S Pavlem Růnou, ředitelem divize profil a jednatelem společnosti Lindab, jsme si povídali o dopadu ekonomické krize na jeho podnik.
Mohl byste, prosím, na začátek popsat Vaší společnost?
Linab s.r.o. je jednou z mnoha dceřiných společností švédské firmy Lindab AB, která již 50 let vyvíjí a vyrábí produkty z tenkostěnné oceli, které mají společné to, že zjednodušují výstavbu. V ČR jsou aktivně zastoupeny všechny tři divize, tj Lindab Profil, Lindab Vzduchotechnika a Lindab Halové systémy. Koncern má cca 5.300 zaměstnanců, a jeho obrat v roce 2008 činil 9.840 MSEK. V ČR má Lindab ve všech divizích celkem cca 500 zaměstnanců a výrobní závody v Praze a Přerově.
Jakým problémům musíte vzdorovat v souvislosti s recesí? Váš business je navázán na stavební produkci, která zaznamenala silný otřes (celková hodnota stavebních zakázek meziročně klesla v 1. čtvrtletí o cca 40 %).
Pokles obratu je evidentní a to i díky poklesu ceny oceli. Vzdorovat se dá pouze snížením nákladů. Je samozřejmě nutné udržet prodejní aktivity na maximální míře. Úsporná opatření jsme začali aplikovat již v polovině roku 2008, kdy nebylo o nastávající krizi pochyb.
Musíte tak hledat nástroje, jak podpořit prodej. Kromě cenových poklesů (u některých produktů nabízíte slevu 20 %) jaké další prodejní nástroje používáte?
Mix prodejních aktivit, který dlouhodobě uplatňujeme, se nemění. Museli jsme si ale jasně stanovit priority. Snížení cen nepatří mezi tyto nástroje, je to výsledek situace na trhu, kde cena oceli klesla a konkurence bohužel pokles cen surovin okamžitě promítá do ceny výrobku. Cenová válka je pro neuvážené dodavatele velmi nebezpečná.
V červnu 2009 meziročně vzrostla stavební produkce ve stálých cenách o 0,1 %, inženýrské stavitelství dokonce o 21,9 %. Sledujete Vy sám náznaky oživení?
Tyto statistiky nejsou relevantní pro náš obor. Vzhledem k tomu, že rozestavěnost domů a bytů klesá, stejně jako i počet stavebních povolení, oživení během příštího roku by mne mile překvapilo.
Jak Vás ovlivnila krize, osobně i v rámci businessu? Pomohla Vám např. k posílení tržního podílu?
Osobně je to situace, kterou jsem zatím v businessu nezažil, takže sbírám zkušenosti. Lindab získal akvizicí konkurenční firmu ROVA CZECH v roce 2008 a toto spojení nám samozřejmě tržní podíl navýšilo. Ekonomické krizi se musí přizpůsobit všechny firmy bez rozdílu. A kdo to nezvládne, uvolní místo těm silnějším. Uděláme vše pro to, aby náš tržní podíl ještě narostl.
V některých odvětvích působila finanční krize a následná ekonomická recese jako silné povzbuzení vývoje, urychlila vstup na trh mnohým inovacím. Platí to i pro Vaší společnost? Můžeme tak čekat nějaké nové technologie nebo materiály?
Lindab vyvíjí a inovuje trvale a systematicky, je to jeden ze základů dlouhodobého úspěchu. Krize toto nemůže ovlivnit tedy, ani urychlit, ani zpomalit. Vývoj u nás je plánován dlouhodobě.
Vaše společnost vstoupila na trh po vzniku ČR v roce 1993, jak se za těch 16 let změnil český trh?
Změnil se zcela zásadně. V období kolem r. 1993 byl příliv zahraničních výrobců a dodavatelů stavebních materiálů na český trh v počátcích, české stavební firmy i zákazníci se postupně seznamovali s novými možnostmi v oboru. Dnes je zde 100% konkurenční prostředí, investor si může vybrat z nepřeberné škály materiálů a dodavatelé se předhánějí v nabídce. Jen v našem oboru se výrobky podobné Lindabu snaží na trhu uplatnit desítky firem, jak místních, tak ze všech okolních i vzdálenějších zemí.
Lindab byl v ČR prvním dodavatelem ocelového barveného okapového systému a lehkých ocelových střešních krytin, a proto je dodnes pro mnohé klempíře synonymem pro takový materiál. Konkurence je obrovská, tlak na cenu ještě větší. Naštěstí společně s eknomickým růstem v ČR roste počet zákazníků, které nezajímá jen cena, ale i kvalita. A to nám umožňuje trvalý růst.
A co Vy? Jak se za tu dobu proměnila Vaše společnost?
Společnost Lindab se v ČR změnila opravdu zásadně. V r. 1993 zde měla obchodní zastoupení o počtu několika lidí. Dnes Máme v Praze výrobní závody Vzduchotechniky a Profilu. V Přerově je výrobní závod Halových systémů Lindab Astron. Celkem přes 500 zaměstnanců. Je to příjemné ohlédnutí.
Rovněž pronikáte na zahraniční trhy, můžete tak srovnávat. Jak se liší obchodní mentalita Čechů a cizinců, jak lidé z různých zemí reagují na současné ekonomické problémy?
Myslím, že na krizi reagují lidé všude stejně. Mentalita nerozhoduje, musí se prostě šetřit, je to krize ekonomická. Rozhodující pro danou zemi je celková hospodářská situace, takže v rozvojových ekonomikách je dopad krize mnohem větší.
V roce 2008 byl Váš tržní podíl ve východoevropském regionu cca 30 %, tedy na úrovni západní Evropy. Kde byste chtěl vidět Vaši společnost za další dekádu?
Nejvyšší tržní podíl firmy Lindab je na severských trzích, kde působí již zmíněných 50 let a podíl v některých komoditách tam i přesahuje 50%. Určitě uděláme vše pro to, abychom se k tomuto číslu přiblížili.
Děkuji za rozhovor,
Karel Pospíšilík