Společnosti v České republice odměňují své zaměstnance stále častěji podle výkonu. Na základě výzkumu, kterého se zůčastnilo 112 firem z různých oborů, je pro více než polovinu dotazovaných u odměňování prioritní zachování či posílení konkurenceschopnosti nebo zavedení odměňování podle výkonu. Tyto skutečnosti zjistila studie PayWell společnosti PricewaterhouseCoopers.
„Potěšující je, že těmto prioritám do značné míry odpovídá i realita. Podle studie používá stále více společností výkonnostní složku mzdy a vzrostl také počet respondentů, kteří vyplácejí jednorázové odměny za nadstandardní výkon – ze 47 % v roce 2003 na letošních 64 %. Pozitivní zprávou je také to, že roste snaha finančně podporovat nové nápady, a naopak klesá obliba tzv. třináctých platů vyplácených bez ohledu na výkon,“ dodal Milan Barták, Poradenství pro lidské zdroje PricewaterhouseCoopers.
Tabulka: Společnosti využívající výkonnostní bonusy
Kategorie zaměstnanců | % společností (2003) | % společností (2004) |
---|---|---|
Vrcholový management | 82 % | 86 % |
Střední management | 79 % | 86 % |
Odborníci | 66 % | 73 % |
Obchodníci | 85 % | 89 % |
Administrativní zaměstnanci | 61 % | 65 % |
Dělníci | 72 % | 80 % |
Růst mezd klesá
Z výzkumu vyplývá, že v posledních čtyřech letech neustále klesá průměrný plánovaný i skutečný nárůst mezd.
Nejvyšší nárůst mezd byl u těchto oborů:
-
banky
-
finanční služby
-
média
-
stavebnictví
Naopak k zastavení růstu mezd došlo u těchto oborů:
-
nástupní mzdy absolventů středních škol (2,2 %)
-
nástupní mzda absolventů vysokých škol (1 %)
Zatímco v několika minulých letech rostly mzdy čerstvých vysokoškoláků více než u středoškoláků, v letošním roce tomu bylo naopak.
Tabulka: Plánovaný a skutečný nárůst mezd v ČR
Období | Původně plánovaný nárůst | Skutečný nárůst |
---|---|---|
červenec/2001 - červen/2002 | 7,1 % | 6,9 % |
červenec/2002 - červen/2003 | 6,5 % | 6,3 % |
červenec/2003 - červen/2004 | 5,9 % | 5,6 % |
červenec/2004 - červen/2005 | 5,2 % | - |
Zaměstnanecké výhody
Čeští zaměstnavatelé začínají stále více využívat zaměstnanecké výhody. Důvodem zájmu je nutnost pořízení pracovních nástrojů, jako např. mobilních telefonů nebo notebooků a daňová výhodnost. Nejvíce je podle studie využíváno penzijní připojištění. Tento produkt v roce 1999 svým zaměstnancům nabízela jen desetina českých firem a nyní jsou to více než dvě třetiny.
Nejčastěji nabízí české firmy svým zaměstnancům tyto benefity:
-
služební notebooky
-
mobilní telefony
-
podpora stravování
-
služební automobily
-
přístup k internetu
-
jazykové kurzy atd.
Zdroj: PricewaterhouseCoopers; PayWell 2004: Studie odměňování a zaměstnaneckých výhod