Téma týdne: Začínáme podnikat
Právo na svobodnou volbu povolání, jakož i právo podnikat je jedním ze základních práv každého z nás a je ukotveno v Listině základních práv a svobod. Stát se úspěšným podnikatelem není jednoduché. Podnikání totiž sebou přináší řadu úskalí. Jedním z nejzávažnějších je zajištění dostatečného množství finančních prostředků na bezproblémový chod firmy. Peníze však nejsou všechno, k úspěchu v podnikání je třeba i kvalitní podnikatelský plán.
Podnikatel musí umět plánovat
Zpracování podnikatelského plánu je prvním krokem, který navazuje na konečné rozhodnutí o zahájení podnikání. Podnikatelský plán popisuje všechny klíčové faktory související se založením a následně i chodem podniku. Jsou v něm stanoveny nejen cíle, ale i způsoby a postupy jejich dosažení. Proto je zapotřebí věnovat mu vysokou pozornost. Pečlivé zpracování podnikatelského plánu slouží nejen k vlastnímu řízení podniku, ale může být také podkladem při komunikaci s bankovními institucemi a získávání potřebných finančních zdrojů. Slouží ale i dalším interním a externím subjektům, ať už manažerům nebo investorům.
V podnikatelské plánu se stanoví nejen ekonomické cíle či forma podnikání, ale také kapitálové a personální zajištění, technické vybavení a technologické zabezpečení. Při jeho zpracování je nutná dokonalá znalost legislativní úpravy a oboru, který je vybrán jako předmět podnikatelských aktivit. Samotné zpracování spočívá v provedení důkladné analýzy celého odvětví, jeho příležitostí stejně jako možných rizik. Přitom je třeba zachovat si reálnost pohledu a oprostit se od přílišného optimismu.
Nové Firemní centrum pro podnikatele na Finance.cz!!Firmám a podnikatelům, a to jak OSVČ, tak i právnickým osobám je určeno naše nové Firemní centrum. Tato rozšířená část Finance.cz obsahuje všechny informace, které začínající i fungující podnikatel či firma během svého provozu může potřebovat. Mezi nejvyužívanější aplikace budou jistě patřit aktivní Daňové formuláře ve formátu XLS či průběžně aktualizovaná srovnání finančních produktů pro podnikatele. |
Analýza odvětví i konkurence
Právě analýza odvětví je pro začátek podnikání klíčová. Proto je třeba věnovat pozornost zejména:
- vývojovým trendů v odvětví s cílem odhadnout jeho perspektivy
- reálnému odhadu vývoje kvalifikační, technické, personální, materiální a finanční náročnosti v budoucím období
- posouzení konkurenčního prostředí se zaměřením na silné a slabé stránky jednotlivých rozhodujících konkurentů
- dosavadnímu a předpokládanému vývoji nabídky a poptávky v zájmovém teritoriu
Když jeden plán nestačí …
Důležitou a významnou součástí podnikatelského plánu je marketingový, organizační a finanční plán. Marketingový plán dává odpověď na otázky, jakým způsobem budou výrobky či služby oceňovány, propagovány a prodávány. Jeho součástí je určení takových způsobů a metod propagace, aby co největší počet potenciálních zákazníků nebo klientů dostal maximální množství informací o novém podniku a jeho produktech. Zároveň je v marketingovém plánu třeba stanovit cenovou a odbytovou strategii, tj. určit způsoby prodeje.
Základem organizačního plánu je stanovení vnitřní organizační struktury podniku a struktury řízení s popisem pravomocí a odpovědností jednotlivých vedoucích zaměstnanců. Neméně důležitý je i finanční plán, který má zpravidla podobu rozvahy a výsledovky na několik, zpravidla pět, let dopředu.
Ani sebekvalitnější podnikatelský plán nemusí automaticky zaručit úspěch v podnikání. Přesto právě tento dokument shrnující podstatné informace o podniku, jeho prostředí, budoucích aktivitách nebo krátkodobých a dlouhodobých cílech může být základním předpokladem úspěšného zahájení a následného provozování podnikatelských aktivit.
Právo podnikat je jedním ze základních práv každého z nás. Ovšem začátky nemusí být vždy jednoduché. Právě jim se tento týden v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků. Postupně se podíváme na podnikatelský plán, volbu právní formy podnikání, zahájení podnikání a formy financování. |