Provoz na českých silnicích a dálnicích se podle statistik Ministerstva dopravy ČR zvýšil v roce 2004 oproti loňskému roku až o 50 procent. Podle Ministerstva dopravy by tuto situaci vyřešilo urychlené zavedení elektronického mýta. To by v ideálním případě mohlo na českých silnicích začít platit už v roce 2007. Ministerstvo dopravy odeslalo návrh na řešení elektronického mýta vládě, která dnes (15.6.2005) projedná rámcové podmínky.
Satelitní nebo mikrovlná technologie
Odborníci předpokládají souboj mezi modelem "rakouským" a "německým". Rakouský model využívá mikrovlnou technologii od firmy Kapsch. Jeho výhodou jsou nízké náklady při pořízení palubní jednotky OBU (On Board Unit), rychlá návratnost investic, úspěšnost výběru 99,6 % a jednoduchá instalace spočívající v nalepení OBU na přední sklo. Společnost Kapsch již nainstalovala mikrovlný systém v patnácti evropských zemích. "Celý systém v Rakousku jsme vybudovali za jedenáct měsíců a úspěšně byl spuštěn po pouhých sedmi týdnech zkušebního provozu," uvedl Karel Feix, generální ředitel Kapsch Telecom.
Oproti tomu německý model používá technologii satelitní a navíc duální. Zde se uživatelům nabízí možnost rozhodnutí, zda si nechat namontovat palubní jednotku, nebo zda využívat ruční systém. Ten spočívá v tom, že si řidič svoji trasu předem naplánuje, oznámí plán a pak se ho musí držet. Pro provozování systému vybírání mýtného si Německo vybralo společnost Toll Collect. Placení mýta může být realizováno třemi základními způsoby, a to automaticky, pomocí internetu a nebo prostřednictvím speciálního terminálu. Nejzajímavější je automatické řešení, které však vyžaduje instalaci palubní jednotky OBU (On Board Unit). Montáž německé OBU je možná jen v servisu a stojí cca 50 eur.
Bohužel ani rakouský, ani německý model se pro podmínky v České republice moc nehodí. Rakouský mýtný systém se nedá použít na silnice nižších tříd a německý je moc drahý.
Předpokládaný termín spuštění
Pokud vláda zadávací podmínky schválí, vypíše výběrové řízení na generálního dodavatele mýtného v České republice. Tendru se účastní všichni významní dodavatelé mýtných technologií, jako např. Kapsch, Tol Collect, Siemens, T-System, IBM, Fela, Ascom, atd. Poté se v září začnou otvírat obálky s nabídkami jednotlivých dodavatelů mýtných technologií a smlouva s vítězem by mohla být podepsána již v prosinci 2005. Podle odborníků bude výstavba trvat cca 1 rok a po nutném zkušebním provozu může být elektronické mýtné v Česku spuštěno nejdříve v lednu roku 2007.
Zdroj: Ministerstvo dopravy