Můj děda byl komunista, před revolucí i po ní. Bylo to pro něj jako náboženství. Pocházel z chudých poměrů – jeho hlavní motivací byl dle jeho slov pokus o „materiální spravedlnost“ či jak to nazvat. Než ovšem zemřel, vyjádřil se v tom duchu, že si myslel, že se budeme mít ještě líp. Tak nějak z toho byla slyšet ani ne tak touha po rovnosti, jako spíš po blahobytu. A to už je jiná kategorie.
Každopádně, ať už to zní jako klišé jakkoliv, děda se „prozradil“: každý rodič a také prarodič chce, aby jeho Frantík, Pepík a Mařenka (nebo dnes spíš Andy, Daryl a Cecilia) bylo dítě „vzdělané“ a „bohaté“. Jenže to všechno se obyčejně v životě jaksi zvrhne v něco docela jiného. Dítě nakonec není ani tak vzdělané jako spíše otitulované a vyjadřující se vzletnými (a nesrozumitelnými) výrazy. Tuhle mě pobavila věta z psychologického posudku: „verbální složka jeho identity převažuje nad performační složkou“. A teď česky: „víc kecá než dělá“. Místo člověka „bohatého“ se zase z dítěte stává přinejlepším manažer, který investuje rodinu a vztahy aby za to získal pofidérní plat, který – pokud je poučený – rozloží do hypotéky na dva byty (v jednom bydlí a druhý pronajímá).
Konec nářků – podívejme se na to trochu konstruktivně. Jak by tedy mělo vypadat vzdělání? Tak za prvé, člověk by se měl vzdělávat neustále, celý život. Z dobrých knich (které jsou ovšem většinou anglicky) a z bohaté praxe se člověk dozví víc než v mnohých školách (kde se předčítá z knich špatných a život se odehrává za zdmi ústavu). Za druhé, vzdělání by mělo být vyvážené. Taky znáte lidi, kteří hltají jednu motivační knihu za druhou, ale pak se dohrabou maximálně k nějakému zapšklému MLM, které ztratilo svůj lesk už před dvaceti lety? Motivace je užitečná, ale bez správné techniky a dobrého základu nepomůže. Za třetí, vzdělání by mělo být všestranné. Nestačí vyznat se ve stavebním spoření, ale je třeba pochopit politiku MMF.
A teď pár návrhů k tomu bohatnutí. To, že děti bohatých jsou bohaté a děti chudých už víme. Ale co kdyby to chtěl někdo změnit? Dobrý krok je samozřejmě zřídit dítěti prasátko, účet v bance (dnes jsou snad už i pro batolata – i takové batole bude jednou konzervativní klient) a tak dále. Je to hezké a dítě jednou určitě bude rozumět spoření na důchod, konzervativnímu investování a takovým těm „mikro“ věcem. Vynalézavější rodičové hrají s dětmi Cash-flow od Kiyosakiho (je to lepší než Monopoly) a přinutí ho přečíst si Carnegieho. I to je dobré. Ale pořád tomu něco chybí. Jednak solidní podnikatelský základ: naučit se budovat síť kontaktů, ze které pochází spolupracovníci, nápady a příležitosti. K tomu přihoďme organizační schopnosti. Pak je tu také přehled: rozumět tomu, co se o ekonomice píše v novinách. A nakonec suchopárná teorie: zákony a účetnictví. A to jsou zrovna ty věci, které nasáknou jaksi mimochodem děti bohatých – nebo alespoň pochopí jejich roli a důležitost.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
