Rozjíždíte firmu? Využijte franchising!

06.11.2007 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Začátky podnikání nejsou nikdy snadnou záležitostí. Rizik je mnoho, jistot, nápadů a často i financí naopak málo. Existuje však cesta, jak si rozjezd firmy výrazným způsobem usnadnit. Řeč je o moderním podnikatelském nástroji jménem franchizing.

Co se vlastně pod tajemným a pro laiky nic neříkajícím názvem franchizing skrývá? Franchising je odbytový systém, který díky nepřetržité spolupráci franchisora a frenchisantů umožňuje uvádět na trh zboží, služby nebo technologie. Systém je založen na úzké a nepřetržité spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů - franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

A jak to funguje v praxi? Franchisor nabízí franchisantům podnikatelský koncept a balík služeb pro úspěšné vybudování a řízení franchisových podniků. Každý z obou subjektů v tomto partnerství dělá to, co nejlépe umí. Základní myšlenkou franchisingu je - jednou vytvořený podnikatelský systém nebo koncept "na klíč" x krát prodat. Tím je franchisový systém ve své podstatě předurčen pro další expanzi - na národní, ale i mezinárodní úrovni. A to mu dává i dynamiku rozvoje.


Přednosti a možnosti franchisingu


Franchisorovi tato forma odbytu přináší konkurenční výhodu - umožňuje rychlejší expanzi a vstup na nové nebo vzdálené trhy. Má tak zajištěn jistější a rychlejší odbyt. Zvyšování počtu franchisantů způsobuje, že franchisor a jeho franchisový systém má lepší vyjednávací pozici na trhu. Rozrůstání sítě také způsobuje, že nabízené služby a výrobky jsou pro zákazníka rychleji a snáze dosažitelné. Organizační struktura franchisové sítě je založena na dělbě práce – franchisor se věnuje systémovým a strategickým úkolům a franchisantům přenechává řešení operativních záležitostí. Franchisor tak například nemusí řešit personální otázky zaměstnanců franchisanta. To mu samozřejmě umožňuje využít ve své systémové centrále štíhlejší organizační strukturu. Franchisor také může při budování sítě rozložit nároky na vlastní kapitál na jednotlivé franchisanty a není tak zatížen velkou kapitálovou investicí.

Franchisant využívá jméno a silnou značku franchisora, který se o její známost a image neustále stará, stejně jako o vývoj a propagaci svých výrobků nebo služeb. Díky jednotné a společné propagaci v celé síti se marketingová síla značky zvyšuje. Franchisant sice potřebuje pro zahájení podnikání určitý vstupní kapitál, ale výrazně menší riziko franchisového podnikání ve franchisovém systému mu umožňuje získat lepší přístup k úvěrům, leasingu a pojištění. Franchisant má možnost nakupovat přímo od franchisora, který je přímým výrobcem a to obvykle za nižší ceny, než kdyby nakupoval v síti velkoobchodních prostředníků. Tím, že je franchisant organizovaný jako součást velkého řetězce má možnost získat od velkých dodavatelů takové obratové, nákupní a nákladové výhody, které by jako jednotlivec nikdy nezískal. Franchisantovi a jeho zaměstnancům franchisor poskytne školení a trénink v oblasti provozu, managementu a prodejních postupů, které jsou často na úrovni velkých firem. Navíc často v průběhu trvání franchisového partnerství franchisant získává od franchisora průběžnou podporu v oblasti vedení provozu, managementu a marketingu.


Slabiny a riziková místa franchisingu


Kromě velkého potenciálu a jednoznačného přínosu má franchizing i jisté slabiny a rizika. Které to jsou? Franchisor, ještě než začne provozovat franchising, musí do vybudování franchisového systému investovat nemalou částku a čas, aby vybudoval funkční franchisovou centrálu a na nejméně jednom pilotním provozu prověřil životaschopnost své koncepce. Franchisor nemůže řídit provozovnu, která patří franchisantovi, jako svou vlastní pobočku. Řízení franchisové sítě vyžaduje více motivace a spolupráce než nařizování. V komunikaci franchisora s franchisanty je proto klíčový citlivý přístup, empatie a tolerance. Franchisor svým franchisantům "pronajímá" své dobré jméno a značku. To je založeno na vyšší kvalitě poskytovaných služeb nebo zboží a ta je obvykle spojena s vyššími náklady. Franchisor, aby udržel kvalitu a dobré jméno celého řetězce, musí neustále kontrolovat zda franchisanti stanovené standardy kvality dodržují.

Franchisant je na franchisorovi závislý. Je závislý na jeho úspěchu a jeho případný odchod z řetězce je obtížný. Franchisant se musí podřizovat pokynům a kontrole centrály a přizpůsobit se zájmům i ostatních členů systému. Je nucen omezit řadu svých vedlejších obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených dodavatelů.


Pro koho a pro jaké podnikání je franchising vhodný?


Franchisová forma podnikání se zejména uplatňuje v oblasti malého a středního podnikání. Lze ji použít, jak pro osoby právnické, tak i fyzické. Ze zkušeností a praxe v zahraničí se franchising nejčastěji uplatňuje v obchodě, ve službách a v gastronomii. Pro expanzi na nové trhy, především na zahraniční, je vhodná metoda tzv. master-franchisingu. Díky tomu, že nabízí mnoho výhod, bezpečnější podnikání a relativně vysokou rentabilitu vloženého kapitálu, je franchizing podle statistik a zkušeností ze zemí EU šestkrát úspěšnější než podnikání "na vlastní pěst". Franchising nachází uplatnění ve všech zemích světa, nicméně právě střední a východní Evropa je pro něj svým růstovým potenciálem ideální.

Franchising jako metoda podnikání není zatím v České republice tak rozšířen jako v zahraničí. Počátek rozvoje franchisingu v naší zemi se datuje do roku 1991, kdy do ČR začaly vstupovat první zahraniční franchisové systémy. Rychlejšímu rozšiřování a uplatňování franchisingu bránila nedostatečná znalost jeho fungování a tím i určitá nedůvěra k němu mezi podnikateli. Chyběla dostatečná nabídka i poptávka po odborných seminářích, vhodné literatuře a poradenských službách se specializací na franchising. Česká asociace franchisingu v současnosti eviduje cca 90 franchisových systémů a sítí, které více či méně vykazují prvky franchisingu. Největší zastoupení má kategorie konceptů z oboru restaurací, hotelů, kaváren a čajoven, včetně rychlého občerstvení, další velkou skupinu tvoří koncepty z oboru bydlení a hobby. Početně jsou výrazně zastoupeny kooperativní maloobchodní koncepty COOP nabízející potravinářské a nepotravinářské zboží. Polovinu systému tvoří systémy, které na trhu působí více než pět. Třetina z nich jsou koncepty provozované v ČR deset a více let. Mezi nejstarší systémy patří McDonald´s, YVES ROCHER či OBI. Dalšími úspěšnými příklady franchizingu jsou síť outdoorových prodejen Hudy sport, Pivovary Staropramen, siť prodejen O2 a další.

Zdroj: Česká asociace franchizingu

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY