Jančura: Naše vlaky budou nejluxusnější v Evropě

08.10.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Českou republiku natíráme nažluto. Jen hlupák by kupoval u konkurence. Je-li naším hlavním konkurentem Pendolíno, tak budeme dvakrát lacinější a tisíckrát kvalitnější. To jsou některé z výroků v rozhovoru s Radimem Jančurou, majitelem Student Agency.

Dobrý den, náš rozhovor začnu naprosto jednoduchou otázkou :o). Proč je Student Agency tak úspěšnou firmou?
Ty důvody jsou asi tři. První, ten nejdůležitější je, že vše ve Student Agency se točí okolo klientského servisu. Do téměř tisícovky zaměstnanců se pokoušíme klonovat naší firemní kulturu, učíme naše zaměstnance, že ten kdo je platí nejsem já, ale klient. Druhým důvodem je fakt, že se snažíme nacházet jakési díry či dírky na trhu. Je hlad po levných letenkách, po kvalitní autobusové a vlakové dopravě za nízkou cenu. Snažíme se, aby naše služby byly nejlepší a přitom nejlevnější. Jen hlupák by kupoval u konkurence. A třetí důvod? Vše co firma vydělá musí jít zpět do investic. Smysl podnikání nevidím v hromadění zisku, ale v získávání trhu.

Student Agency je  jednou z nejznámějších a nejobdivovanějších českých firem, v minulosti tomu tak ovšem nebylo. Začátky podnikání asi nebyly zrovna jednoduché. Nebo se pletu?
Každé začátky jsou těžké. Rozjetí firmy trvalo 14 let a až nyní vidím výsledky. Jsme známí hlavně díky našim busům, málo kdo však ví, že busy u nás dělají max 20% obratu.

Na začátku podnikání jste nabízeli pouze au pair programy v Evropě a USA. Dnes je nabídka vaší firmy podstatně širší – prodáváte letenky, provozujete vnitrostátní i mezinárodní autobusovou dopravu, organizujete jazykové a vzdělávací programy v zahraničí… Co z vaší nabídky je pro vás nejdůležitější a co nejvíce ziskové?
Důležité jsou pro nás všechny aktivity. Dokonce i au pair pobyty, se kterými jsem před 14 lety začínal, dnes tvoří sotva jednou promile obratu. Nejvíce ziskové jsou ty služby, které nabízíme delší dobu, tedy jazykové pobyty a letenky. I naše autobusy dokážou vydělat, ale všechny zisky spolknou investice do nových linek. Nové autobusy nejsou zadarmo, bohužel.

Student Agency byla a je, kromě žluté barvy svých autobusů, známá nízkými cenami jízdenek. Přitom dokážete nabízet větší komfort než konkurence. Co vám dovoluje jít s cenou tak dolů? A je autobusová doprava vůbec zisková?
Jednoznačně za to vděčíme vysoké obsazenosti našich autobusů. Naše autobusy jsou delší a průměrná obsazenost se pohybuje na 80 až 90%. Lidé chtějí kvalitní služby, cestování je otrava, s námi je ale zábavnější, protože nabízíme mnoho vjemů – film, hudbu, noviny, časopisy… Má to však i svá proti. Musíte si koupit jízdenku včas. Holt, autobus není tramvaj.

Budete své autobusové linky, ať už vnitrostátní či mezinárodní dále rozšiřovat?
Investice do vnitrostátní dopravy trochu utlumíme. Ještě plánujeme novou linku z Prahy do Českých Budějovic. Naopak velmi velký rozmach zažívají naše mezinárodní linky. Pokrýváme takřka celou západní Evropu. Naše autobusy do zahraničí mají neuvěřitelnou 95% obsazenost. Našim cílem je jezdit čím dál častěji. Například do Vídně jezdíme 4x denně, do Mnichova  a Frankfurtu budeme brzy jezdit 2x denně. Připravujeme i mnoho nových linek na Slovensko.

Slyšel jsem, že plánujete provozovat i železniční dopravu. Kdy se dočkáme žlutých vlaků?
Právě to je důvodem útlumů autobusů. Veškerou energii nyní dáme na vstup na železnici. Je to nádherný projekt, který nemá v Evropě obdoby. Koneckonců, s podobným komfortem našich autobusů se v zahraničí také nesetkáte. Bohužel výroba a homologace vlaků trvá tři roky, budeme si tedy muset chvíli počkat…

Myslíte si, že máte šanci se prosadit i na železnici? Jaká bude vaše strategie? Přijatelná cena a komfort, jako je tomu u autobusů, nebo něco jiného?
To je snadná odpověď. Je-li naším hlavním konkurentem Pendolíno, tak budeme dvakrát lacinější a tisíckrát kvalitnější. Budou to nejluxusnější vlaky, co jezdí v Evropě, pominu-li Orient express.

Je známo, že České dráhy musí osobní dopravu dotovat. Myslíte si, že je možné osobní dopravu na železnici provozovat se ziskem?
Ono tu dopravu nedotují České dráhy, ale my všichni. Nejen autobusy, ale i železnice může být zisková bez státních dotací. Dokonce ani na nákup vlaků nám stát nepřispěje, takže nezbývá, než si na ně vydělat. Jeli vám naše firma sympatická, vezte, že i letenkou za 1 Kč + poplatky cca 700 Kč přispějete k rozvoji luxusní dopravy u nás.

Kromě železnic, je ještě nějaká další oblast, kam byste chtěl proniknout?
Další významný projekt je provoz luxusních čtyřhvězdičkových hotelů, ale za cenu tříhvězdičkového hotelu. Tento projekt jsme kvůli vlakům na tři roky “dali k ledu“. Vlaky mají nyní ve Student Agency zelenou.

Úspěšné české firmy se silnou pozicí na trhu často koupí silný zahraniční vlastník. Dočkáme se v budoucnu něčeho podobného i u Student Agency?
Věřím, že ne. Každý investor, či společník chce vydělávat a to není moje strategie. Nechci, aby se z mé firmy stala dojná kráva, ale aby zůstala firmou, která nabízí luxus pro každého, nejen pro bohaté.

Kromě České republiky působíte i na Slovensku. Jsou nějaké další země, kam byste chtěli proniknout?
Nežli být průměrný v mnoha zemích, tak raději být nejlepší u nás a na Slovensku.

V roce 2005 jste se stal podnikatelem roku a vaše firma se pravidelně umísťuje na horních příčkách v žebříčku nejobdivovanějších českých firem. Co pro vás tato ocenění znamenají?
Výzvu, abychom z výšin brzy nespadli.

Zkuste prosím na závěr našeho rozhovoru trochu zavěštit, kde bude Student Agency za deset let a kde bude Radim Jančura?
Doufám, že Radim Jančura bude stále ve Student Agency a Student Agency bude i nadále natírat Českou republiku nažluto.

Děkuji za rozhovor
Michal Ruml, Finance.cz

 

Radim JančuraRadim Jančura se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Původním předmět jeho podnikání bylo zprostředkovávání au-pair pobytů. Poté začal provozovat i autobosuvou dopravu a později přidal i prodej letenek. Ani zde ovšem jeho aktivity nekončí, v příštích letech plánuje rozšířit své podnikatelské aktivity i na vlakovou dopravu a provozování hotelů. V roce 2005 získal prestižní ocenění Podnikatel roku.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY