Naplánujte si svůj business dobře

29.09.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Bezhlavě se vrhnout do podnikání je cestou ke špatnému konci, bohužel většina podnikatelů jde do podnikání, aniž by předem zvážili všechny okolnosti.

Podnikatelé často jdou do podnikání jen s tím, že je to baví, a nic víc nechtějí řešit. Podnikání vás může bavit, ale pokud nebude ziskové a budete jen pořád řešit, jak zaplatit dodavatelům a zaměstnancům a jak se vyhnout exekutorům, tak vás brzy přestane bavit. V tomto článku o tvorbě podnikatelského plánu se podíváme na to, jak se na podnikání podívat z finančního pohledu. Tento pohled je nesmírně důležitý ještě před tím, než do podnikání začnete vkládat nějaké peníze.


Začněte u konkurence

Nejlepší je vždycky se nejprve podívat po konkurenci. Pokud máte nějakého známého v tomto oboru, bylo by nejlepší oslovit jeho. Můžete také oslovit přímo vaši budoucí konkurenci a nemusíte se zmiňovat, že budete dělat totéž. Další možností je oslovit dodavatele vašich konkurentů, ti by mohli mít přehled o přesných číslech, otázka je jestli vám to budou ochotni sdělit, smlouvy to často zakazují. Nicméně všechny tyto dialogy vám vždycky něco zajímavého přinesou. Během těchto dialogů se můžete dozvědět, o co mají lidé největší zájem, na čem je největší marže, třeba se dozvíte i přesnou výši marže, apod.


Podívejte se na oficiální výkazy

Přesnou výši tržeb a obchodní marži zjistíte, když se podíváte na justice.cz a najdete si podobné společnosti. Pokud mají výkazy v digitální podobě, budete mít před sebou jejich tržby včetně historie. Bohužel jsou to tržby celkové, takže jsou tam zahrnuty všechny produkty, takže to může být matoucí. Ale pokud tato "oficiální" čísla dáte do souvislosti s tím, co vám přinesou dialogy s dodavateli a prodejci, uděláte si celkem kvalitní obrázek o tržbách v daném oboru. Firmy můžete oborově hledat v sekci Firmy a úřady.


Nebojte se vlastního pohledu

Oba pohledy byste měla doplnit ještě svým vlastním, odborně se mluví o tzv. expertním odhadu. Rozhodně se ho nebojte a zkuste to. Samozřejmě na základě výše získaných informací. Můžete si udělat jednoduchou excelovskou tabulku, kde budete mít položky (v případě kavárny různé druhy kávy, zákusky,atp.), výdaje na ně a příjmy z nich, počet prodaných kusů za měsíc, atp. Nezapomeňte i na tzv. režijní náklady jako výdaje na energie, nájem, zaměstnance, vedení firemního účtu, marketing, účetnictví, atp.


Pokud si nevíte rady se začátkem podnikání, využijte naši firemní poradnu.


Průzkum trhu – základ každého businessu

Během diskuzí s dodavateli a konkurenty si můžete udělat docela dobrý obrázek o trhu, ale chybí vám ta nejmocnější síla – zákazníci. Pokud máte odvahu, nejlepší průzkum trhu je jít mezi lidi, ptát se jich, co chtějí. Sepište si jednoduché otázky, dejte dohromady pár svých známých a jděte mezi lidi a ptejte se. Jakmile překonáte jejich počáteční ostražitost a pustíte se do poklidné diskuze, ptejte se na všechno, co vás zajímá.


Spočítejte si výnosy a náklady

Vaším cílem je určit zisk a cenu, za kterou budete prodávat a která musí být konkurenceschopná. Jednoduše řečeno, potřebujete cenu, za kterou si zákazník bude kupovat vaše produkty a která vám přinese zisk.

  • 1.) zjistěte cenu, za kterou budete kupovat suroviny (například zrnková káva, voda, atp.), případně hotové výrobky (například zákusky),
  • 2.) spočtěte si, co do toho vložíte (například kolik vás bude stát uvaření kávy, dobré je to počítat ve větších celcích, třeba 100 káv, případně jak dlouho trvá uvaření 100 káv a kolik za to zaplatíte vašemu zaměstnanci),
  • 3.) součet bodů 1 a 2 jsou vaše přímé náklady,
  • 4.) pak doporučuji ještě rozpočítat výše zmíněné režijní náklady,
  • 5.) no a nakonec přidejte marži a máte finální cenu.

Tomu se říká nákladové určení ceny.

Cenu můžete stanovit také konkurenčně, resp. poptávkově (podíváte se na ceny konkurence, resp. očekávání zákazníků a prostě se do toho musíte vlézt).

Zpočátku stejně ale budete mít různé zaváděcí ceny, takže bych si připravil i nějakou rezervu. Díky nim můžete být třeba první dva měsíce v mínusu. Dlouhodobě se to ale vyplatí. Jinak vždycky se na vaši činnost dívejte jako na business, tedy musí vám to vydělávat peníze, jinak přijdete i o tu druhou část nezbytnou pro podnikání, že vás to prostě baví.


Rada na závěr

Skvělé by bylo, kdybyste našli někoho, kdo už v tomto oboru podniká a je třeba z jiného města, nebo jiné části vašeho města a nebude tak vaším bezprostředním konkurentem, a můžete si tak v klidu o všem promluvit.


Pokud si nevíte rady se začátkem podnikání, využijte naši firemní poradnu.

Všechny díly najdete v sekci Seriály.

Autor článku

Karel Pospíšilík