Podle některých podnikatelů jsou datové schránky přelomem v komunikaci s úřady. Podle předsedy Unie malých a středních podniků ČR Davida Šeicha znamenají datové schránky "revoluci v oblasti komunikace, která se pro tuzemské firmy stane levnější a rychlejší. Díky spuštění datových tak dojde ke zrovnoprávnění elektronického a papírového dokumentu.”
Podnikům a podnikatelům nabídnou elektronickou alternativu k písemné komunikaci, datové schránky budou fungovat jako elektronická úložiště, kam budou docházet dokumenty z příslušných institucí a odkud budou podniky odesílat na tyto instituce všechny potřebné dokumenty.
Pro velké firmy i malé živnostníky
Zřízení datové schránky bude povinné pro právnické osoby zapsané do obchodního rejstříku. Tato povinnost jim ale vznikne až 1. listopadu, do té doby běží tzv. přechodné období. Během něj se mohou sami rozhodnout, zda aktivují svou datovou schránku či nikoli. Pokud tak neučiní do 31. října, bude jim schránka aktivována 1. listopadu.
Ostatní podniky a podnikatelé se mohou do systému přihlásit dobrovolně. Z toho, že se o došlé zprávě nedozvědí, se bát nemusejí. Doručení nového dokumentu oznámí buď smska nebo email. Pokud se ale do datové schránky nepřihlásí ve lhůtě 10 dnů ode dne doručení dokumentu, považuje se tento dokument za doručený posledním dnem této lhůty.
Kde si datové schránky zařídit?
Žádost o zřízení je možné zaslat na Ministerstvo vnitra ČR elektronicky přes odkaz „Žádost o zřízení datové schránky“ na www.datoveschranky.info, poštou na adresu Ministerstva vnitra ČR a nebo osobně na kterémkoli Kontaktním místě veřejné správy, a to včetně všech 53 ověřovatelských kancelářích Hospodářské komory České republiky zapojených do projektu CzechPOINT. Více o datových schránkách se dozvíte přímo na stránkách datoveschranky.info.
Jak si elektronická komunikace vede?
Datové schránky jsou dalším krokem v přechodu na egovernment. Dnes už funguje například registrace prostřednictvím jednotného registračního formuláře nebo systém CzechPOINTů. V těchto případech stačí odeslat registrační formulář a registrovat se na všech potřebných registrech nebo přijít na jedno kontaktní centrum a odnést si ověřené výstupy z živnostenského a obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí a z rejstříku trestů. Seznam CzechPOINTů najdete na stránkách czechpoint.cz.
Jak se elektronická komunikace vyvíjí, je možné vidět například na počtu elektronických podání uskutečněných prostřednictvím aplikace EPO. Podle statistik na stránkách České daňové správy je trend „překvapivě“ rostoucí. Počet podání se každým rokem zvyšuje o jeden až dva tisíce.
Počty elektronických podání uskutečněných prostřednictvím aplikace EPO tzv. zaručeným elektronickým podpisem
Typ písemnosti (Typ podání) | Rok | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 (30.6.) |
Daň z příjmů fyzických osob | 0 | 172 | 1 495 | 3 105 | 5 573 | 8 217 | 9 634 |
Daň z příjmů právnických osob | 0 | 182 | 1 243 | 2 613 | 4 670 | 6 674 | 7 949 |
Zdroj: Česká daňová správa
Přičemž podle ČSÚ je míra využití elektronické výměny dat v souvislosti s komunikací s veřejnými institucemi u mimopražských podniků vyšší než u těch pražských. Podniky mimo Prahu to mají na úřady dále než ty pražské, a tak raději využijí elektronickou výměnu dat.
Elektronické registry
Zcela nepostradatelnou součástí komunikace podniků a úřadů jsou elektronické registry. Díky nim lze jednoduše vyhledávat v registrech jako například (jsou k dispozici i na našich stránkách):
Podniky můžete vyhledávat rovněž podle produktů nebo podle certifikátů.