V polovině dubna 2009 české předsednictví Evropské unie dojednalo s Evropským parlamentem dohodu týkající se právě regulace činnosti ratingových agentur.
Ratingové agentury hodnotí jiné subjekty trhu. Subjekty žijící v nelítostném konkurenčním prostředí, ve kterém bojují o každou zakázku, a jejichž činnost je limitována různými zákonnými předpisy. Agentury jako organizace z tohoto pohledu velmi často čelí kritice, že samy se v konkurenčním prostředí v podstatě nepohybují a postrádají jakoukoliv regulaci a dohled.
- Hodnoceným subjektům se zejména nelíbí, že výsledky vyžádaných (a tedy hodnocenými subjekty placených) ratingů, jsou ve srovnání s ratingy nevyžádanými příznivější.
- Jako problém je často uváděn střet zájmů, kdy se pracovníci agentur osobně znají s představiteli hodnocených subjektů.
- Důležité je také zmínit, že metodologie provádění ratingu, jednotlivé modely a hodnocené položky nejsou veřejnosti dostupné a známé.
- Jako problém je vnímáno poradenství poskytované hodnoceným subjektům ze strany ratingových agentur.
- Na jednu stranu ratingové agentury své metody úzkostlivě chrání, na druhou stranu však nemají zábrany poskytovat poradenství, jehož výsledkem je často taková změna určitého stavu, parametru či chování hodnoceného subjektu, která subjektu napomůže k přidělení příznivější ratingové známky.
Dojde k posílení dozoru
Dnes je agenturám vytýkáno zejména to, že v podstatě vůbec nezaznamenaly změny a zhoršující se situaci na finančních trzích a neupozornily na rizika a signály problémů, které vývoj na trzích naznačoval.
Nově dohodnutá regulatorní pravidla mají proto zejména posílit dozor nad udělováním ratingu ratingovými agenturami. V blízké budoucnosti vznikne za tímto účelem speciální výbor složený se zástupců dozorčích orgánů členských zemí Evropské unie.
Na co se musí ratingové agentury vlastně připravit?
První zásadní změnou bude povinnost registrace agentur, které chtějí působit na území Evropské unie. Žádost o registraci budou muset ratingové agentury předložit výboru pro evropskou regulaci cenných papírů, který žádost předá k posouzení jednotlivým národním regulátorům zemí Evropské unie.
Rating budou moci samozřejmě provádět a ratingové známky subjektům trhu přidělovat i agentury působící mimo státy Evropské unie (tj. bez výše uvedené registrace). V takovém případě ovšem přidělený rating budou muset schválit registrované ratingové agentury.
Dalšími významnými novinkami, které reagují na nejčastěji uváděnou kritiku jsou, že externí ratingové agentury:
- budou muset zveřejnit metodiku, modely a předpoklady, ze kterých při procesu hodnocení vychází,
- nebudou moci nadále poskytovat poradenské služby hodnoceným subjektům,
- hodnocení budou moci provádět pouze ze předpokladu, že mají dostatečné množství relevantních informací,
- součástí vnitřních procesů externích ratingových agentur se povinně stane interní mechanismus kontroly kvality ratingových hodnocení,
- v blízké budoucnosti budou mít povinnost zveřejňovat výroční zprávu o své transparentnosti.
Od nových regulatorních pravidel se očekává především zvýšení transparentnosti a kvality úvěrových ratingů a zvýšení důvěryhodnosti v ratingové agentury a jejich hodnocení.