Olympiáda a finance – nerozlučné spojení

05.08.2008 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Olympijské hry začaly před více než sto lety lety jako relativně skromná sportovní akce, nicméně  v průběhu let se změnily v obří podnik, který svým záběrem a významem daleko přesahuje hranice sportovního světa a stále více ovlivňuje ten finanční.

Blížící se olympijské hry v činském Pekingu už jen málo připomínají první letní olympijské hry, které se konaly roku 1896 v Athénách. Olympijské hry začaly jako relativně skromná sportovní akce, nicméně  v průběhu let se změnily v obří podnik, který svým záběrem a významem daleko přesahuje hranice sportovního světa.  Olympiády rostly v celé řadě ohledů - počtem sportovců nebo diváků ale také množstvím sportovních odvětví. To s sebou samozřejmě přineslo velký nárůst nákladů na pořádání a bohužel platí pravidlo, že co hodně stojí musí také hodně vydělat. Takže dnešní olympiády jsou oproti těm původním čím dál více než co jiného komerční záležitostí s obrovskou reklamou a publicitou. Olympijští sponzoři spouštějí před blížící se olympiádou možná největší reklamní a marketingovou kampaň v historii, aby jejich značky zůstaly v myslích čínských spotřebitelů ještě dlouhou dobu po skončení nadcházejících olympijských her v Pekingu.

Podle mediální konzultační společnosti R3 letos stoupnou celkové výdaje na reklamu v Číně o 19 procent na zhruba 54,3 miliardy dolarů (835 miliard korun). Výdaje související s olympiádou by k tomuto růstu měly přispět téměř devíti miliardami dolarů. Německý výrobce sportovních oděvů a obuvi Adidas například doufá, že díky sponzorování olympiády v letošním roce předstihne na čínském trhu amerického rivala Nike. "Naše marketingová kampaň pro Čínu je největší, jakou jsme kdy uskutečnili v jedné zemi," řekla agentuře Reuters šéfka olympijského programu firmy Erica Kernerová. "Považujeme olympiádu za marketingovou platformu, která nám v letošním roce pomůže získat vedoucí postavení na čínském trhu," dodala.

Vyvrcholení kariéry i vysoké příjmy

Stejné je to i se sportovci, tlak na ně v souvislosti s olympiádou vyvíjený se neustále zvyšuje. Můžeme se tak často setkat se sportovci, kteří v rámci přípravy na olympiádu vynechávají ostatní závody v sezoně nebo sportovce jež se na příští olympiádu připravují cíleně po celý čtyřletý cyklus. Proč? Odpověď je zřejmá – úspěšný sportovec nezíská jen slávu a dosažení svého sportovního cíle, kvůli kterému sport začal dělat, ale také spoustu peněz,  přičemž odměny za umístění od příslušného olympijského výboru dané země jsou jen zlomkem příjmů sportovce po úspěšné olympiádě. Většina příjmů dnes úspěšnému olympionikovi plyne z reklam a od sponzorů. Olympijští vítězové, medailisté a často i “jen“ účastníci olympiády se stávají žádaným reklamním artiklem, spojení výrobku či služby se jménem olympijského vítěze je zkrátka sázkou na jistotu.  Vítězství v jednom nejdůležitějším závodě často dokáže sportovce finančně zajistit na dlouhé roky.  Bohužel však někteří  sportovci tomuto lákadlu podlehnou až příliš a v honbě za úspěchem sáhnou po nedovolených podpůrných prostředcích. Minulé olympiády plné dopingových skandálů, kdy sportovci v několika případech museli vracet zlaté medaile jsou toho jasným důkazem.

Přesto všechno je však olympiáda stále krásným sportovním svátkem, na který se spousta z nás těší dlouho před jeho začátkem a mluví o něm ještě dlouho po jeho skončení.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY