I když se v důsledku globalizace krize rozšířila po celém světě, existují mezi jednotlivými ekonomikami rozdíly. Japonská, americká a některé evropské ekonomiky se budou prát s důsledky světové krize delší dobu, jiné budou mít menší práci. Na panelu zazněly oba hlavní proudy. Ten, podle kterého se krize promítne do několik následujících fiskálních roků, i ten, podle kterého se dočkáme oživení v průběhu letošního roku. Signálem bude nejen vývoj na akciových trzích a rostoucí poptávka, ale i uspokojivé výsledky bankovních domů za rok 2008.
Protikrizový balíček připravený Národní ekonomickou radou vlády je pro české podniky velmi důležitý, ale mnohem důležitější pro exportně zaměřené firmy jsou obdobné balíčky v okolních ekonomikách, především těch, do kterých vyvážejí české podniky svoje výrobky a zboží. Jasným důkazem je zvýšená poptávka po českých autech díky zavedení šrotovného v Německu.
Trvale udržitelný rozvoj v trochu jiném světle
Po koncepcích zaměřených na společenskou odpovědnost firem a trvale udržitelný rozvoj se objevuje trochu jiná koncepce zaměřená na anticyklickou finanční politiku podniků. Podniky by měly v dobách enormního růstu, jehož svědkem jsme byli v posledních letech, vytvářet rezervy a opravné položky tak, aby vytvářely náklady a snižovaly zisk, kdežto v období enormního poklesu, jakého jsme svědky nyní, by tyto rezervy a opravné položky rušily. Samozřejmě v souladu se změněnou legislativou. Podobný recept se doporučuje i centrálním vládám, aby se ekonomiky nepřehřívaly a v krizi měly dostatek stimulačních prostředků. Bohužel, lákadlo v podobě vysokého růstu je veliké.
Větší význam makroekonomických analýz 
Klasická strategická analýza zahrnuje analýzu vnějšího prostředí, ve které se hodnotí minulý a předpokládaný vývoj relevantních ekonomik. Alfou a omegou takové analýzy je schopnost promítnout makroekonomické ukazatele do podnikové reality (praktických modelů) a strategických cílů. Stejně tak je třeba sledovat devalvaci relevantních měn. O kurzu CZK/EUR a CZK/USD se více dočtete v článku Ekonomické výhledy: Kurz koruny k euru a dolaru.
Jak se osvědčil bankovní sektor 
Ne všechno bylo ideální, a to je přinejmenším střídmé konstatování. Banky bohužel nenásledovaly centrální snižování úrokových sazeb, zadržovaly likviditu a neporušily svoji politiku půjčovat si navzájem pouze na jeden den. Některé světové banky využily vládní pomoc, aniž by ji existenčně potřebovaly. O tom, v jakém stavu byly banky v polovině minulého roku, se dočtete v článku Stabilita domácích bank měřená kapitálovou přiměřeností.
Jaké poučení si vzít?
Krize je de facto důsledkem přílišného optimismu v dobách vysokého růstu a přílišného pesimismu, když se růst zadrhne a změní se v pokles. Lidé by se tak měly vyvarovat přeceňování dobrých zpráv v době růstu a všímat si i těch špatných a v horších dobách zase nevidět všechno černě a zachovat si mírný optimismus (nad zprávami v době krize se zamýšlíme v článku Budeme zprávy dělit na špatné a ještě horší?). Pro firmy se stane klíčový cash flow management. Úspěšné jsou pouze ty firmy, které mají na začátku podobné krize dostatek likvidity a minimum zásob na skladě.
O další podobné diskuzi na téma krize se můžete dočíst v článku Odborníci promluvili o finanční krizi.



 
				 
								 
								 
								 
								 
								









 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					