Elektronické mýtné v roce 2007

15.06.2005 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

České dálnice a silnice se po vstupu do Evropské unie stále více zaplňují kamiony. Ministerstvo dopravy se snaží tuto situaci řešit urychleným zavedení elektronického mýta. To by mohlo na českých silnicích začít platit již v roce 2007.

Provoz na českých silnicích a dálnicích se podle statistik Ministerstva dopravy ČR zvýšil v roce 2004 oproti loňskému roku až o 50 procent. Podle Ministerstva dopravy by tuto situaci vyřešilo urychlené zavedení elektronického mýta. To by v ideálním případě mohlo na českých silnicích začít platit už v roce 2007. Ministerstvo dopravy odeslalo návrh na řešení elektronického mýta vládě, která dnes (15.6.2005) projedná rámcové podmínky.


Satelitní nebo mikrovlná technologie

Odborníci předpokládají souboj mezi modelem "rakouským" a "německým". Rakouský model využívá mikrovlnou technologii od firmy Kapsch. Jeho výhodou jsou nízké náklady při pořízení palubní jednotky OBU (On Board Unit), rychlá návratnost investic, úspěšnost výběru 99,6 % a jednoduchá instalace spočívající v nalepení OBU na přední sklo. Společnost Kapsch již nainstalovala mikrovlný systém v patnácti evropských zemích. "Celý systém v Rakousku jsme vybudovali za jedenáct měsíců a úspěšně byl spuštěn po pouhých sedmi týdnech zkušebního provozu," uvedl Karel Feix, generální ředitel Kapsch Telecom.

Oproti tomu německý model používá technologii satelitní a navíc duální. Zde se uživatelům nabízí možnost rozhodnutí, zda si nechat namontovat palubní jednotku, nebo zda využívat ruční systém. Ten spočívá v tom, že si řidič svoji trasu předem naplánuje, oznámí plán a pak se ho musí držet. Pro provozování systému vybírání mýtného si Německo vybralo společnost Toll Collect. Placení mýta může být realizováno třemi základními způsoby, a to automaticky, pomocí internetu a nebo prostřednictvím speciálního terminálu. Nejzajímavější je automatické řešení, které však vyžaduje instalaci palubní jednotky OBU (On Board Unit). Montáž německé OBU je možná jen v servisu a stojí cca 50 eur.

Bohužel ani rakouský, ani německý model se pro podmínky v České republice moc nehodí. Rakouský mýtný systém se nedá použít na silnice nižších tříd a německý je moc drahý.


Předpokládaný termín spuštění 

Pokud vláda zadávací podmínky schválí, vypíše výběrové řízení na generálního dodavatele mýtného v České republice. Tendru se účastní všichni významní dodavatelé mýtných technologií, jako např. Kapsch, Tol Collect, Siemens, T-System, IBM, Fela, Ascom, atd. Poté se v září začnou otvírat obálky s nabídkami jednotlivých dodavatelů mýtných technologií a smlouva s vítězem by mohla být podepsána již v prosinci 2005. Podle odborníků bude výstavba trvat cca 1 rok a po nutném zkušebním provozu může být elektronické mýtné v Česku spuštěno nejdříve v lednu roku 2007.

 

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY