Naletět na podvodníka se už podařilo nebo podaří každému z nás. Pokud přitom přijdeme o rodinné úspory, mrzí nás to o to víc. Blbost a drzost bohužel nezná pojem státních hranic. Jako kdyby nám nestačili podvodníci domácí výroby, na české území čas od času přivítá i zahraniční společnost.
Jednou takovou stálicí je i polská firma Vegas, s kterou se před několika lety měli možnost seznámit spotřebitelé v České republice. Oznamovala lidem, že vyhráli zájezd do Paříže a k tomu, aby odjeli do města nad Seinou, stačilo poslat určitou sumu na varšavskou adresu a zatelefonovat na číslo s vysokou tarifikací. Nemálo lidí podvodníkům naletělo, ale krásy francouzské metropole jim zůstaly utajeny. Firma zmizela a na varšavské adrese se nikdo nezdržoval.
Po čase se místo výhry objevila věštkyně Esmeralda. Měla pro spotřebitele dvě zprávy – tou špatnou bylo, že na ně číhá veliké nebezpečí, tou dobrou, že právě ona je před ním ochrání. Jen pár set korun na udanou polskou adresu postačí a v životě čekají na odesilatele jen samé krásné zážitky.
Poslední větší akcí, kterou nyní opět firma Vegas míří na důvěřivé spotřebitele, je výhra pětidenního poznávacího zájezdu do Itálie pro dvě osoby. „Výhra“ působí věrohodněji, protože chybí garance ubytování v hotelu určité úrovně, dopravu si má také hradit každý sám, takže je jasné, že šťastný „výherce“ toho tolik nevyhrává. Ale když pošle 2950 Kč na varšavskou adresu na správní poplatky, může žít pár dní v naději, než pochopí, že se znovu setkal s nekalým podnikáním.
Sdružení obrany spotřebitelů proto varuje spotřebitele před podobnými praktikami podvodníků. Bohužel se ještě nepodařilo zasáhnout proti nim, takže by se spotřebitelé měli sami vždycky zamyslet, zda mohli vyhrát v soutěžích, jichž se nezúčastnili.
Dřív než zašlete peníze na účet podobné společnosti, vzpomeňte si na definici podnikání, která říká, že je to provozování určité činnosti za účelem dosažení zisku. Nikdo nám jen tak zdarma nic nedá. A pamatujte si, že kontaktní údaje, které jste někdy poskytli mohou být zneužity.
Zdroj: Tisková zpráva Sdružení obrany spotřebitelů