Těžké časy pro automobilky

21.11.2008 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tržby největších amerických automobilek se propadly o třetinu a státní pomoc se jeví jako nezbytná. Někteří evropští výrobci také volají po záchranném balíčku a chystají se propouštět...

...I v České republice odcházejí z továren pracovníci. Zatím jen zahraniční.

Na celém světě dochází v důsledku finanční krize k poklesu poptávky po osobních automobilech. Některé země jsou již teď v recesi se všemi negativními dopady z toho vyplývajícími. Lidé přicházejí o práci nebo mají strach, že by o ni mohli brzy přijít, a tak raději utrácejí méně. Nejhorší je situace v USA, kde nejdříve spotřebitele odradily vysoké ceny benzínu a následně situaci zkomplikovaly problémy bank a s nimi spojená horší dostupnost úvěrů. Rostoucí nezaměstnanost a obavy o budoucí vývoj situaci dále znepříjemňují.


USA: velké auto do každé rodiny


Vzhledem k praktické absenci spotřební daně na pohonné hmoty se v USA na spotřebu benzínu nikdy moc nehledělo. Trhu kralovala velká auta a SUV (sportovní užitková vozidla), s velkou spotřebou a také, především pro americké výrobce důležitou, vyšší cenou. Tři největší americké automobilky se po léta těšily velkému zájmu spotřebitelů a díky solidním maržím na SUV dokázali vyhovět i nárokům odborářů na vyšší mzdy a poskytnout zaměstnancům nákladné zdravotní a důchodové pojištění.

Když však vysoké ceny ropy razantně změnily požadavky spotřebitelů, nedokázali američtí výrobci dostatečně rychle zareagovat. Uprostřed transformace továren na výrobu menších aut, jim pak podrazila nohy finanční krize. Akcie automobilek se rekordně propadly, jejich dluhopisy jsou věřitelé ochotní přijmout jen za extrémně vysoký úrok a není tedy žádná možnost, jak získat potřebný kapitál na další transformaci a dokonce hrozí, že nebudou peníze ani na běžný provoz. Jedinou možností se jeví státní pomoc, o které v současné době jedná americký Kongres. Šéfové automobilek žádají po státu 25 miliard dolarů (zhruba 500 miliard Kč), aby dokázali výrobu udržet v chodu a mohli dokončit nezbytnou restrukturalizaci.


Finanční divize - dvousečná zbraň


Dalším příjemným zdrojem příjmů byly pro automobilky jejich finanční divize. Z půjček na auta měli poskytovatelé slušné výnosy, a tak se někteří v touze za dalšími zisky pustili i do hypoték. Že se taková činnost ukázala později jako dvousečná asi netřeba připomínat. Finanční krize totiž převrátila dříve profitující a cenný zdroj příjmu v další nepříjemnou zátěž na bedrech strádajících výrobců. Ti jsou teď navíc zatíženi odpisy špatných úvěrů ze svých finančních divizí.

Současné problémy amerických automobilek se sice objevily poměrně náhle, ale vesměs jsou způsobeny spíše dlouhodobými trendy na americkém trhu, které nedávno výrazně urychlil nejprve raketový růst cen ropy a následně finanční krize. „Big Three“, jak se někdy třem největším americkým automobilkám (General Motors, Ford, Chrysler) přezdívá, si na své potíže zadělaly dávno před krizí. Asijští výrobci pomalu ukusovali jejich tržní podíl, nabízeli menší vozy s nižší spotřebou a budovali si image kvality a spolehlivosti. Navíc mají zahraniční výrobci ještě další výhodu oproti těm americkým. Ve svých továrnách mají mladší zaměstnance, za které platí nižší zdravotní výdaje a netíží je prakticky žádné důchody.


Druhá strana oceánu


Evropské automobilky samozřejmě také cítí propad prodejů, i když v jejich případě se zdaleka nedá hovořit o krizi, jakou zažívají jejich američtí konkurenti. Ovšem státní pomoc by jistě ocenili i místní výrobci, zejména pak německý Opel, který je jednou ze značek amerického kolosu General Motors. O státní pomoci se v Evropě teprve jedná, a i když nejde o natolik palčivý problém jako v USA, mohly by být nakonec automobilkám v EU přislíbeny větší částky než těm americkým. Hovoří se totiž až o 40 miliardách eur, oproti 25 miliardám dolarů pro americké výrobce.


Klíčové české odvětví


Česká republika je na výrobě aut do značné míry závislá a tak je pochopitelně útlum světové poptávky nepříjemnou zprávou jak pro české výrobce, tak i pro jejich dodavatele. Vzhledem k tomu, že značná část výroby z ČR jde na export do západní Evropy je zřejmé, že se ekonomická recese a pokles poptávky v eurozóně projeví i v úrovni české produkce.

Čeští výrobci a dodavatelé mají však na druhou stranu poměrně dobrou pozici, která by jim měla pomoci krizi přestát bez vážnější úhony. Kupříkladu kolínská automobilka TPCA se zaměřuje především na výrobu menších aut s nižší spotřebou. A ta nezaznamenala žádný dramatický propad zájmu spotřebitelů. I největší český výrobce Škoda Auto dodává vozy s nižší a průměrnou spotřebou.

Přesto se pokles světové poptávky dotýká i průmyslu v České republice. Odcházejí agenturní zaměstnanci, Škoda Auto již dvakrát přerušila produkci a oproti původním plánům má letos vyrobit o 18 000 aut méně. Kmenoví zaměstnanci se však zatím o svá místa bát nemusí a snad se nebudou muset bát ani v budoucnu. Opačný scénář by pro naši ekonomiku byl velmi nepříjemný.

 

Autor článku

Zdeněk Strmiska  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY