Klub finančních ředitelů „CFO Club" je asociace vrcholových pracovníků v oblasti finančního řízení. Ne každý tuto asociaci zná. Prozraďte našim čtenářům, kdo byl iniciátorem jeho vzniku a kdy byl Klub finančních ředitelů založen?
Klub finančních ředitelů začal vznikat na podzim roku 2005. Jeho činnost byla odstartována I. výroční konferencí "Excellence in Finance". Oficiálně však Klub vznikl v lednu 2006, kdy obdržel povolení ke své činnosti od Ministerstva vnitra ČR.
Myšlenka o založení Klubu se však formovala již mnohem dříve. Často jsem se ve své poradenské praxi setkával s finančními managery a diskutoval s nimi otázky výměny informací, různých srovnání a benchmarků, dalšího vzdělávání apod. A právě tyto diskuse mě přivedly k myšlence vytvořit neformální platformu, klub či asociaci, kde se budou moci pravidelně finanční manažeři scházet a tyto informace sdílet.
Je takováto forma klubu ojedinělá nebo jste čerpali inspiraci někde v zahraničí?
Forma klubu není ojedinělá, takovéto asociace existují také v zahraničí, např. v Německu, ale také v Kanadě a dalších zemích. Při hledání správné formy fungování jsem se inspiroval v zahraničí.
Jaké jsou hlavní cíle a poslání této asociace?
Misí Klubu je: "Dosažení finančního řízení na světové úrovni". K tomu je zapotřebí sdílení nejlepších postupů, benchmarkingů, společné zpracování studií, navázání neformálních vztahů, setkání s finančními odborníky ze zahraničí, medializace úspěchů finančních manažerů a jejich ocenění.
Členy Klubu finančních ředitelů jsou finanční ředitelé předních českých společností. Snažíte se dávat připomínky k zákonům, které ovlivňují finanční řízení společností?
Klub není lobbistickou skupinou, a proto se nesnažíme ovlivňovat a připomínkovat zákony v oblasti finančního řízení.
Již z názvu Klubu je zřejmé, že jeho členem se nemůže stát každý. Kdo se tedy může stát členem Klubu a jaké podmínky musí splňovat?
Naším cílem je vytvořit prestižní klub finančních odborníků, kteří něčeho dosáhli a mají v této oblasti zkušenosti. Současně chceme dát možnost zviditelnění mladým talentům, kteří do světa financí teprve vstupují. Jak už z názvu vyplývá, člen Klubu by měl být finančním manažerem či finančním odborníkem (odborník na daně, účetnictví, …) nebo reprezentantem akademické obce s finančním zaměřením. Finálně nové členy schvaluje Rada Klubu finančních ředitelů na svých pravidelných zasedáních.
Kolik má v současné době Klub finančních ředitelů členů a je o členství ve vašem Klubu zájem?
Klub finančních ředitelů má přibližně 70 členů. Nejvyšší zájem je samozřejmě o základní členství, ale také překvapivě o platinové členství, které má řadu výhod počínaje vstupem na všechny akce Klubu zdarma a volným přístupem k odborným studiím až po možnost osobního setkání s vybranými finančními odborníky.
Pokud se někdo rozhodne stát se vaším členem, co může od svého členství očekávat, jaké výhody mu přinese?
Každý člen obdrží osobní certifikát o členství, je pravidelně informován o dění v Klubu, ale i o dění ve světě financí a ekonomiky prostřednictvím CFO Newsletteru, který vydáváme společně s Českou informační agenturou. Již základní členství obsahuje volný vstup na pravidelná setkání, která se konají jednou za dva měsíce, nebo předplatné časopisu Finanční management či přístup k benchmarkingovým studiím. Za nejcennější však považuji informace a kontakty, které člověk získává právě prostřednictvím našich setkání a odborných akcí. Při organizaci odborných konferencí se vždy snažíme zajistit ty nejlepší speakery a osobnosti z finanční sféry.
Na jedné straně Klub pomáhá svým členům, ale může jeho činnost využít či vnímat také laická veřejnost?
Laická veřejnost má možnost sledovat komentáře a názory členů na webových stránkách, či u našich mediálních partnerů (jako jsou např. Finance.cz, Finanční management nebo Euro), může posoudit výkony ředitelů nominovaných na výroční cenu resp. výkonnost celých společností, ale také sledovat trendy a nové metody v oblasti finančního řízení, protože na klubové akce má možnost za poplatek přijít i "finanční" laik.
Klub finančních ředitelů každoročně vyhlašuje výroční cenu „Finanční ředitel roku“. Tato výroční cena byla založena v roce 2006. Můžete popsat komu a za co je cena udělována?
Výroční cenou chceme ocenit nelehkou práci finančních manažerů. Oceněn by měl být manažer resp. počin, který je spojen s finančním řízením a je něčím výjimečný. Jako příklad lze uvést úspěšnou emisi, dosažení efektivnosti v oblasti finančního řízení, implementaci nových trendů nebo také dosažení vysoké provozní efektivnosti.
Chystáte se v budoucnu ještě nějakým jiným způsobem více zviditelnit tuto profesi, zvýšit její prestiž?
Jedním z našich cílů je právě zvýšení prestiže finančního řízení. Samozřejmě že hlavním nástrojem je volba „Finančního ředitele roku“, kterou jsem nyní rozšířili také o volbu „Talent roku“ v oblasti finančního řízení, který obdrží studium MBA zdarma. Zapojíme se do hodnocení diplomových prací v oblasti finančního řízení, budeme realizovat odborné průzkumy a šetření ve spolupráci s vysokými školami. Začali jsme rovněž vydávat CFO Newsletter, který jistě napomůže větší osvětě. Na našich webových stránkách jsou také publikovány exkluzivní rozhovory s finančními, ale i dalšími odborníky.
Jaké máte jako asociace plány do budoucna, co byste chtěli zněmit, co nového nabídnout svým členům?
Chtěli bychom do klubového dění vtáhnout také zahraniční finanční manažery – expatrioty, proto plánujeme organizaci dalších akcí také v anglickém jazyce stejně jako CFO Newsletter, který bude vycházet i v anglické mutaci. Rozšiřujeme rovněž spolupráci s univerzitami a rozšiřujeme naše diskusní témata o nefinanční oblasti, které jsou však úzce provázané s managementem velkých firem (investor relation, corporate governance, …).
Na závěr si neodpustím otázku, co konkrétně vám kromě práce – jste prezidentem Klubu - přináší členství v Klubu finančních ředitelů?
Dalo by se říci, že Klub finančních ředitelů je pro mě vlastně koníčkem a určitou formou relaxace. Mám možnost se pravidelně potkávat se špičkovými odborníky z oblasti financí, diskutovat s nimi aktuální otázky a problémy, které řeší. Vždy se těším, jak budou právě tito lidé reagovat na připravený program, jak se zapojí do diskuse či pochválí připravené menu.
Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz
Ing. Dean Brabec je od roku 2005 ředitelem společnosti Arthur D. Little v České a Slovenské republice. Současně je odpovědný i za oblast Energetiky a Utilit ve střední a východní Evropě. Zaměřuje se na poradenství spojené se zvyšováním podnikatelské výkonnosti, řízením nákladů, risk managementu a tvorbou strategie. Během 11tileté praxe se podílel na řadě významných projektů v ČR a SR a získal rozsáhlé zkušenosti v oblasti projektového řízení. Před nástupem působil u renomovaných zahraničních firem (Deloitte, KPMG Česká republika, s.r.o.,...), kde se zabýval prodejem, marketingem a řízením projektů v oblastech utilit, bankovnictví, finančních institucí a průmyslu. Dean Brabec vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor ekonomika průmyslu. Je zakladatelem a prezidentem Klubu finančních ředitelů v České republice a členem poradního sboru Energetického regulačního úřadu.