Právě v době krize je pověst firmy důležitější než kdy jindy a pomáhá firmě uspět. Vybudovat dobrou pověst trvá dlouho. Které firmy jsou tedy nejobdivovanější?
Obdivované a respektované firmy jsou pro domácí ekonomiku velmi důležité. Na dobrém renomé těchto firem vydělává celá ekonomika. Německá auta jsou dlouhodobě symbolem preciznosti, spolehlivosti a přesnosti. Italské a francouzské výrobky jsou symbolem luxusu a vkusu. Tyto vlastnosti pro své výrobky získaly první tuzemští výrobci a další společnosti z této prestiže cení.
Fungující firmy – státní „image“
Nejúspěšnější společnosti zásadním způsobem ovlivňují obchodní bilanci země, snižují nezaměstnanost a podílejí se na vzrůstu životní úrovně obyvatel. Současně však dodávají své zemi tolik potřebné „image“. Světoznámá tuzemské firma dělá pro propagaci země v zahraničí neocenitelné služby. Právě tato podprahová reklama často usnadňuje cestu dalším tuzemským výrobcům. Kvalitní výrobky firmy, která je „in“, zvyšují rovněž důvěru zahraničních investorů v domácí ekonomiku a schopnosti místních občanů. Švýcarské hodinky, německé automobily, finská Nokia nebo švédská Ikea jsou tou nejlepší reklamou pro tyto evropské země. V regionech, kde má sídlo některá z uvedených společností je nižší nezaměstnanost než je průměr v daném státě. Celosvětově úspěšné společnosti pomáhají ekonomickému a technologickému rozvoji. Jsou aktivní a vydělané peníze dále investují. Výzkum, myšlenky a inovace hrají v úspěšných firmách významnou roli.
Kdo má nejvyšší tržby?
Žebříček 500 celosvětových společností s nejvyššími tržbami (Fortune Global 500) určitým způsobem signalizuje, jak je domácí ekonomika silná a úspěšná. Rozvoj dominantní firmy v regionu na sebe nabaluje zvýšení prodeje všech doprovodných dodavatelů, mnoho nových kvůli zvýšení odbytu dané firmy vzniká. Rozvojem těchto společností se tak zvyšuje kupní síla obyvatelstva v daném regionu a vydělávají na tom i ostatní podnikatelé v regionu. V žebříčku za rok 2009 má největší zastoupení v první pětistovce společností dle míry obratu USA (140 společností). Následuje Japonsko (68 společností), Francie (40 společností), Německo (39 společností), Čína (37 společností), Velká Británie (26 společností), Švýcarsko (15 společností), Kanada a Korea (14 společností), Nizozemí a Španělsko (12 společností). Evropská unie má celkem zastoupení 163 společností. Nejúspěšnějšími městy jsou Tokio (51 firem), Paříž (27 firem), Šanghaj (26 firem), New York (18 firem) a Londýn (15 firem). Přečtěte si také článek Singapur a Hongkong – žádná obchodní omezení.
Největší obdiv? Apple
Dle magazínu Fortune si společnost Apple zaslouží třetím rokem po sobě největší obdiv. Proč si největší obdiv zaslouží opětovně Apple? Protože Apple představuje řízení značky v té nejlepší podobě. Jejich výrobky (iPod, iPhone, iPad) se těší nesmírné popularitě a obdivu. Za minulý rok se např. prodalo více než 250 miliónů přehrávačů iPod na celém světě. Inovace je pro Apple nesmírně důležitá. Díky tomu se těší velkému respektu. Jak probíhá hodnocení? Hodnoceno je u každé společnosti devět atributů obdivu, kterými jsou:
- inovace
- management
- využití podnikových aktiv
- sociální zodpovědnost
- řízení kvality
- finanční zdraví
- dlouhodobé investice
- kvalita výrobků a služeb
- globální konkurenceschopnost
V první desítce se dále umístily společnosti: Google, Berkshire Hathaway, Johnson & Johnson, Amazon.com, Procter & Gamble, Toyota Motor, Goldman Sachs Group, Wal-Mart Stres, Coca-Cola.
Uspěje každý desátý výrobek
Mít úspěšný produkt je v globální ekonomice velmi obtížné. Po uvedení na trh neuspěje ve vyspělých zemích dokonce 87 % výrobků. V Japonsku dokonce 97 %. Získat si zákazníka na svou stranu je náročné. Renomované společnosti to mají v tomto ohledu jednodušší. Např. právě Apple má velmi loajální klienty. Dobrá pověst je v boji o zákazníka klíčová.
Nejobdivovanější společnosti
Pořadí | Společnost |
---|---|
1 | Apple |
2 | |
3 | Berkshire Hathaway |
4 | Johnson & Johnson |
5 | Amazon.com |
6 | Procter & Gamble |
7 | Toyota Motor |
8 | Goldman Sachs Group |
9 | Wal-Mart Stores |
10 | Coca-Cola |
11 | Microsoft |
12 | Southwest Airlines |
13 | FedEx |
14 | McDonald's |
15 | IBM |
16 | General Electric |
17 | 3M |
18 | J.P. Morgan Chase |
19 | Walt Disney |
20 | Cisco Systems |
21 | Costco Wholesale |
22 | BMW |
23 | Target |
24 | Nike |
25 | PepsiCo |
26 | Starbucks |
27 | Singapore Airlines |
28 | Exxon Mobil |
29 | American Express |
30 | Nordstrom |
31 | Intel |
32 | Hewlett-Packard |
33 | UPS |
34 | Nestlé |
35 | Caterpillar |
36 | Honda Motor |
37 | Best Buy |
38 | Sony |
39 | Wells Fargo |
40 | eBay |
41 | Nokia |
42 | Samsung Electronics |
43 | Deere |
44 | L'Oréal |
45 | AT&T |
46 | Lowe's |
47 | General Mills |
48 | Marriott International |
49 | DuPont |
50 | Volkswagen |
Pramen: Fortune, World´s Most Admired Companies 2010