Když chce zákazník reklamovat, ale není u koho

10.11.2010 | , Finance.cz
FIRMY


Nakoupili jste, doma zjistili, že zboží není v pořádku a chystáte se na reklamaci. Dotyčný obchod však mezitím zanikl. Co dělat v takové situaci? 

Tuhle situaci zná jistě každá žena – dlouho si vyhlížet a obdivovat krásné boty ve výloze a pak podlehnout touze a jednoduše si je koupit. Později přijde spokojená zákaznice domů, hned rozbalí krabici z obchodu a ještě jednou si ty lehce nepohodlné ale prostě „ty pravé“ boty zkusí na nohu. Jenže během pyšné procházky před zrcadlem vyjde najevo, že pravá bota měla špatně připojený podpatek a při prvním větším tlaku se odlomil. Všechna radost je rázem pryč a navíc při výletu za reklamací je obchod s obuví nadobro zavřený a není možné se nikoho dovolat. Co tedy s tím?


Jak může zaniknout společnost


Nejčastěji je zaniklým prodejcem nějaká právnická osoba, tedy nějaká podnikající obchodní společnost. Ty mohou zaniknout několika způsoby, které budou pro naši situaci rozhodné.

Předně je dobré zastavit se u té příznivější varianty a to u situace, kdy prodejce zanikl avšak má nějakého právního nástupce. Mohlo by se tak stát například tehdy, pokud by se  sloučil s jinou společností. Pak by existoval následovník, který přebral původní závazky prodejce vadného zboží. Je tedy nutné uplatňovat svůj nárok u tohoto následovníka. Taková situace má řešení a může skončit dobrým koncem.

Spotřebitel se však může dostat do daleko horšího postavení. Pokud je prodejce v likvidaci nebo je o něm zahájeno insolvenční řízení, může být reklamace velmi komplikovaná a v krajním případě i nemožná.


Už je v likvidaci...


Pokud se stane, že prodejce nemá žádného nástupce a tedy ani celé jeho jmění tento nástupce nenabývá, pak je třeba provést před jeho úplným zánikem tzv. „likvidaci“. A co to tedy znamená?

Nejdříve zmíníme, co je účelem likvidace, což souvisí s postavením zákazníka, který chce reklamovat. Účelem je zjistit veškerý majetek společnosti, ten poté zpeněžit a díky takto získaným penězům uhradit všechny dluhy, aby zánik společnosti nezanechal za sebou zástupy neuspokojených věřitelů.

Jakmile prodejce vstoupí do likvidace, je jmenován její „likvidátor“, který je okamžitě oprávněn jednat jménem likvidované osoby a zastupoval by jej i v případě uplatňované reklamace. Pokud tedy prodejce vstoupil do likvidace, je nutné se pro vyřízení reklamace obrátit na jejího likvidátora.


Když je dluhů moc


Krajní situací, která je pro spotřebitele nejméně příznivá, je úpadek prodejce. Není to vůbec ojedinělý případ, vždyť tolikrát zmiňovaná celosvětová ekonomická krize už má na svědomí zánik mnoha podniků. Obchody se nehýbou, musí se vzít další půjčky a úvěry. Najednou se však dluhy nakupí a udržet podnik dál už není možné. Prodejce je v úpadku.

V takovém případě je bohužel zřejmé, že v požadavku na reklamaci bude zákazník jedna malá rybka v moři plném pořádných žraloků. Věřitelů, kteří se v insolvenčním řízení přihlásí o uspokojení svého dluhu, bude s největší pravděpodobností hodně a je nejisté, kdy by se dostalo na zákazníka.

Situace je navíc zkomplikovaná tím, že jakmile bude prohlášen úpadek společnosti, budou věřitelé vyzváni k přihlášení svých pohledávek a k tomuto úkonu jim bude určena lhůta. Po celou tuto dobu je dobře možné, že nakoupené zboží bude stále dobře fungovat a reklamovat chce kupující až později. Mezitím je však prohlášen úpadek prodejce a celé řízení o jeho dluzích proběhne bez vědomí zákazníka. Tomu pak zůstanou tak říkajíc pouze oči pro pláč.


Kde je možné vše zjistit


Pokud by šlo o reklamaci v úvodu zmíněných bot, tak by se nejednalo o tak velkou tragédii. Navíc by to pro zákaznici znamenalo koupit si nový pár a to jí už vůbec nemusí být proti mysli. Nemusí se však jednat o boty za několik tisíc, může jít o daleko dražší zařízení, jehož vady by mohly způsobit velké škody. Je tedy dobré znát a využívat obchodní rejstřík a insolvenční rejstřík, v nichž je možné vždy nalézt aktuální informace o konkrétním podnikateli. Tyto rejstříky lze nalézt na stránkách www.justice.cz.

Štítky:


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: FIRMY