

31.05.2006 | , ÚOHS
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) svým rozhodnutím ze dne 29. května 2006 povolil se závazky spojení společností Karlovarské minerální vody (KMV) a Poděbradka.

Fúze byla povolena za podmínky splnění následujících závazků:

a) zajistit zachování stávajících obchodních značek produktů společnosti Poděbradka po dobu pěti let od nabytí právní moci rozhodnutí,

b) zajistit, aby Poděbradka i po realizaci spojení po dobu pěti let vyjednávala své obchodní a dodací podmínky s odběrateli (jednotlivými řetězci) zajišťujícími tzv. moderní distribuci odděleně od společnosti Karlovarské minerální vody,

c) zajistit po dobu pěti let udržení cenového rozdělení nápojů vyráběných spojujícími se soutěžiteli, a to tak, že nebude snižován stávající podíl nápojů nižší cenové kategorie,

d) předkládat ÚOHS každoročně po dobu trvání závazků zprávu o stavu jejich plnění.

 
ÚOHS v průběhu řízení dospěl k závěru, že uvedené závazky jsou dostačující k odstranění existujících obav z podstatného narušení hospodářské soutěže. Úřad má za to, že i když v daném případě dochází k získání významného soutěžitele ze strany lídra, situace na relevantních trzích je odlišná od stavu, který panoval v roce 2001, respektive 2002, kdy uvedená fúze povolena nebyla.

Na základě provedených analýz ÚOHS konstatoval, že tržní podíl spojením vzniklého subjektu na trhu balených přírodních vod bude nižší než padesát procent. Oproti roku 2001 došlo také k růstu dovozů přírodních vod do České republiky (např. produkt společnosti Kofola – Rajec) a k nárůstu podílu nápojů prodávaných pod značkou obchodních řetězců. Rovněž nastal posun ve vztahu k překážkám vstupu na trh, a to jednak v důsledku vstupu České republiky do Evropské unie a jednak v souvislosti s určitým zlevněním výrobních technologií, což dokládá úspěšný vstup některých subjektů na předmětné trhy. V důsledku výše uvedených faktorů, respektive jejich změny, ve spojení s nárůstem celkové spotřeby nealkoholických nápojů, nelze považovat relevantní trhy za trhy stabilní či dokonce uzavřené.

Vzhledem k uvedenému ÚOHS považuje závazky KMV přijaté ve prospěch zachování účinné soutěže, za situace, kdy tržní podíl této společnosti klesá a vstupu či rozvoji konkurenčních subjektů nebrání podstatné bariéry, za dostačující pro odstranění vyjádřených obav z podstatného narušení soutěže. Při splnění takových omezení budou dány podmínky pro uchování a další rozvíjení soutěžního prostředí na relevantních trzích (trh balených přírodních vod a trh balených ochucených nealkoholických nápojů na bázi pitné vody).

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: FIRMY