Téma tohoto týdne: Olympiáda
Pořádání olympijských her rozhodně není levnou záležitostí. O to víc tento fakt platí v případě letních olympijských her v Pekingu 2008. Rozpočet olympiády v Číně se vyšplhal na rekordních 42 miliard amerických dolarů, resp. 290 miliard čínských jüanů. Pro srovnání rozpočet LOH v Aténách před čtyřmi roky činil “pouhých“ 15 miliard amerických dolarů. Rozpočet LOH Peking 2008 je tak nejvyšší v historii olympijských her.
Kolik co stálo?
  
Olympiáda se pro Peking stala příležitostí k vybudování a zrekonstruování tamní infrastruktury. Náklady byly obrovské, předčily dokonce i náklady týkající se budování nových sportovišť. Z celkové výše nákladů 290 miliard jüanů připadá 31,8 miliardy jüanů na olympijská zařízení včetně nákladů na provoz. Dalších přibližně 71,3 miliardy jüanů stála snaha vyčistit životní prostředí. Drtivou většinu výdajů však tvoří neuvěřitelná částka 180 miliard jüanů, které byly vynaloženy na rozvoj infrastruktury včetně silnic a dálnic.
Čína budovala ve velkém stylu
  
Olympionici se v Číně mohou těšit na 37 sportovních areálů. Patnáct z těchto objektů bylo vybudováno zcela nově. Velkou pozornost vzbudily především dva impozantní projekty. Jednak je to Národní olympijský stadion nazývaný “Ptačí hnízdo“, na kterém se podíleli švýcarští architekti Jacques Herzog a Pierre de Meuron. Stadion má kapacitu 91 tisíc míst k sezení a bude se zde odehrávat zahajovací i závěrečný ceremoniál. 
Dalším architektonickým unikátem je nové Národní centrum vodních sportů zvané “Vodní kostka“. Je určeno až pro 11 tisíc lidí. Tuto stavbu postavili a doprojektovali Číňané podle návrhů australského architektonického studia PTW. Náklady na vybudování Ptačího hnízda se vyšplhaly na 3,45 miliard jüanů (půl miliardy amerických dolarů). Předpokládaná cena Vodní kostky se vyšplhala na 1,02 miliardy jüanů.
Kolik bude stát olympiáda Český olympijský výbor?
  
Také výpravy jednotlivých národů nejsou levnou záležitostí, i když s celkovým rozpočtem OH se samozřejmě mohou poměřovat jen těžko. Pro sportovce je třeba zajistit dopravu, kolekci oblečení v národních barvách atd. ČOV investuje také do přípravy sportovců. V případě olympijských her v Pekingu je díky vzdálenosti pochopitelně největší položkou výdajů pro českou výpravu doprava. Za letenky bude potřeba zaplatit 9 miliónů Kč. Výprava českých sportovců by měla čítat minimálně 130 sportovců a včetně doprovodu se do Pekingu podívá až 230 lidí. Česká výprava do Pekingu tak vyjde přibližně na 40 miliónů Kč. Státní příspěvek 26 miliónů Kč pokryje asi dvě třetiny veškerých nákladů.
Inflací nedotčené odměny pro sportovce
  
Za případnou medaili obdrží reprezentant od ČOV zcela zaslouženě určitou finanční odměnu. Tyto částky jsou však už několik olympiád neměnné a navíc podléhají zdanění. Jejich výše je stanovena v závislosti na umístění a tedy barvě drahého kovu, ze kterého je medaile vyrobena: 
- Zlatá medaile – odměna milión Kč
- Stříbrná medaile – odměna činí 500 tisíc Kč
- Bronzová medaile – odměna je ve výši 300 tisíc Kč
| 
 | 



 
				 Letní olympijské hry 2008 v Pekingu se nezadržitelně blíží. V naší pravidelné rubrice
Letní olympijské hry 2008 v Pekingu se nezadržitelně blíží. V naší pravidelné rubrice  
								 
								 
								 
								 
								









 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					