3M: S našimi produkty přichází do styku denně každý

19.05.2008 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

3M je celosvětová technologická společnost nabízející produkty a řešení pro každodenní život všech lidí. O společnosti 3M, jejich produktech, ale i o výběru zaměstnanců, či plánech do budoucna jsme si povídali s Claudem Richardem generálním ředitelem 3M pro ČR.

Dobrý den, 3M je výrobní společnost působící v řadě oblastí po celém světě. Můžete našim čtenářům společnost 3M v krátkosti představit?
3M je celosvětová technologická společnost nabízející produkty a řešení, které jsou součástí  každodenního života všech lidí. Počátky společnosti 3M sahají až do roku 1902, kdy se pětice byznysmenů rozhodla zahájit těžbu v dole na minerály obsahující abraziva. Později se společnost  Minnesota Mining & Manufacturing (3M) přeorientovala na výrobu brusných papírů. Dnes 3M vykazuje roční obrat více než 24 miliard dolarů, v 60 zemích zaměstnává kolem 75 tisíc lidí, má 145 výrobních závodů a 169 obchodních zastoupení, na trhu nabízí více než 55 000 druhů výrobků z nejrůznějších odvětví a přes 30 základních technologií. Česká pobočka 3M  byla  založena  v  roce 1991 a v současné době u nás poskytuje více než  7 tisíc různých výrobků. V České republice se 3M soustředí pouze na prodej. Do jejího portfolia patří potřeby pro komerční grafiku, lepidla  a  brusiva  do  průmyslu, filtrační materiály,  výrobky  pro  architekturu, kancelářské potřeby,  zabezpečení  pro  knihovny,  zdravotnické  a  dentální  pomůcky a materiály  či  pracovní  ochranné  pomůcky.

S výrobky vaší společnosti se mohou lidé setkat téměř na každém kroku. Můžete uvést některé z nich, které se již pro mnoho z nás staly běžnou součástí každodenního života?
Produktů 3M, které se staly součástí našich životů, je mnoho, i když si to kolikrát ani neuvědomujeme. Mezi ty nejznámější patří především lepicí bločky Post-it, které si oblíbil téměř každý. Ale dále jsou to třeba reflexní materiály na dopravních značkách, nebo na reflexních vestách, které má většina z nás ve svých autech, ochranné filtry na počítačích, lepicí pásky Scotch, náplasti Nexcare nebo prostředky na čištění a úklid Scotch-Brite. Málokdo však ví, že 3M dodává produkty například pro výrobu, opravu a údržbu osobních automobilů, letadel a dalších dopravních prostředků, filtrační materiály do automatů na kávu,  nebo že se zabývá rovnátky a zubními výplněmi. S 3M přichází do styku denně každý z nás a ani o tom nevíme.

Generálním ředitelem společnosti 3M Česko jste se stal před dvěma roky. Pamatujete ještě, jaký byl váš první krok či rozhodnutí, které jste učinil?
Mým prvním rozhodnutím bylo zlepšit personální procesy. Chtěl jsem si být jistý, že jsme vůči lidem féroví a zároveň nastavujeme takové podmínky, aby práce pro zaměstnance byla dostatečně velkou výzvou, aby chtěli posunovat hranice svých možností a byli orientovaní na dosahování výsledků. To vyžadovalo změny ve filozofii příjímání lidí. Vytvořili jsme náročné a atraktivní  tréninkové plány pro všechny zaměstnance. To je dle mého názoru jeden z důvodů, proč se 3M Česko stalo nejlepším zaměstnavatelem roku v České republice.

Co se od té doby pod vaším vedením ve společnosti změnilo? Bylo toto období nejen pro společnost ale i pro vás úspěšným obdobím?
Toto období považuji za velmi úspěšné a to jak z hlediska  plnění finančních cílů, tak i obchodních cílů. Společnost se rozrostla i co do počtu zaměstnanců a obecně funguje lépe.

Společnost 3M působí v mnoha různých oblastech, dá se říci, které z těchto oblastí se jeví více perspektivní? V kterých oblastech jste špičkou ve svém oboru? Jsou naopak oblasti, ve kterých zaznamenáváte určitý útlum?
3M má v ČR velký potenciál v mnoha oblastech. Tou největší je průmyslový sektor, zdravotnictví a rovněž spotřební sektor. Žádné z oblastní ve kterých působíme nejsou útlumové, naopak spíše velmi rychle rostoucí.

Jak jsme se již zmínili, společnost 3M má celosvětovou působnost. Na jaké výrobky či oblasti se orientuje 3M právě v České republice? Liší se tyto oblasti nějak od ostatních zemí?
Silnou stránkou 3M je diverzifikace. Máme technologie a produkty pro všechny trhy. Složení portfolia se může v jednotlivých zemích lišit, v závislosti na místních podmínkách. Česká republika má silnou průmyslovou základnu, je lídrem ve výrobě automobilů. Proto není překvapením, že brusiva, lepidla a prostředky bezpečnostní ochrany a zároveň speciální řešení pro automobilový průmysl mají v našem portfoliu největší podíl.

Potřeby a požadavky lidí či firem mohou být v různých zemích odlišné. Máte ve své nabídce produkty určené přímo pro českého zákazníka, český trh?
Samozřejmě máme specifická zákaznická řešení, která jsou unikátní. Žádné z nich není přímo specifikem pro český trh. Jednou z velkých předností společnosti 3M je její schopnost poskytovat svým zákazníkům stejné produkty a řešení kdekoli na světě. Na druhé straně jsme schopni flexibilně přizpůsobit svá řešení lokálním požadavkům. V loňském roce jsme například dodali Krajské knihovně Karlovy Vary dva automaty na vracení knih, tzv. Herbie. Česká republika se tak stala první zemí v regionu střední a východní Evropy, která má zařízení tohoto druhu k dispozici.

Společnost 3M je známá především díky svým inovacím. Jaké poslední vývojové trendy  jste v poslední době představili? 
Zřejmě nejatraktivnější letošní novinkou je mini projector, který může být obsluhován z mobilního telefonu. Další, možná už ne tak atraktnivní, ale jistě zajímavé pro ty,  kdo se obávají návštěvy zubního lékaře, jsou naše pokroky na poli digitální stomatologie – díky 3M teď rychlý scan zubů umožní vašemu stomatologovi   preciznější práci. Na významu rovněž nabírají produkty snižující spotřebu energie – například okenní fólie Prestige, které snižují nároky na klimatizaci tím, že odrážejí sluneční světlo.

O úspěchu firmy často rozhodují zaměstnanci, zejména v případě 3M, která klade důraz na inovaci svých produktů, je kreativita zaměstnanců klíčová. Jak je vybíráte?
To je to nejdůležitější, co mám v 3M na starosti - najmout šikovné lidi a co nejrychleji z nich vychovat schopné vůdce. Pro nás je obtížné zaměstnat manažera z jiného prostředí, jak se to běžně dělá, právě proto, že má úplně jinou firemní kulturu. Ve 3M to nefunguje tak, že by vám šéf nařizoval krok po kroku, co máte dělat, ale spíš vám zadá cíl. Jakým způsobem tohoto cíle dosáhnete, je už vaše věc. V laboratořích dokonce necháváme výzkumníky, aby 15 procent pracovní doby dělali na vlastních nápadech. Na vlastní iniciativě záleží nejvíc. To ale nejde jen napsat do nějaké příručky, je třeba, aby to lidé skutečně pochopili.

Společnost 3M Česko se stala vítězem pátého ročníku soutěže Nejlepší zaměstnavatel České republiky pro rok 2008. Co toto ocenění pro vás znamená?
Vítězství 3M Česko je pro nás samozřejmě důvodem k oslavě. Já sám v 3M pracuji již více než 20 let a z vlastní zkušenosti tedy mohu říci, že je to velmi dobrý zaměstnavatel. A proto mě těší, že to tak cítí i zbytek týmu. Hlavními důvody, které dle mého názoru rozhodly o našem úspěchu, jsou především možnost profesionálního růstu a rozvoje, férové jednání a přístup na všech úrovních, silný manažerský tým a velmi otevřená a přátelská atmosféra, která v naší firmě panuje.

Je tato cena příslib pro vaše zaměstnance i do budoucna? Na co se mohou v následujícím období těšit?
Toto ocenění je jen potvrzením toho, že se naše úsilí do vytvoření příjemné pracovní atmosféry vyplatilo a vyplácí. Hodláme i nadále investovat do rozvoje zaměstnanců, pokračovat ve zplešování procesů podporujících individuální rozvoj, jako je napřiklad poskytování otevřené zpětné vazby k práci a výkonům jednotlivých zaměstnanců, pracovat s individuálními rozvojovými plány. Máme výhodu v tom, že množství inovací, které přinášíme na trh, nám samo o sobě nedovoluje zůstavat u “starých” postupů a přístupů a vede nás dál, směrem k hledání a zlepšování našich procesů.

Jako Francouz, vidíte nějaké rozdíly mezi českými a francouzskými zaměstnanci a jejich postoji k práci (např.nasazení a elán, jejich loajalita, atd.)?
Nejprve musím říci, že se snažím pracovat s jednotlivci.  Nikdy nepracuji s obecnými trendy nebo národnostními charakteristikami, které považuji za  zavádějící a nefér k jednotlivcům. Mohu říci, že Francouzi a Češi sdílejí společné evropské dědictví. Proto se domnívám, že místním lidem rozumím velmi dobře.
Lidé ve 3M Česko jsou ambiciozní, motivovaní a pracují jak na rozvoji firmy, tak na svém  osobním rozvoji. Vidím jejich plné nasazení a to je velmi důležité pro úspěch firmy.

Jaké jsou vaše plány do budoucna, kam chcete společnost 3M směřovat?
Podle vize společnosti 3M by česká pobočka měla dále růst, aby dosáhla podobných výsledků jako jiné pobočky v některých západoevropských zemích stejné velikosti. Je to ambiciózní, ale přesto realistický cíl a společnost 3M Česko se tak může stát ještě silnějším partnerem pro současné a budoucí zákazníky. 3M Česko také dlouhodobě podporuje nejrůznější kulturní a sociální projekty, jako je třeba soutěž dětských knihoven Kamarádka knihovna, nebo dopravní soutěž Nadace partnerství Cesty městy a v těchto aktivitách bychom se chtěli i nadále angažovat. Pokud se nám podaří všech těchto cílů dosáhnout, česká pobočka se tak stane perspektivním místem pro současné i budoucí zaměstnance. A to nejen v rámci jejich profesního růstu, ale i osobního rozvoje. Já osobně se podílím na tom, aby se nám tato přání splnila. A mohu říci, že poslední dva roky se nám to daří.

Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz


RichardClaude Richard (48) se narodil ve Francii. Po vysoké škole nastoupil do společnosti Valeo jako produktový inženýr a od roku 1988 pracuje pro společnost 3M. Ve francouzské pobočce 3M začínal v divizi průmyslových pásek a postupně zastával manažerské pozice v oblasti laboratorního výzkumu v rámci 3M France a poté i na celoevropské úrovni. Od roku 1998 pracoval v marketingovém oddělení divize průmyslových pásek a v letech 2001-2005 řídil z Bruselu její aktivity ve střední a východní Evropě. Přitom se zaměřil na metodologii kvality Six Sigma, kterou vyvinula Motorola k systematickému zlepšování procesů odstraňováním závad – jak výrobků, tak služeb. Zde se dostal na třetí nejvyšší stupeň, což je mistr s černým pásek. V únoru 2006 se stal generálním ředitelem zastoupení společnosti 3M v České republice.

 

 

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY