Jedním z důsledků hospodářského vývoje je zeštíhlování některých firem. Děje se tak jednak formou propouštění zaměstnanců, v závaznějších případech pak třeba prodejem části podniku.
Otázka, která je při prodeji části podniku na předním místě, zní: Jak neprodat pod cenou? Společnost Ernst & Young zpracovala analýzu, ve které bylo zahrnuto 100 největších prodejů společností soukromými investory v západní Evropě. Jaké jsou faktory zvyšující hodnotu podniku?
- 25 % odborníků na oblast soukromého kapitálu považuje za klíčovou včasnou přípravu, vymezení hlavních okruhů rizik a včasné plánování variant prodeje. Při prodeji kupující v prvé řadě sleduje stabilitu klíčových ukazatelů výkonnosti podniku v průběhu jednotlivých let, řízení pracovního kapitálu a cash-flow. Identifikace snadných úspor a implementace střednědobých projektů na efektivnější řízení pracovního kapitálu přináší zpravidla úspory přesahující 5 % tržeb.
- 23 % klade důraz na silný management společnosti a odborné vedení celého prodejního procesu.
- 14 % odborníků považuje za nutnost dobře sestavený plán založený na robustním modelu, tzn. prognóza finančních výsledků podložená detailními provozními plány, neboť management často nemusí znát veškeré potřebné podrobnosti.
- Pro 13 % odborníků jsou důležité plány snižování výdajů a závěry provozní předinvestiční prověrky, které slouží jako podklad zájemcům o koupi společnosti i úvěrujícím bankám.
Prodej si žádá specifické informace
  
"Prodávající zpravidla přehlížejí skutečnost, že míra a rozsah informací potřebných k uskutečnění prodeje společnosti se do značné míry liší od informací nutných k jejímu řízení,“ říká Vladislav Severa, vedoucí partner oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice. Dle zkušeností odborníků Ernst & Young obsahují finanční modely společností často nepřesnosti, které vedou manažery k nedokonalým, příliš zjednodušeným nebo zcela chybným strategickým či obchodním rozhodnutím. 
Obrázek: Zvýšené zaměření na prodejní proces = nadprůměrný výnos

Pozor na příliš strategické zaměstnance 
  
Důležitým faktorem, který vyžaduje zvýšenou pozornost managementu, je způsob implementace finančního modelování ve společnosti a s ním spojená rizika. Finanční plánování je obvykle soustředěno do rukou jediného člověka, který jako jediný zná celý systém a je schopen se v modelu orientovat a upravovat jej či aktualizovat. V případě jeho neočekávané absence či odchodu je firma vystavena riziku ztráty kontinuity ve tvorbě svých plánů i schopnosti jejich přípravy. 
„Tomuto riziku je vhodné se vyvarovat použitím transparentních modelů, jež umožní jejich použití větším spektrem uživatelů a zamezí tím přílišné koncentraci odpovědnosti,“ uvedl David Zlámal, senior konzultant Ernst & Young specializující se na finanční modelování.
Projektové řízení a výkaznictví 
  
„K maximalizaci hodnoty podniku, pro kontrolu prodejního procesu a v neposlední řadě ke zvýšení jistoty kupujícího je třeba využít správné kombinace nástrojů projektového řízení a výkaznictví včetně finančního modelování a předinvestiční prověrky. Samotný prodejní proces se odvíjí od prodejní strategie vlastníků, pravděpodobných zájemců, tržních podmínek a atraktivity aktiva,“ vysvětluje Petr Kříž, senior manažer poradenství v oblasti fúzí a akvizic, Ernst & Young. 
Zdroj: Zpráva společnosti Ernst & Young



 
				 
								 
								 
								 
								 
								









 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					