Když Henry Ford začal v milionech chrlit legendární lidové vozítko "Model T" asi už tušil (neb to byl úžasný vizionář), že díky novému systému hromadné výroby dává vzniknout jednomu z nejsilnějších průmyslových odvětví na světě na dlouhá staletí dopředu. Automobilový průmysl je gigantický stroj, který ve svých útrobách zpracovává miliony tun materiálů a přetváří je na eleganci, krásu a požitek. Zaměstnává statisíce lidí a pro národní ekonomiky generuje tučná procenta domácího produktu. Vždyť jen v tak malé zemičce jakou je Česko se v loňském roce vyrobilo 445 587 automobilů. Je to sice o 2,5% méně než v roce předchozím, ale i tak je to číslo úctyhodné. Rozhodně je to také stav přechodný. V průmyslové zóně Ovčáry nedaleko Kolína vzniká obří továrna, která již v brzké době začne chrlit lidová vozítka za lidové ceny do všech koutů Evropy. Má takové ambice, že se možná dočkáme za několik let zdvojnásobení domácí produkce aut. O vstupu do ČR také uvažují další automobilky.
Automobil je fenomén moderní doby. V podnikatelském prostředí je měřítkem úspěchu. Stává se často dárkem (zvláště bohatí podnikatelé se rádi vzájemně obdarovávají luxusními sporťáky) a rodiče jej každý víkend využívají k přepravě své a svých ratolestí z jednoho konce republiky na druhý. Život bez automobilu by pro mnohé byl už nepředstavitelný a pro druhé je zase auto starší pěti let muzejním exponátem. A právě poměrně pravidelná obměna vozidla ať už rodinného užití nebo služebního roztáčí kola celého průmyslu více a více. A nejen průmyslu automobilového, ale také světa finančníků. Model T stál v roce 1924 290 dolarů. Plat dělníka v jeho továrně byl 5 dolarů na hodinu. Dělník si tak na auto vydělal za menší polovinu měsíce. Dnes je situace zcela opačná. Dělník z automobilové továrny bude muset šetřit podstatně déle než na nový vůz prostředky nastřádá. Pomocnou ruku v podobě půjčky nebo jiného finančního instrumentu mu naštěstí podá každá finanční instituce. A tak se na automobilový průmysl napojí svět peněz. Svět leasingu, úvěrů a dalších finančních instrumentů sloužících k profinancování koupě vozu. A finančníci dokáží slušně profitovat. V loňském roce (viz. box) bylo předmětem leasingu osobních automobilů zboží v celkové hodnotě necelých 50 miliard korun. Velmi slušné a hlavně již několik let stabilní výsledky.
Výroční zpráva Asociace Leasingových společností ČR pro rok | 2003 |
---|---|
Počet nových smluv |
237 343 |
Celková pořizovací hodnota leasingu movitých věcí |
99,3 mld.Kč |
Podíl leasingu osobních a užitkových automobilů - z toho nová auta |
48,7% 69,5% |
Podíl operativního leasingu na celkových objemech |
4,63% |
Poznámka: Podíl členů Asociace na celkovém trhu je asi 97%
Kupujeme auto na dluh
Možná nebude špatné zopakovat motivy, které nás vedou k pořízení věcí (o to více automobilů a o flotilách nemluvě vůbec) leasingem, úvěrem nebo hotovostí. Předně jedna základní poučka, kterou je dobré mít na paměti při investičním rozhodování:
Riziko vlastníka je vždy větší, než riziko věřitele.
Vysvětlení jsou mnohá. Ať už je budeme hledat v zákoně o konkursu a vyrovnání (pořadí uspokojování věřitelů) nebo kdekoliv jinde, mějme na paměti, že zadlužení se není nezdravé. Platí to jak pro domácnosti i pro firmy. Hotovostní nákupy nejen že ne vždy firmě prospívají, spíš jí více škodí. Optimalizace cashflow, jeho „narovnání“ do širšího časového období je úkolem již na střední úrovni řízení, nejen úkolem finančních ředitelů (CFO).
Leasing nebo úvěr?
Detailní rozbor a výpočet výhodnosti dluhového financování oproti hotovostnímu si necháme na některý z příštích pokračování. Podívejme se nyní na rozdíl v rámci dluhového financování, mezi pořízením vozů leasingem oproti pořízení bankovním úvěrem. První výhodou leasingu je vyvedení leasované věci z bilance firmy. Žádná aktiva, žádná pasiva. Předmět leasingu je majetkem leasingové společnosti a ta o něm účtuje, ta ho odepisuje a tím se o něho „účetně stará“. Naší firmě tak v bilanci žádná leasovaná věc nefiguruje. U rodiny to může být podobné. Leasing není úvěr a tak může být i z tohoto pohledu výhodnější
Mezi další výhody leasingu patří přenesení rizika zůstatkové hodnoty předmětu leasingu na leasingovou společnost, již jednou zmiňované „narovnání“ peněžních toků a u operativního leasingu dále úspory režijních nákladů, reporting, odčitatelnost DPH u finančních služeb a mnohé další.
.... pokračování v pátek 24.6.2004