Příležitost pro české inovátory - indické automobilky od ledna zdražují

21.01.2011 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ačkoliv je Indie zařazována mezi země s výrazným růstovým potenciálem, místní automobilky ohlásily zvýšení konečných cen v důsledku růstu vstupních nákladů.

Nejpalčivěji na automobilky doléhá růst cen surovin jako je ocel, přírodní kaučuk nebo měď. Indický automobilový trhu spolu s čínským přitom patří mezi ty nejzajímavější na světě. Podle SIAM (Indický svaz výrobců automobilů) se v loňském červnu zvýšil prodej nových osobních vozů o 31 procent na téměř 142 tisíc a meziroční nárůst se očekává mezi 12 až 13 procenty, což představuje zhruba 1,7 miliónu prodaných nových osobních automobilů. V Evropě se pro srovnání prodává zhruba 15 miliónů vozů ročně. Nicméně počet obyvatel je značně rozdílný. Zatímco v Evropě žije něco málo přes 700 miliónů lidí, v Indii je to o 70 procent více. Se svými 1,2 mld. obyvatel a vzrůstající střední třídou, která chce žít podobně jako lidé ve vyspělých ekonomikách, je pro výrobce automobilů až neskutečně zajímavá. A měla by být zajímavá i pro české producenty, dodavatele a vývojáře napojené na segment automotive.

Lze totiž očekávat, že ani zdražení automobilů v jednotkách procent nijak neohrozí vzrůstající poptávku. Podle nedávno zveřejněné studie HSBC Mapping World´s Trade Connections, která poskytuje první ucelený obrázek o mezinárodním obchodu pro evropské společnosti, je patrné, že mnohé z nich čelí tzv. paradoxu volby mezi pomalým, ale zato trvalým růstem v podobě obchodování s jinými evropskými trhy, nebo rychlým růstem a většími možnostmi, ale i riziky na rozvíjejících se trzích. Indie a Čína jsou stále podobnější Evropě a podniky toho mohou využít v navázání užších partnerství.


Tata Motors ceny drží. Je jedna z mála


Protože nejvýznamnější indičtí producenti oznámili úpravu svých ceníků již dříve veřejně, prosinec lámal v prodejích rekordy, zatímco leden bude postižen dřívějšími nákupy. Většinou se jedná o zdražení v rozmezí jednoho až tří procent. Jako hlavní argumenty automobilky udávají zdražení mědi o 15 % nebo téměř dvojnásobné zdražení přírodního kaučuku. Jedna z mála automobilek, která chce držet ceny na stávající úrovni, je Tata Motors u svých minivozů Nano a Aria. Přesto raketový rozjezd těchto superlevných vozů spěje ke svému stejně rychlému konci. Po sérii asi šesti výbuchů motoru poptávka po těchto vozech ze strany indických řidičů značně ochladla. Na růžích ustláno nemají ani japonští producenti, kteří velkou část komponentů do Indie dováží. Prudké zhodnocování japonského jenu vůči americkému dolaru je totiž pravděpodobně velmi brzy přiměje k úpravě cen.


České úspěchy na indickém trhu


Dlouhodobý úspěch na indickém trhu zaznamenává například jihlavský Motorpal, který produkuje a vyvíjí vstřikovací systémy pro off roadové aplikace dieselových motorů. Podle Miroslava Čižíka je pro Motorpal zajímavá úroveň tamního trhu a jeho kupní síla. Zákazníci se pro ně rozhodují hlavně díky inovacím a technologické vyspělosti, kterou jim přinášejí. O nutnosti změnit podnikové strategie referuje i další zpráva HSBC, která mapuje východní trhy. České firmy, které budou chtít na těchto trzích uspět, se musí systematicky věnovat inovacím a maximalizovat lidský kapitál. Podle Čižíka jsou tato teritoria pro Motorpal zajímavá hlavně z dlouhodobého hlediska. Jejich zákazníci patří k největším v oboru. Rozhodně zde nemůže být úspěšná strategie levně dodat a neřešit servis. Pro české exportéry může být motivující k dalšímu vývoji i velká dynamika asijských trhů a rychlost, s jakou jsou místní firmy schopny provádět změny. Jedním z klíčů k úspěchu je zaměření na produkty s vysokou přidanou hodnotou a zrychlení vývojového cyklu, který zabrání kopírování od místních producentů.

Objem obchodů, které realizují české společnosti, se postupně zvyšuje. Nárůsty se meziročně pohybují v desítkách až stovkách procent. Správně nastavené financování exportu dokáže nabídnout zákazníkům i delší lhůty splatnosti, což může být chápáno jako důkaz stability a silného zázemí.

Autor je ředitel exportních služeb HSBC plc – pobočka Praha

Autor článku

Tomáš Nymburský  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY