Dle poslední studie Světového ekonomického fóra nabízí nejlepší obchodní podmínky Singapur a Hongkong. Česku patří 36. místo.
Pro ekonomický rozvoj a růst životní úrovně je volný obchod prioritou. Volný obchod totiž zvyšuje konkurenci. Pro zákazníky tak znamená nižší cenu hledaného zboží, firmy motivuje k produkci kvalitnějšího či levnějšího zboží. Zvyšuje se i nabídka zboží a volný obchod vede k rostoucí životní úrovni obyvatel. Jednotlivé domácí ekonomiky totiž těží ze skutečnosti, že každá země je schopná produkovat jiné zboží produktivněji a s nižšími náklady. Vzhledem ke komparativní výhodě je mezinárodní obchod výhodný i pro země, které mají u všech výrobků a zboží vyšší náklady a nižší produktivitu práce. Pro výrobu zboží vyráběného a vyváženého z této země totiž musí obětovat méně druhého zboží než mezinárodní partner.
Proč podporovat obchod? 
  Posilování a finanční podpora mezinárodního obchodu (např. formou garancí a dostupností úvěrů) je ve svém důsledku v boji s ekonomickou krizí mnohem účinnější než selektivní podpory vybraných odvětví domácí ekonomiky. Minimální obchodní překážky jsou jedním z důvodů ekonomické vyspělosti východoasijských ekonomik – Singapuru a Hongkongu. Tyto dvě země jsou s dostatečným náskokem na prvních dvou místech v žebříčku zemí s nejlepšími podmínkami pro obchod.
Systém hodnocení
  Nejlepší podmínky pro mezinárodní obchod nabízí Singapur a Hongkong. Na dalších místech se umístily nejúspěšnější evropské země – Švýcarsko, Dánsko a Švédsko. V první desítce jsou ještě Kanada, Norsko, Finsko, Rakousko a Nizozemí. Česku patří 36. místo na světě. Celkem bylo hodnoceno 121 zemí, v přiložené tabulce je uvedena pořadí prvních 50 zemí.
Global Enabling Report 2009 zveřejněný Světovým ekonomickým fórem analyzuje celou škálu faktorů mající vliv na omezení obchodu. Hodnoceny jsou i možnosti financování obchodu. Tento komplexní index tedy zachycuje řadu oblastí vedoucí k omezování obchodu. Zachycuje tok zboží do země i ze země. V zemích na předních příčkách je velmi usnadněn volný pohyb zboží přes státní hranice do místa určení.
Hlavními hodnotícími faktory jsou:
- Tuzemský i zahraniční přístup na trh
- účinnost celní správy
- efektivnost import-export postupů
- transparentnost hraniční správy
- dostupnost a kvalita dopravy a infrastruktury
- dostupnost a kvalita dopravních služeb
- dostupnost a využívání informačních a komunikačních technologií
- regulační prostředí
- fyzická bezpečnost
Protekcionismus – špatný lék na krizi
  Svoboda obchodu je jedním z hlavních předpokladů pro uzdravení ekonomik vyspělých zemí. V době krize však některé země podlehli protekcionismu (např. u vládních zakázek jsou jednoznačně podporovány domácí firmy…). Odvetná opatření na sebe však nenechávají dlouho čekat, mezinárodní obchod vázne. Ve svém důsledku tak protekcionismus přináší vyšší ceny pro zákazníky a nižší obrat pro mnoho firem, což vede k růstu nezaměstnanost. Právě zvyšující se nezaměstnanost je nejpalčivější problémem většiny vyspělých zemí. Omezování globálního obchodu by tak rozšířilo současný pokles na další roky a snížilo životní úroveň obyvatel.
Singapur a Hongkong
  V Singapuru a Hongkongu je velmi otevřený trh, efektivita obchodu je obdivuhodná. Až na drobné výjimky jsou celé ekonomiky obou zemí celé privátní. Správa hranice je velmi účinná a transparentní. Infrastruktura je na vynikající úrovni, stejně jako podnikatelské prostředí. Celní postupy jsou hodnoceny jako nejméně náročné na světě. Čas a náklady spojené s dovozem a vývozem zboží jsou rovněž nejnižší. Singapur je stejně jako Hongkong silně závislý na obchodu a vývozu. IT infrastruktura je velmi dobře propracovaná, jediným problémem jsou přeplněné silnice. O vysoké otevřenosti těchto dvou ekonomik svědčí vysoký výskyt zahraničního kapitálu (měřeno na jednoho obyvatele je nejvyšší na světě). Pro zahraniční kapitál nejsou v obou zemích žádná omezení. Singapur a Hongkong jsou tak nejvíce globalizované ekonomiky na světě.
Pořadí zemí s nejlepšími podmínkami pro obchod
| Pořadí | Země | 
|---|---|
| 1 | Singapur | 
| 2 | Hongkong | 
| 3 | Švýcarsko | 
| 4 | Dánsko | 
| 5 | Švédsko | 
| 6 | Kanada | 
| 7 | Norsko | 
| 8 | Finsko | 
| 9 | Rakousko | 
| 10 | Nizozemí | 
| 11 | Nový Zéland | 
| 12 | Německo | 
| 13 | Lucembursko | 
| 14 | Austrálie | 
| 15 | Irsko | 
| 16 | USA | 
| 17 | Francie | 
| 18 | Spojené Arabské Emiráty | 
| 19 | Chile | 
| 20 | Velká Británie | 
| 21 | Belgie | 
| 22 | Estonsko | 
| 23 | Japonsko | 
| 24 | Bahrajn | 
| 25 | Taiwan | 
| 26 | Korea | 
| 27 | Španělsko | 
| 28 | Malajsie | 
| 29 | Izrael | 
| 30 | Portugalsko | 
| 31 | Slovinsko | 
| 32 | Kypr | 
| 33 | Mauritius | 
| 34 | Omán | 
| 35 | Katar | 
| 36 | Česko | 
| 37 | Jordánsko | 
| 38 | Maďarsko | 
| 39 | Chorvatsko | 
| 40 | Litva | 
| 41 | Tunisko | 
| 42 | Saudská Arábie | 
| 43 | Kostarika | 
| 44 | Lotyšsko | 
| 45 | Itálie | 
| 46 | Slovensko | 
| 47 | Řecko | 
| 48 | Turecko | 
| 49 | Čína | 
| 50 | Thajsko | 
Zdroj: Pramen: Weforum - The Enabling Trade Index 2009



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								









 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					