Téma týdne: Euro 2008
Významné sportovní události neovlivňují pouze televizní vysílání, ale i ekonomiku všech zúčastněných. Na jedné straně zde figurují náklady na přípravu celé akce – především na vybudování infrastruktury a rekonstrukce samotných sportovišť. Z osmi stadionů, na kterých se Euro 2008 bude odehrávat, byly dva vybudovány a uvedeny do provozu v roce 2007. Pro představu, náklady na vybudování stadionů Letzigrund a Wörthersee se pohybovaly přes 130 milionů eur. Rekonstrukce ostatních hracích stánků pak vyšla na cca 70 milionů eur. Je zřejmé, že prostředky věnované na výstavby a rekonstrukce se 100% nedají přičíst na vrub šampionátu, některé stadiony by byly třeba v menší míře inovovány i jinak. Nicméně naplánovaný šampionát je pro každou zemi silným hnacím motorem k vytvoření co nejprestižnějšího okolí a podmínek. Vždyť dívat se bude celý svět! Na straně druhé pak leží výnosy...
Každý zápas znamená miliony
Vytvořit pro šampionát co nejkrásnější a nejpříjemnější prostředí nepodniká samozřejmě žádný stát nezištně. Nejen celé mistrovství, ale i každý jednotlivý zápas přináší nárůst v oblasti prodeje vstupenek, cestování, prodeje potravin a nápojů, reklamního zboží, sponzorských příjmů, reklamy a využívání telekomunikačních a nových sdělovacích prostředků. Profesor Chadwick, jeden z nejvýznamnějších evropských expertů na sportovní ekonomiku, odhaduje potenciální hodnotu každého zápasu na 42 milionů eur.
„Mistrovství Evropy UEFA je nejvýznamnější evropskou sportovní soutěží a jako takové bude mít EURO 2008 významný vliv na ekonomiku všech 16 zúčastněných států. EURO 2008 současně ovlivní prostřednictvím tzv. haló efektu evropskou ekonomiku i v širších souvislostech v hodnotě převyšující částku 1,4 miliardy eur,“ uvádí profesor Simon Chadwick ve studii pro společnost MasterCard. „Tento vliv budou pociťovat mnohé země hlavně díky sponzorským a komerčním příjmům“.
Rakousko ani Švýcarsko moc nezbohatnou
O tom, že bude Euro 2008 výživnou ekonomickou injekcí, nikdo nepochybuje. Paradoxně však samotným pořádajícím zemím pozvedne HDP méně, než byste čekali. Proč? Rakousko i Švýcarsko mají natolik vyspělé ekonomiky, že i miliony, které fanoušci utratí za ubytování, občerstvení či suvenýry budou v celkových příjmech těchto států pouhou kapkou v moři. Urs Miller, ředitel švýcarského institutu pro výzkum ekonomiky, to komentoval: „Ekonomický efekt Eura 2008 bude tak malý, že ho ve statistikách ani neobjevíme“. A to i přes fakt, že se očekává příchod 1,5 milionu fotbalových nadšenců a vytvoření zhruba 7500 pracovních míst… Že tato slova nejsou pouze odvážným gestem, dokumentuje ekonomický dopad mistrovství před dvěma lety v Německu – srovnatelně vyspělé země. Pokud však opustíme makroekonomický pohled, začne vše vypadat daleko růžověji. Například takový hoteliéři ve Švýcarsku a Rakousku se mohou těšit na tučné zisky…
V naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků se celý týden budeme věnovat svátku všech fotbalových fanoušků - Euru 2008. Podíváme se, kolik stojí doprava, ubytování a samotné lístky. Pokračovat budeme náklady na pořádání a rovněž předpokládanými výnosy. Přiblížíme si i stadiony a odměny pro týmy a hráče. |