V současné době je na všechno málo času. Všichni spěchají a mají plné ruce práce. Psaní zdlouhavé, podrobné a nudné smlouvy se tedy zdá zbytečné, když je možné uzavřít smlouvu pouze ústní, která je stejně platná jako v písemné podobě. Šetřit čas a námahu v této oblasti se však nemusí vyplatit.
Když nejde všechno tak hladce...
Dlouhotrvající dobré vztahy mezi živnostníky a důvěra jeden ve druhého jsou výborným základem pro rychlé výnosné obchody. Smlouva o dílo dle obchodního zákoníku nemusí mít písemnou podobu a ústní domluva je pružné řešení vzájemných vztahů. V podnikání však vedle důvěry a přátelské spolupráce musí vždy stát i trochu opatrnosti. Velmi snadno se může stát, že tolikrát ověřená poctivost obchodního partnera, který za vykonanou práci řádně zaplatí, se z ničeho nic ukáže jako nespolehlivá.
Velmi častým příkladem, kdy se na „písemnosti“ nehraje, může být ústně uzavřená smlouva o dílo. Na jedné straně stojí objednatel, který se dohodne se zhotovitelem na určitých opakujících se drobných úpravách dodaného zboží. Hotová díla pak převezme a odveze do svého obchodu. Zhotovitel díla následně vystaví objednateli fakturu, která bude znít na dopředu sjednanou cenu. Objednatel dlouho dodržoval termíny splatnosti a nikdy neměl připomínky ke kvalitě práce. Za poslední fakturu však nezaplatil a vyhýbá se jakémukoli kontaktu. Co tedy s tím?
Když už neexistuje písemná smlouva o dílo, je na míste doporučit alespoň sepsání písemného potvrzení o převzetí dokončeného díla. Objednatelem podepsané potvrzení je velmi účinným důkazem, pokud by bylo nutné řešit, kdo co a komu dluží. Nemusí jít ani o žadné formální a zdlouhavé sdělení a takový dokument pak dobře slouží jako prevence sporů o zaplacení.
Jak tedy získat své peníze?
Pokud jde o sankce za nezaplacení, pak je nutné zmínit, že ústní forma smlouvy je velkou nevýhodou. Smluvní pokuta musí mít písemnou formu a tak o ní nemůže být řeč, pokud jde o ústní dohodu, a úroky z prodlení se řídí zákonnou úpravou, pokud nejsou jasně a srozumitelně sjednány. Bohužel běžnou praxi živnostníků, kdy jsou úroky z prodlení stanoveny na faktuře vydané za práci, nelze za „sjednání“ považovat. Zákonem stanovené úroky z prodlení a jejich výše jsou však platné a tak prodlení dlužníka nezůstává bez potrestání.
Samotné vymáhání zasloužené odměny za práci je už těžší věc. Pokud selhávají ověřené metody komunikace jako volání telefonem, textové zprávy či maily, tak je dobré využít služeb staré dobré pošty a upomínkovat opět propagovanou písemnou formou. V prvé řadě je nejlepší snažit se o smírné řešení a stále je možné, že objednatel na opakované výzvy zareaguje a všichni budou spokojeni.
Jako zcela poslední nástroj nátlaku je pak dobré pohrozit žalobou a to nejlépe už dopisem vypracovaným některým z advokátů. Hlavičkový papír a razítko z advokátní kanceláře přece jen mohou zapůsobit a otevřít peněženku i toho největšího skrblíka.
Poslední šance
Pokud však ani toto nezabere a dojde na otázku podání žaloby, je třeba mít na vědomí složitost celé situace. Ústní dohody se velmi těžko dokazují a bez opory svých vlastních tvrzení (např. svědek) se může i spravedlivě žalující podnikatel dostat do důkazní nouze a stát proti tvrzení protistrany, která celou smlouvu popře. Bránit si svá práva je samozřejmě na místě a soudy jsou tu od toho, aby občanům v podobných situacích pomáhaly. Na druhou stranu od soudu v těchto případech odchází vždy jeden vítěz a jeden poražený, který následně nese náklady i protistrany.