Online
Dnes se prodej pomalu dostává do online prostředí, podnikatelé začínají vytvářet kvalitní webové prezentace, která se stává jedním z prodejních nástrojů. Webová prezentace tak funguje jako jeden z prodejních kanálů, v některých případech se používá jen pro získání zákazníka.
Pokud to váš business umožňuje, mohou zákazníci prostřednictvím webu také platit, ať už kartou nebo převodem z účtu, může to být i placení formou sms.
V každém případě bez kvalitní webové prezentace se už dnes úspěšný podnikatel neobejde. A pokud chce někdo být ještě úspěšnější, může využít affiliate program, budovat síť zpětných odkazů, cílovat svoji prezentaci na vybraná klíčová slova, používat PPC kampaně, proniknout na Facebook, apod. Čtěte také článek Tvorba stránek vlastními silami.
Facebook
Česká republika nezůstala pozadu a počet uživatelů facebooku láme historické rekordy. Takže není divu, že i facebook se stává prodejním nástrojem, kterým oslovujete nové zákazníky a neustále rozšiřujete své uživatele. Profil na facebooku si dnes můžete udělat sami, grafik vám může vytvořit pěkný obrázek. Vše se vejde do 2 tis. Kč. Odborníci vám pak mohou pomoci nastavit kampaň, do které zadáte například požadovaný věk zákazníků nebo požadované vzdělání.
PPC kampaně
Hodně oblíbeným nástrojem jsou PPC kampaně. Dnes existuje několik systémů spojených s velkými vyhledávači. Jedná se o Google AdWords a Sklik (společnost Seznam.cz). Oba systémy jsou si velmi podobné, jsou postavené na tom, že platíte jen za uskutečněný proklik na vaše stránky. V praxi to tedy funguje tak, že na internetu se objevuje vaše reklama, pokud se zákazníkovi zalíbí, klikne na ni a dostane se na vaše stránky. Za tento proklik zaplatíte, řádově koruny až desítky korun. Více se dozvíte v seriálu na toto téma.
Direct mailing
Jednou z možností, jak oslovit zákazníky, je direct mailing. V první fázi jde o rozesílání tiskové zprávy. Nebojte se vytvořit tiskovou zprávu sami podle šablony nebo požádejte někoho, kdo má zkušenosti. Zprávu pak rozešlete na relevantní adresy. I malý penzion někde na Šumavě, může takto oslovit regionální média, informační centra pro turisty, apod.
V druhé fází je to pak přímé oslovování zákazníků. Pokud zůstaneme u penzionu, můžete například oslovovat místní firmy s nabídkou team buildingových akcí. Vaším cílem je také vytvářet si síť uživatelů, kterým budete rozesílat informace o pravidelných akcích. Můžete také využít už existující databázi uživatelů vašeho obchodního partnera.
Zpětné odkazy a affiliate marketing
Jednou z dalších možností, jak si udělat z internetu prodejní nástroj, je tvořit zpětné odkazy, tedy oslovovat partnery, aby umístili na své stránky odkazy na vás, případně oslovovat média, psát tiskové zprávy, zaplatit si PR články, apod. Pokud chcete dostat zpětné odkazy na cizí stránky a chcete za to platit, vybudujte si affiliate program, kdy webmasteři umísťují na své weby bannery, které vedou na vaše stránky. Affiliate program pak může být nastaven tak, že pokud zákazník klikne na příslušný odkaz a něco u vás nakoupí, musíte webmasterovi zaplatit předem danou provizi. Více se dozvíte v rozhovoru Hejnic: Affiliate program firmě zefektivní stávající online marketing.
Kamenná pobočka
Kamenná pobočka zůstává i v dnešní době moderních technologií stabilní součástí fungování většiny podniků. Umístění kamenné pobočky by mělo odpovídat finančním možnostem podnikatele a také nákupním chováním zákazníků. Pokud máte kamennou pobočku jako výdejní místo vašeho eshopu, nemusí být na exkluzivním místě, kde se stěží dá zaparkovat, ale může být někde poblíž centra v boční uličce, kde se dá snadno zaparkovat. Pokud ale vlastníte kosmetický salon, budete vždy omezeni, pokud jde o dosažitelné území. Tedy i samotné určení místa – lokalizace – je strategickou záležitostí.
Off-line svět mimo kamennou pobočku
Nečekejte, že za vámi zákazníci budou chodit na kamennou pobočku, ale jděte jim naproti. Nechat si navrhnout leták není tak drahé (do cca 1 tis. Kč) a rozdávat je někde na ulici nestojí už vůbec nic, jedině váš čas. Položte si dvě otázky, což by mělo být celkem pravidlo při jakékoli činnosti v oblasti propagace: Kdo je můj zákazník, Kde tohoto zákazníka potkám.
Nezapomeňte na identitu
Všechna prodejní místa by měla být sladěna, ať už jde o informace nebo hlavní sdělení. Zákazník by tak měl v každém okamžiku vědět, o jakou společnost se jedná. I když i tato rada je relativní a mnohé podniky vytváří několik odnoží, které se tváří, že jsou unikátní, ale přitom jde o kopie, které prodávají totéž od téhož prodejce.
Prodeje můžete dále podpořit…
Začínající podnikatel může vstoupit na trh dvěma způsoby – bude levnější nebo nabídne vyšší kvalitu. Podnikatel tak může na začátku nabídnout masáž za polovinu ceny nebo může každému zákazníkovi v rámci masáže nabídnout skleničku šampaňského zdarma. Podnikatel má na výběr pak různé modifikace, jako 2 v 1, 3 + 1, apod. Podnikatel by ale měl těmito nástroji šetřit, rozhodně by se nemělo stát, že si zákazníci na takové výhody zvyknou.
Všechny díly najdete v sekci Seriály.