Stoly s příjemnými dívkami, které nabízají Clubcard a reklamami polepené Tesco prostě nelze minout. Mohutnou reklamní kampaň spolu s nabídkou věrnostního programu spustilo Tesco 6. září. Jak klubová karta funguje a co všechno nabízí?
Pokud chcete získat Tescovou Clubcard, lze to provést velmi rychle. Stačí na Tescu vyplnit formulář (povinné je jméno, adresa a datum narození) a kartu ihned dostanete. Na kartě není žádné paměťové médium, magnetický proužek nebo něco podobného. Vlastně na ní nění nic než čárový kód. Technicky to má Tesco vymyšlené velmi dobře – systém je levný, nenáročný na provoz a údržbu. Kartička se přiloží ke čtečce čárových kódů na pokladně stejně jako jakékoliv jiné zboží. K plastové kartě o velikost platební karty dostanete dvě menší kartičky jako přívěsky na klíče. Díky tomu se na sbírání bodů může podílet celá rodina.
Za každých utracených 10 korun dostanete na jakési „konto“ 1 bod. Na konci účtenky je vždy vidět, kolik bodů jste už nasbírali. A každý čtvrt rok vám přijde od Tesca obálka, ve které vás řetězec za nasbírané body odmění. Jak odměňování vypadá? „Zákazník, který nasbírá méně než 300 bodů, získá tři slevové kupóny na své oblíbené výrobky. V tomto případě se tyto získané body převádějí do dalšího období, tudíž o ně zákazníci nepřijdou,“ vysvětluje princip Martina Kloudová z Tesca. Nasbíráte-li víc než 300 bodů, dostanete jednak peněžní poukázky a jednak slevové kupóny.
K hodnotě peněžních poukázek se dojde následovně: počet bodů se zaokrouhlí na stovky dolů a vydělí deseti. Zbytek bodů se převádí do dalšího měsíce. Slevových kuponů je vždy šest a měly by nabízet slevu na výrobky, které kupujete často (systém Clubcard to totiž umožní obchodu sledovat). Tak například, řekněme, že jste nasbírali 525 bodů. Co za ně dostanete?
- Útrata: 5250 korun
- Nasbíráno: 525 bodů
- Peněžní poukázky: 50 korun (500/10)
- Slevové kupóny: 6x
- Body převedené do dalšího měsíce: 25
Jinými slovy, jde o slevu 1 % ze všeho zboží pro věrné zákazníky a navíc každé tři měsíce 6x slevové kupóny na oblíbené zboží.
Interspar: za body kvalitní domácí potřeby
Interspar potažmo Spar pořádá věrnostní akce, které se také zakládají na sbírání bodů. „Spar ČOS pravidelně opakuje jednotlivé věrnostní programy pro své zákazníky, které jsou velice žádané, a obvykle se do nich zapojuje kolem 100 000 zákazníků. Ti sbírají body za nákup v hypermarketech Interspar a supermarketech Spar, následně je nalepí do hracích karet a po jejím zaplnění si vyberou ze široké nabídky dárků, která je určena pro daný věrnostní program,“ říká Kateřina Řeháková ze Sparu.
V současné době probíhá ve Sparu věrnostní program zaměřený na děti zákazníků. Za utracenou stokorunu dostanete samolepku s bodem, který je třeba nalepit na papírovou kartu. Podle počtu nasbíraných bodů se dá dopracovat k maximálně k padesátiprocentní slevě na několikero stavebnic Lego. Současná akce trvá do 9.11.2010 nebo do vyčerpání zásob stavebnic.
„Věrnostní programy nabízí vždy zboží, které není v běžném sortimentu zahrnuto. Jedná se vždy o exkluzivní brandové zboží, jako například příbory a kuchyňské pracovníky Zwilling, nože WMF, výrobky Tefal nebo Spiegelau,“ vyjmenovává Řeháková. Do 19.10.2010 také trvá krátká akce, kdy za náku nad 500 korun dostanete poukázku na 50 korun, kterou je možné uplatnit při dalším nákupu.
Když věrnostní program Sparu srovnáme s Tescem, je jasné, že Tesco získá víc informací – zjistí totiž přesněji, co nakupujete. Také slevy šije Tesco na míru, zatímco Spar se snaží trefit do chuti svých zákazníků nebo jim klasicky obchodnicky prodat něco, co by si sami jen tak nekoupili. Dělá tím reklamu Legu nebo Tefalu, možná že tím ale o něco oslabuje vztah obchod-zákazník na základě posilování jiných obchodních vztahů.
Billa má vlastní kreditku
Sběratelství bodů letí také v Bille. „Za prvních padesát korun hodnoty každého nákupu připisujeme jeden Billa bod a za každých dalších deset korun hodnoty nákupu opět jeden Billa bod,“ uvádí Gabriela Bechyňská z Billy. Nasbírané body se následně využívají k získání slev na vybrané výrobky. Například akce na potraviny se mění každých čtrnáct dní a je v ní přes padesát výrobků. Body lze uplatnit také ve speciálních nepotravinářských nabídkách. Největší slevy jsou kolem padesáti procent. Současná akce se týká stavebnice Lego. Malý příklad:
- Útrata: 2540 korun
- Nasbíráno: 250 bodů
- Nabízený zlevněný výrobek: Lego Stavební sada – domy za 119 korun
- Plná cena výrobku: 199 korun
- Ušetříte: 80 korun (asi 3 % z nákupu)
Tabulka: Zlevněné stavebnice Lego v současné akci:
nabízené výrobky | cena se slevou | počet bodů | plná cena výrobku |
---|---|---|---|
LEGO Stavební sada – domy | 119,00 | 250 | 199,00 |
LEGO Hasičský pick-up | 189,00 | 250 | 299,00 |
LEGO Box s kostkami | 269,00 | 300 | 449,00 |
LEGO Minotaurus | 399,00 | 300 | 659,00 |
LEGO Rodinný domek | 569,00 | 350 | 999,00 |
LEGO Městské nároží | 849,00 | 400 | 1 399,00 |
DUPLO Mláďata na farmě | 169,00 | 250 | 299,00 |
DUPLO Box s kostkami | 259,00 | 300 | 449,00 |
DUPLO Autobus | 429,00 | 300 | 699,00 |
Soubor 300 her - classic | 279,00 | 300 | 549,00 |
Soubor her - Prehistoric | 279,00 | 300 | 499,00 |
Zdroj: Billa
Billa také nabízí ve spolupráci s Raiffeisenbank kreditní kartu. S její pomocí z každého nákupu nad 200 korun ušetříte 2 %. Vedení karty je tři měsíce zdarma a je zdarma i nadále, pokud kartou utratíte alespoň 3000 korun měsíčně (jinak je poplatek 35 korun měsíčně). Bezúročné období je 55 dnů (pokud uhradíte čerpané peníze v tomto období, neplatíte žádný úrok).
Billa se svým věrnostním programem přibližuje spíše Sparu než Tescu – na druhou stranu ovšem boduje cobrandovou kreditní kartou spojenou se sbíráním „Billa bodů“. Zákazníky naučí „po americku“ používat kreditní karty a nabídne i slušnou slevu na nákupy.
Tesca se nebojíme
Z ostatních řetězců stojí za to zmínit Globus a jeho Mimi Klub. Ten je určený nastávajícím maminkám a rodičům dětí do tří let. Díky členství v Mimi Klubu lze získat slevy na vybrané zboží určené dětem v této věkové kategorii, například autosedačky, děktské sušenky nebo kaše. Z jiných řetězců jsme oslovili například Kaufland. Ten však karty ani kluby nechystá. „Chceme všem zákazníkům nabízet bezprostředně, všeobecně (bez vylučování určitých skupin) a vždy, veškeré výhody. Jsme přesvědčeni, že tímto si každý obchodník získá ty nejvěrnější zákazníky,“ tvrdí Michael Šperl z Kauflandu. Ani další řetězce se do zavádění věrnostních novinek nehrnou – na situaci jsou připravené a zřejmě nejsou přesvědčené, že tah Tesca opravdu nějak výrazněji přerozdělí trh. Jestli mají pravdu, to ještě uvidíme.