Lenovo: Jsme jedničkou na asijském trhu

20.08.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Společnost Lenovo není jen výrobcem počítačů,  notebooků a příslušenství, ale také partnerem olympijských her či sponzorem jenoho z týmů formule 1. V našem pravidelném pondělním rozhovoru jsme zpovídali  Jana Solaře, marketingového ředitele společnosti Lenovo pro ČR a SR.

Dobrý den, zkuste nám na začátek rozhovoru povědět něco o tom, čím se vaše společnost zabývá. Přeci jen značka Lenovo u nás zatím není moc známá, nebo se pletu?
Společnost Lenovo vyrábí a prodává počítače, notebooky a s tím spojené veškeré příslušenství. Hlavní prioritou firmy je kvalita a spolehlivost produktů a bezpečnost a management dat. Značka Lenovo není tolik známá jako například značka jedné řady našich notebooků ThinkPad, ale především s akvizicí PC divize IBM před dvěma lety a partnerstvím s olympijskými hrami se i toto změnilo.

Dočetli jsme se, že Lenovo je třetím největším dodavatelem PC na světě. Jak jste takové pozice dosáhli a jak dlouho vám to trvalo?
Lenovo dosáhlo této pozice díky dvěma faktům – Lenovo bylo a je číslo jedna v asijském regionu, především Číně, kde je trh opravdu veliký, a pak díky akvizici PC divize IBM. Došlo tím k propojení dvou rozdílných společností s různým portfoliem pro různé zákazníky v různých regionech. Portfolio, ani lidé se nepřekrývali a z obou společností se převzalo to nejlepší ať už z obchodu, tak i z produktů.

Být třetí je sice pěkné, ale podstatně lepší je být celosvětovou jedničkou. Je toto jedním z vašich cílů, nebo je to něco jiného?
Je i není. Naším cílem, především z hlediska akcionářů, je ziskový růst. Tedy růst při zachování profitability. Naším cílem není být za každou cenu jedničkou na trhu, ale nabízet zákazníkům kvalitní produkty za výhodné ceny, a to v dlouhodobém horizontu. I proto máme vysokou loajalitu zákazníků.

IBM, jehož divizi osobních počítačů jste odkoupili, vždy bylo a stále je ve světě počítačů obrovským pojmem. Domníváte se, že za pár let bude ve stejné pozici i Lenovo?
Myslím, že tímto pojmem alespoň mezi uživateli našich produktů a odbornou veřejností jsme už teď. Bezpečnost, spolehlivost konstrukce a další prvky našich produktů zůstávají nepřekonány a neustále je inovujeme tak, jak si zákazníci žádají, abychom jim i nadále ulehčovali život s IT a nemuseli se o počítače tolik starat.

Využíváte nějakým aktivním marketingovým způsobem fakt, že jste nástupcem legendární značky IBM? A můžete nějak využívat logo či jméno IBM?
Součástí transakce s IBM bylo i právo po určitou dobu využívat logo IBM (a dalších značek) u produktů. Nicméně už velmi krátce po transakci byly představeny nové produkty v portfoliu (řada Lenovo 3000) s logem Lenovo.
Dnes – rok a půl po akvizici - logo IBM pomalu z produktů mizí a v krátkém horizontu se s ním na Lenovo produktech nesetkáme. Koneckonců se společností IBM už máme společného velmi málo a není už tedy důvod logo využívat.

Nedávno jsme si všimli vašeho loga na vozech formule 1 týmu Williams. Proč zrovna F1 a proč zrovna tým Franka Williamse?
Jako celosvětový partner olympijských her jsme hledali partnerství i v jiném špičkovém sportu, kde je kladen důraz na maximální výkon a špičkové technologie. A partnerství s týmem Williams vzniklo po delších jednáních, kdy obě strany našly to, co hledaly. Je to o spolupráci. Již nyní jsme týmu přinesli řešení, které zkrátí testování a nastavení vozů před Velkou cenou na čtvrtinu. Superpočítač s vrcholovým výkonem osm teraflopů se používá pro výpočty aerodynamiky, kdy provádí miliardy kalkulací simulující proudění vzduchu kolem virtuálního trojrozměrného monopostu F1. Díky této simulaci je možné předpovědět, jakým způsobem i ty nejmenší změny tvaru a umístění jednotlivých komponent vozu ovlivní výslednou rychlost a ovládání.

Podporujete i jiné akce či sportovní odvětví než je formule 1? Slyšeli jsme, že jste navrhovali olympijskou pochodeň. Je to pravda?
Jistě, nezůstali jsme jen u Formule 1, například ve Spojených státech, kde je populární basketbal, jsme partnery NBA. A pochodeň? To je taková třešnička na dortu. Šlo o soutěž o návrh olympijské pochodně a v tvrdé konkurenci se ukázalo, že designéři Lenova umí postavit nejen funkčně a designově pěkné notebooky, ale navrhnout i výjimečnou pochodeň pro štafetový běh před olympiádou. Přístup Lenova k vytvoření pochodně byl stejný jako když navrhujeme laptop: Musí se s ní dobře běžet a zároveň se na ni musí hezky dívat. Rukojeť je proto lehká a příjemná na dotek – je pokryta koženým materiálem. Běžci navíc zažijí jeden zvláštní pocit – pochodeň byla navržena tak, aby navozovala pocit jedné ruky v druhé.

V čem sponzoring či partnerství tak velké akce, jako je olympiáda, spočívá? A jakým způsobem jste ono partnerství získali? Museli jste se účastnit nějakého výběrového řízení?
O celém zákulisí vyjednávání partnerství s Olympijskými hrami nemám detailní informace, ale smlouva je podepsána do olympijských her 2008 s možností prodloužení. Jsme technologickým partnerem pro zajištění IT infrastruktury olympijských her, ale i kompletních příprav. To znamená, že se nejedná jen o servery, počítače a komunikaci v místě konání (přenosy a zobrazování výsledků atp.), ale i podporu týmů při přípravě. Jedná se o akci, která svým rozsahem a unikátností výrazně převyšuje běžnou implementaci infrastruktury v komerčním sektoru.

Pojďme ale do České republiky, ve světě jste třetí největší. Jak se vám daří na českém trhu. Prodávají se zde jiné produkty než například na západě? A co z vaší nabídky se zde prodává nejlépe?
Na českém trhu se pohybujeme okolo šestého až sedmého místa. Více se nám daří na poli notebooků. Z hlediska portfolia se zatím ještě lépe daří notebookům ThinkPad, ale za poslední rok a půl je obrovský nárůst i v noteboocích Lenovo 3000.

Prodej počítačů a jejich komponent není zdaleka jen otázkou prodeje jednotlivým fyzickým osobám, ale i firmám. Uvízla ve vašich obchodnických “sítích“ i nějaká velká firma či státní organizace?
Uvízly, nicméně nemohu jejich jména zveřejnit. Jedná se jak o ryze české společnosti, tak i nadnárodní giganty s většími či menšími pobočkami v České republice.

V kolika městech v ČR máte prodejny či zastoupení? Budete své aktivity v ČR dále rozšiřovat, například otevíráním poboček v dalších městech? A jaké jsou vaše cíle v ČR?
Aktuálně máme čtyři takzvaná Lenovo centra a už šest Lenovo pointů. Do konce roku plánujeme ještě jedno Lenovo centrum a několik Lenovo pointů. Cílem je nabídnout v těchto bodech zákazníkům kvalitní služby, možnost prohlédnout si produkty na vlastní oči, jejich předvedení, a především pak poradenství a servis spojený s instalací a konfigurací prvků  jako například bezpečnost, které Lenovo nabízí  výjimečně nadstandardní. Díky těmto předváděcím a poradenským centrům jsme zaregistrovali od spuštění veliký nárůst prodejů produktů i služeb.

Formule 1 a Olympiáda jsou sice významné akce, ale člověku nic neřeknou o tom, že firma prodává kvalitní notebooky i v ČR. Domníváme se, že u nás zatím není značka Lenovo moc známá, jakým způsobem u nás značku propagujete a propagovat budete?
Formule 1 i Olympiáda demonstrují naši schopnost zákazníkům přinést řešení, na která se mohou spolehnout. Především velcí zákazníci si uvědomili, že dokážeme zákazníkovi dodat nejen počítače, ale celé řešení. Z hlediska malých zákazníků pak partnerství s takovou rozsáhlou akcí přináší zviditelnění značky Lenovo. I v České republice investujeme do marketingových aktivit, jak inzerce, tak i podpory našich partnerů.

Děkuji za rozhovor.
Elena Ondrová, Finance.cz

Jan_Solar.jpgJan Solař je od března 2006 marketingovým ředitelem společnosti Lenovo pro Českou republiku a Slovensko.  V této pozici je zodpovědný za plánování a realizaci marketingových kampaní a zároveň působí jako technický konzultant v oblasti řešení s přidanou hodnotou. Ve společnosti Lenovo předtím působil na pozici Sales Specialist se zodpovědností především za rozvoj distribučního kanálu a školení obchodních partnerů. Před vznikem společnosti Lenovo pracoval na obdobné pozici v rámci PC divize IBM.
Jan Solař vystudoval Vysokou školu ekonomickou, obor Informační technologie a mezi jeho koníčky patří volejbal a turistika.


Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY