Zahajujeme podnikání a běháme po úřadech

20.03.2008 | , Finance.cz
FIRMY


Začít podnikat, protože si myslíte, že budete mít víc volného času, je přelud. Vyprchá hned po několika týdnech, kdy zjistíte, že vlastně pracujete pořád. Alespoň psychicky. Časové náročné je už i samotné zahájení podnikání...

Téma týdne: Začínáme podnikat

Zatímco zaměstnanci stačí podepsat pár formulářů a může se s chutí pustit do práce, u podnikání je tomu jinak. Kdo se do něho chce pustit, musí počítat s tím, že bude hned ze začátku zavalen robustní administrativou, která bohužel se zahájením podnikání stále souvisí. Podle studií Světové banky zabere v České republice nastartování podnikání asi 24 dní. Což je o 8 dní více, než je průměr v zemích OECD.

Podnikatel to má oproti zaměstnanci bezesporu složitější. Podle Světové banky ho čeká zhruba 10 procedur, o 4 více, než je průměr zemí OECD. Předně se však musí rozhodnout, jestli bude vyvíjet činnost jako živnostník, nebo zda založí společnost (viz včerejší článek a box Formy podnikání níže). Podle toho se budou odvíjet i počáteční administrativní náklady. Živnostníka čeká „pouze“ zaplacení poplatku 1 000 Kč za živnostenský list, případně 2 000 Kč za vydání koncese.


Počáteční administrativa živnostníka


Kdo to zažil, ví svoje. Než začínající živnostník oběhne úřednické kolečko, celkem se zapotí. Nejdříve musí ohlásit živnost na místně příslušném živnostenském úřadě. Tam není radno vydávat se s prázdnou. Až na vás dojde řada, budete potřebovat doložení výpisu z Trestního rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti z finančního úřadu, vyplněný registrační formulář a doklad o zaplacení správního poplatku. Z výše uvedeného vyplývá, že vaše úplně první kroky by měly vést na místo, kde zažádáte o výpis z Trestního rejstříku (nově i na poštách) a poté na příslušný finanční úřad. Jakmile budete vlastnit potřebné doklady a úspěšně zažádáte o živnostenský list či koncesi, pár dní máte na oddech.

Po vydání živnostenského listu/koncese se musíte do 8 dnů registrovat u finančního úřadu, Okresní správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny. Při návštěvě na sídlech těchto institucí s sebou nezapomeňte oprávnění k podnikání, zápočtový list z případného minulého zaměstnání  či doklad o vyřazení z evidence na úřadu práce a samozřejmě občanský průkaz.


Formy podnikání
  • podnikání na základě živnostenského oprávnění
  • podnikaní jako účastník sdružení na základě Smlouvy o sdružení
  • podnikání jako společník veřejné obchodní společnosti
  • podnikání jako společník komanditní společnosti
  • podnikání jako společník ve společnosti s ručením omezeným
  • podnikání jako člen družstva
  • podnikání jako člen akciové společnosti


Zakládáme společnost


Při zakládání společnosti, za příklad jsme zvolili s. r. o., je třeba minimální vklad 20 000 Kč a minimální základní kapitál 200 000 Kč. Zakládat společnost je samozřejmě administrativně pekelné, jak přibližuje i box Administrativa u zakládání s. r. o. Proto dost byznysmenů využívá pomoci právníků, ba i společností, které nabízí veškeré služby – nakonec vám naservírují hotovou firmu až pod nos. Tyto tzv. ready-made firmy už jsou zapsány v obchodním rejstříku, a to s čistou historií. Počítat musíte ovšem s několika deseti tisíci korun navíc.

 

Administrativa u zakládaní s. r. o.
  • uzavření společenské smlouvy formou notářského zápisu
  • složení základního jmění společnosti nebo jeho části
  • získání živnostenských oprávnění (živnostenských listů atp.)
  • zápis společnosti do obchodního rejstříku
  • registrace společnosti u finančního úřadu k dani z příjmů právnických osob, případně dalším daním


Právo podnikat je jedním ze základních práv každého z nás. Ovšem začátky nemusí být vždy jednoduché. Právě jim se tento týden v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků. Postupně se podíváme na podnikatelský plán, volbu právní formy podnikání, zahájení podnikání a formy financování.

 

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY