Založení music clubu
Otázka: Když si založím Music club, co je to za živnost?
Odpověď: Pokud jde čistě o pořádání koncertů, pak je to tato živnost - 73. Provozování kulturních, kulturně-vzdělávacích a zábavních zařízení, pořádání kulturních produkcí, zábav, výstav, veletrhů, přehlídek, prodejních a obdobných akcí. Pokud jde i o jídlo a pití - pak je to navíc živnost Hostinská činnost. Více v článku Firemní poradna: Jak založit klub.
Výrobky z kůže
Otázka: Mám dotaz vyrábím výrobky z kůže - opasky apod., opravuji kožené výroky např. výměna zipu u kožené bundy a prodávám své výtvory na stánku, potřebuji se dozvědět, jaké povinnosti mám např., jak vést knihu zakázek, kde seženu reklamační řád, co musím vést za dokumenty při přebírce opravované věci, jak spočítat cenu výrobku, jestli si musím vést zásoby,...
Odpověď:
Nevím, na základě čeho podnikáte, jestli je to živnost nebo s.r.o. Pokud jde o živnost, pak máte povinnost vést daňovou evidenci - tedy evidovat výdaje a příjmy, pohledávky a závazky. Tedy musíte doložit, jaké máte příjmy a výdaje, a jaké máte závazky a pohledávky.
Pokud jde o evidenci zakázek - uváděl bych datum přijetí, identifikaci osoby a předmětu zakázky, datum realizace, datum převzetí. Plus tam mohou být další údaje, které jsou pro Vás důležité včetně kontaktu na zákazníka.
Pokud jde o reklamační řád, doporučím najít si na internetu reklamační řády několika obchodů a z nich vyjít při tvorbě vlastního řádu. V podstatě jde o definici subjektů (prodejce, zákazník), kdy má zákazník právo uplatnit reklamaci, jakým způsobem (emailem, poštou, osobně), jak bude reklamace řešena,...
Při přebírce opravované věci bych zákazníkovi vydal potvrzení o převzetí věci, jednu z kopií bych si ponechal. V tomto dokumentu bych uvedl, o co se jedná, datum převzetí, předběžné datum vyhotovení. Zákazník toto podepíše, Vy to podepíšete zákazníkovi a máte oba jistotu.
Kalkulaci ceny ve Vašem oboru neznám, takže nemohu poradit.
Ptejte se v naší firemní poradně.
Myslivecké doplňky
Otázka: Chci prodávat myslivecké doplňky a střelivo, co je k tomu zapotřebí a hlavně jaké musím mít vzdělání. Jsem vyučen strojní zámečník,vlastním zbrojní průkaz (jsem myslivec).
Odpověď: Jde o koncesovanou živnost Vývoj, výroba, opravy, úpravy, přeprava, nákup, prodej, půjčování, uschovávání, znehodnocování a ničení zbraní a střeliva. Tedy musíte podat žádost o vydání koncese. Pokud Vám bude koncese udělena, živnostenský úřad provede zápis do 5 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. Zažádat o koncesi můžete u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu. Můžete také využít kontaktní místa veřejné správy.
Uplatnění DPH z doby před vznikem společnosti
Otázka: Do obchodního rejstříku byla naše společnost zapsána 4. 10. 2010 (od stejného data jsme v registru plátců DPH). 30.9. 2010 jsme odkoupili stávající zásoby provozovny, kterou od 4. 10. 2010 máme v pronájmu (jedná se o potravinářské zboží). Je možné odkup těchto zásob zahrnout do zřizovacích výdajů, případně uplatnit odpočet DPH?
Odpověď: ve Vašem případě je otázka, zda skutečně přešlo vlastnictví k pořízovanému zboží. Společnost ke dni uskutečnění obchodu byla založena, ale dosud nevznikla, za společnost mohl v té době jednat pouze správce vkladu v rámci svých pravomocí. Je to spíš otázka právního posouzení. Pokud k přechodu vlastnictví na novou společnost došlo, bude zboží ke dni vzniku společnosti zahrnuto do aktiv v zahajovací rozvaze, v pasivech bude související závazek. Do nákladů se zboží dostane až při jeho prodeji. Podobná situace je s DPH. Odpočet DPH lze uplatnit i u zboží pořízeného plátcem 12 měsíců před registrací k DPH - jde o tzv. změnu režimu, to ale zřejmě není Vás případ, protože plátce zřejmě nemohl pořídit zboží ještě před svým vznikem - opět jsme u otázky na koho, a zda vůbec přešlo právo nakládat se zbožím jako vlastník.