Zákazníkovi odpovídá za porušení závazků cestovní kancelář z uzavřené cestovní smlouvy. Není důležité, zda tyto závazky měly být splněny přímo cestovní kanceláří, nebo jinými dodavateli služeb poskytovaných v rámci zájezdu.
Kompletní seznam článků k problematice:
- Cestou necestou aneb kde jsou naše práva na dovolené
- Cestovní smlouva a její náležitosti
- Místo mne pojede brácha
- Podmínky zvýšení ceny zájezdu
- Právo na informace a změna podmínek
- Odstoupení od cestovní smlouvy a odstupné
Ztráty a pochybení
Odpovědnost se může týkat například nezajištění bezpečné dopravy cestovní kanceláří, kdy následně dochází ke ztrátě zavazadel nebo dokonce poškození zdraví. Pochybení při zajištění stravování, které může vést k nemocem a kompletně tak narušit prožitek z dovolené. Dle evropské judikatury se jednalo kupříkladu o situaci, kdy zákazníkovi byly leteckou společností ztracena zavazadla, které pak následně několik dnů nebyly k nalezení, čímž došlo k narušení dovolené.
Kdy nejpozději uplatnit?
Zákazník uplatňuje tyto nároky u cestovní kanceláře nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu. Pokud hovoříme o nárocích u neuskutečněného zájezdu, běží lhůta ode dne, kdy měl být zájezd dle cestovní smlouvy ukončen. Na lhůtách nic nemění, že nárok uplatnil zákazník namísto u cestovní kanceláře, u cestovní agentury, která zájezd zprostředkovala.
Kdy dochází ke zproštění odpovědnosti?
Za splnění podmínky, že cestovní kancelář prokáže, že škodu nezavinila, ani přes svého dodavatele cestovních služeb v rámci zájezdu, neodpovídá za způsobenou škodu. Pokud škodu nezavinila dle první věty a škoda byla způsobena samotným zákazníkem, třetí osobou, která nemá spojitost s poskytováním zájezdu nebo neodvratitelnou událostí.
Jak zákon káže…
Občanský zákoník
§ 852j
(2) Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti zprostit jen tehdy, prokáže-li, že tuto škodu nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena
a) zákazníkem,
b) třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, nebo
c) neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
(3) V případech, kdy vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, umožňuje omezení výše náhrady škody vzniklé z porušení závazku z cestovní smlouvy a toto omezení je uvedeno v cestovní smlouvě v souladu s touto mezinárodní smlouvou, není cestovní kancelář povinna nahradit škodu, za kterou odpovídá, ve výši přesahující omezení uvedené v cestovní smlouvě.
Doporučujeme za okolností, že zákazník shledává odpovědnou za škodu cestovní kancelář, zaslat ve stanovených lhůtách kvalifikovanou výzvu s žádostí o vyjádření a úhradu náhrady škody. Pro další postup se již poradit s nezávislým právníkem s ohledem na neustálý vývoj judikatury jak české, tak evropské, která může zákazníkovi přinést oporu pro jeho nároky.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
