Velké globální luxusní značky, jako jsou například Burberry, Ralph Lauren nebo Coach, přehodnocují své dosavadní prodejní strategie a snaží se přímo působit na miliardovém čínském trhu. Zakládání společných podniků již pro ně není zdaleka tak atraktivní jako dříve. Mnoho z těchto firem, které nyní kupují své partnery, franchisanty či distributory, působí v Číně nepřímo již několik desetiletí. Díky dlouholetému působení na čínském trhu získaly tyto firmy bohaté zkušenosti a nyní jsou připraveny pokročit do další vývojové fáze, kterou již chtějí spravovat a hlavně kontrolovat samy. Jedním z hlavních cílů je snížit distribuční náklady a zvýšit provozní marže. V tomto segmentu je Čína rostoucím trhem a rychlý růst lze očekávat i v příštích 3 - 5 letech. Obecně se očekává růst prodejů v hodnotě 30 % ročně.
Zvyky čínských spotřebitelů se mění
To, že se čínský trh snaží aktivně dobýt i luxusní značky, souvisí nepochybně také s tím, že zvyky čínských spotřebitelů se mění v souvislosti s demografickými změnami v tomto regionu a sílícím ekonomickým potenciálem střední vrstvy. Růst spotřebitelské třídy je odhadován na 20 milionů lidí ročně. V současné době je 58 % celosvětové populace produktivního věku v Asii. Do roku 2015 bude mít více než 550 milionů lidí v této oblasti příjem na hlavu vyšší než 4 tis. USD ročně. To představuje obrovskou potenciální koupěschopnou poptávku. Číňané, jejichž finanční situace se zlepšuje, dávají své postavení a bohatství na odiv právě prostřednictvím luxusních značek. Je však pravdou, že i přes růst bohatství domácností si ne každý Číňan může dovolit luxusní západní zboží. Často tedy sahají po domácím zboží, které je nesrovnatelně levnější.
Evropské luxusní značky v současnosti výrazně posilují své aktivity v jihovýchodní Asii, ať už prostřednictvím budování vlastní sítě zastoupení, nebo prostřednictvím nákupů čínských distributorských firem. Čína je v současnosti druhý nejsilnější trh luxusního zboží na světě. Jen v posledním roce se tržby zvýšily o 12 procent na 9,6 miliardy dolarů, což představuje 27,5 procenta globálního trhu. Očekává se, že tržby v příštích pěti letech vzrostou na 14,6 miliardy dolarů, čímž se čínský trh zařadí na samou špičku.
Například italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, který patří do koncernu Volkswagen, své tržby v Číně téměř ztrojnásobil, a v prvním letošním pololetí tak prodal Číňanům 86 luxusní vozů, což je v pořadí druhá příčka po Spojených státech. Aby si globální společnosti v Číně udržely stávající tempo rozvoje, předpokládají expanzi kromě metropolí i do regionů, kde se poptávka po jejich produktech taktéž zvyšuje. Hlavními odbytovými základnami luxusního zboží jsou v současné době největší města pobřežních oblastí, ve kterých ale žije pouze 5 % čínské populace. Expanze do vnitrozemí a menších měst je proto nevyhnutelná...
V přepočtu na obyvatele je Čína stále ještě rozvojovou zemí
Přestože na základě posledních výsledků HDP se Čína stala druhou největší ekonomikou světa a odsunula tak na třetí příčku Japonsko, z pohledu příjmu na hlavu tomu tak není. V přepočtu na obyvatele je Čína stále ještě rozvojovou zemí a ani zdaleka se neblíží průměrnému světovému HDP na obyvatele. Pro srovnání - v Číně dosahuje příjem na hlavu 3.800 USD za rok, na rozdíl od Japonska, kde tento ukazatel dosahuje 38.000 USD za stejné období. Čína tedy patří k nesrovnatelně chudším zemím a tento fakt je i určujícím pro vztah k luxusním značkám. Nepopiratelnou pravdou ovšem je, že počet lidí, kteří se zařazují do střední třídy, dramaticky roste.
Autor působí jako ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank