Banky si konečně začaly uvědomovat obrovský potenciál malých a středních firem. V posledních letech se na MSP zaměřily a předháněly se v nabídce výhodnějších produktů. Vznikly nové produkty určené výhradně pro fírmy a zvýšila se především ochota pracovníků a rychlost v platebním styku. A co na to říkají firmy? Výhodným nabídkám bankovních domů se nebrání.
Podle výzkumů společnosti General Marketing (eBanka) u malých a středních podniků na počátku roku 2004 vyplývá, že většina firem je spokojena se službami a servisem své současné banky.
-
Nejspokojenější klienty má eBanka a Raiffeisenbank.
-
Podíl firem, které uvedly, že v blízké budoucnosti plánují změnit banku, je pouze 5 %.
-
Nicméně 14 % firem uvedlo, že by změnily banku, pokud by zjistily, že jiná banka nabízí zajímavé výhody.
Kterou banku by firmy zvolily při změně
Pokud by se některá z firem rozhodla pro změnu banky, jako svůj potenciální nový ústav nejčastěji jmenovala:
-
Komerční banku,
-
ČSOB a
-
eBanku.
Firmy, které využívají více bank, jsou vedeny především snahou rozložit rizika a také využívat specifické výhodné produkty v jednotlivých bankách. Z hlediska velikosti firmy vykazují větší zájem změnit banku spíše menší firmy do 25 mil. Kč obratu.
„V zostřeném konkurenčním boji se většina bankovních domů v poslední době zaměřila právě na malé a střední firmy,“ říká Petr Pištělák, ředitel oblasti Marketing a produkty eBanky. „Produkty jsou srovnatelné a cena, na rozdíl od osobních účtů, zde nebývá rozhodujícím faktorem. Nejdůležitější je úroveň služeb a kompetence bankovního personálu, který firmu obsluhuje,“ dodává Pištělák.
Jak firmy komunikují
Firmy s bankou jednoznačně nejraději komunikují prostřednictvím internetového bankovnictví. Z hlediska využívání dalších bankovních produktů hovoří výsledky výzkumů společnosti General Marketing takto:
-
Okolo 60 % firem využívá platební karty.
-
Více než polovina firem čerpá úvěry.
-
Okolo 18 % firem využívá leasing.
-
Téměř čtvrtina firem využívá zahraniční platební styk.
-
Téměř čtvrtina firem využívá pojištění.
V zahraničním platebním styku firmy sledují především rychlost a cenu. Při bližším srovnání nepatrně vyhrává rychlost.
Podmínky úvěrování
Obecně opět platí, že malé firmy jsou méně spokojené s úvěrovými produkty než firmy velké. Mezi nejdůležitější parametry úvěrování patří:
-
individuální nastavení podmínek úvěru,
-
úvěrová sazba a
-
zajištění úvěru.
„Hranice financování se posunuly. V současné době bankovní domy ochotněji půjčují i firmám, které byly dříve odmítány,“ říká Petr Pištělák. „Firmy banku ocení především v případě, pokud bude schopna jim nabídnout úvěr, který nejlépe vyřeší jejich konkrétní potřebu,“ dodává Pištělák.
Zdroj: Výzkumy společnosti General Marketing