Kam sahá odpovědnost cestovní kanceláře?

26.06.2012 | , Finance.cz
FIRMY


Zákonné limity odpovědnosti cestovní kanceláře při nesplnění povinností vůči zákazníkovi tématikou dnešního článku. Vymezíme si lhůty pro uplatnění náhrady škody a taktéž situace zprošťující cestovní kancelář odpovědnosti za škodu.

Zákazníkovi odpovídá za porušení závazků cestovní kancelář z uzavřené cestovní smlouvy. Není důležité, zda tyto závazky měly být splněny přímo cestovní kanceláří, nebo jinými dodavateli služeb poskytovaných v rámci zájezdu.

Kompletní seznam článků k problematice:


Ztráty a pochybení

Odpovědnost se může týkat například nezajištění bezpečné dopravy cestovní kanceláří, kdy následně dochází ke ztrátě zavazadel nebo dokonce poškození zdraví. Pochybení při zajištění stravování, které může vést k nemocem a kompletně tak narušit prožitek z dovolené. Dle evropské judikatury se jednalo kupříkladu o situaci, kdy zákazníkovi byly leteckou společností ztracena zavazadla, které pak následně několik dnů nebyly k nalezení, čímž došlo k narušení dovolené.

Kdy nejpozději uplatnit?

Zákazník uplatňuje tyto nároky u cestovní kanceláře nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu. Pokud hovoříme o nárocích u neuskutečněného zájezdu, běží lhůta ode dne, kdy měl být zájezd dle cestovní smlouvy ukončen. Na lhůtách nic nemění, že nárok uplatnil zákazník namísto u cestovní kanceláře, u cestovní agentury, která zájezd zprostředkovala.

Kdy dochází ke zproštění odpovědnosti?

Za splnění podmínky, že cestovní kancelář prokáže, že škodu nezavinila, ani přes svého dodavatele cestovních služeb v rámci zájezdu, neodpovídá za způsobenou škodu. Pokud škodu nezavinila dle první věty a škoda byla způsobena samotným zákazníkem, třetí osobou, která nemá spojitost s poskytováním zájezdu nebo neodvratitelnou událostí.

Jak zákon káže…

Občanský zákoník

§ 852j

 (2) Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti zprostit jen tehdy, prokáže-li, že tuto škodu nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena
 a) zákazníkem,

 b) třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, nebo

 c) neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

 (3) V případech, kdy vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, umožňuje omezení výše náhrady škody vzniklé z porušení závazku z cestovní smlouvy a toto omezení je uvedeno v cestovní smlouvě v souladu s touto mezinárodní smlouvou, není cestovní kancelář povinna nahradit škodu, za kterou odpovídá, ve výši přesahující omezení uvedené v cestovní smlouvě.

 

Doporučujeme za okolností, že zákazník shledává odpovědnou za škodu cestovní kancelář, zaslat ve stanovených lhůtách kvalifikovanou výzvu s žádostí o vyjádření a úhradu náhrady škody. Pro další postup se již poradit s nezávislým právníkem s ohledem na neustálý vývoj judikatury jak české, tak evropské, která může zákazníkovi přinést oporu pro jeho nároky.

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY