Dobrý den, můžete na úvod ve stručnosti představit společnost Acision, čím se zabývá a jaká je její specializace?
Acision je světovým lídrem v oblasti zpracování zpráv (messaging), když zpracuje celkem dvě třetiny všech textových zpráv, 3 ze 4 videomailů a obsluhuje celkově přes 1 miliardu zákazníků svých 300 klientů ze 135 zemí. Naše zkušenosti, znalosti odvětví a inovativní portfolio produktů slouží dynamicky rostoucím potřebám diverzifikovaného odvětví komunikací a umožňuje těmto firmám maximální využití nových technologií k rozšíření možností jejich zákazníků, podpoře věrnosti a vyšším výnosům.
Acision je nový název pro Telecoms Products divizi společnosti LogicaCMG. Co bylo důvodem pro změnu?
V průběhu poslední 5 let se LogicaCMG ve stále větší míře zaměřuje na konzultační služby a systémovou integraci. Investiční požadavky, znalostní výbava zaměstnanců, plánovací a prodejní cykly produktů jsou odlišné, takže se strategie obou skupin stále více rozcházely. Atlantic Bridge a Access Industries nabídly za produktovou divizi 265 mil. liber, LogicaCMG se rozhodla ji prodat a obě skupiny se nyní mohou zaměřit na to, co umí nejlépe.
Přinesla transformace nějaké podstatné změny, např. v oblasti poskytování služeb či přístupu ke klientům?
Nová firma Acision zahájila činnost 19. června 2007 s výnosy přes půl miliardy dolarů a 300 zákazníky. V současné době hodnotíme naší strategii a portfolio v kontextu dynamického vývoje na trhu a budoucích potřeb našich zákazníků. Během příštích 90 dní pravděpodobně ohlásíme několik změn, které nám umožní rozvíjet to, o co naši zákazníci stojí a poskytování kvality a služeb, které jsou od světové jedničky očekávány. Jednou z možných změn budou investice do nových produktů a počítáme rovněž s inovacemi z našich výzkumných a vývojových kanceláří v České republice, kde bychom se chtěli dále rozvíjet.
Když už jsme u SMS, jejichž celkový počet jde do miliard, kdo je vaším největším zákazníkem?
V tuto chvíli jsou z hlediska počtu zpracovaných SMS našimi největšími zákazníky mobilní operátoři. Nicméně ve stále větší míře se objevuje nový typ firem, tzv. operátoři virtuálních mobilních sítí (MVNO, Mobile Virtual Network Operators), které nabízí telefonní služby, jako je právě posílání zpráv. Takže jestliže položíte stejnou otázku za tři roky, může být odpověď úplně odlišná.
Oblast IT je velice dynamická a obstát v konkurenci tak bývá dosti náročné. V čem je vaše přednost?
Tento trh je neuvěřitelně konkurenční, takže nesmíme ani na chvíli usnout na vavřínech. Na druhou stranu však máme poměrně silnou jistotu, že si vedoucí pozici i nadále udržíme, a to především díky spolehlivým a kvalitním produktům, které jsou integrovány hluboko do klíčové infrastruktury našich zákazníků. Máme špičkové lidi, kteří jsou talentovaní a zároveň oddaní; a disponujeme takovou kombinací znalostí odvětví, která nám umožňuje nabízet to nejlepší z pohledu světových standardů prostřednictvím místních odborných týmů, které znají své zákazníky a úzce s nimi spolupracují.
Řada firem nejen z IT oborů směřuje své aktivity do ČR a jiných středo a východoevropských destinací. Je to díky poměrně kvalifikované pracovní síle za přijatelné mzdové náklady, nebo je v tom něco jiného?
Důvodů, proč se hledají talentovaní lidé v České republice, je hned několik. Jednou výhodou umístění kanceláří v Česku je střední poloha mezi časovými pásmy západní Evropy a Asie, Pacifiku. Dále jsou tu nejen vysoce kvalifikovaní, ale rovněž tvrdě pracující zaměstnanci, kteří odvádí kvalitní práci, jsou zaujati svou kariérou a stále přináší nové nápady. Ačkoliv náklady na pracovní sílu jsou o něco nižší než v Londýně, nejsou „levné“. Většina IT společností je ochotna zaplatit talentovaným lidem a nabídnout perspektivní zaměstnání důvěryhodným a tvrdě pracujícím jedincům. Posledním důvodem proč firmy zřizují kanceláře v České republice je to, že se jedná o krásnou zemi, kterou pak lze pod záminkou návštěvy pobočky často navštěvovat.
Společnost Acision CZ kromě Prahy má svou pobočku i v Brně. Proč právě moravská metropole?
Acision má Výzkumné a vývojové centrum a Centrum zákaznické podpory v Praze a Brně. Protože chceme oba provozy dále rozšiřovat, je naším prvořadým cílem najít ještě další talentované lidi, a pokud budeme mít dojem, že v některém dalším regionu je větší množství lidí se správnou sadou dovedností, můžeme zvažovat i další lokality.
Kde všude ve světě má Acision své zastoupení? A uvažujete i o dalším rozšiřování vaší sítě poboček? Které destinace přicházejí v úvahu?
V oučasnosti máme 29 zastoupení na 5 kontinentech a obsluhujeme zákazníky ve 135 zemích světa. S dalším rozšiřováním našeho podnikání – což je hlavní priorita Acision – budeme rozšiřovat naše působení přesně podle potřeb zákazníků. Jak jsem již zmínila, uvažujeme o rozšíření pobočky v České republice.
Právě oblast IT zažívá nejen v České republice a především v Brně velký boom, kdy poptávka po kvalifikované pracovní síle značně převyšuje nabídku. Jak vy se vyrovnáváte s nedostatkem odborníků z oblasti IT?
Až do této chvíle jsme vždy našli tolik talentovaných lidí, kolik jsme potřebovali. Prostřednictvím špičkového pracovního prostředí a zajímavé profesní dráhy s řadou školení a výhod si je chceme udržet a přilákat i jejich přátele. Chceme z Acision udělat zábavné a inspirující místo, kde je radost pracovat.
Právě lidské zdroje hrají v oblasti IT velice důležitou roli. Jak si vybíráte své zaměstnance? Jsou na ně kladeny nějaké zvláštní nadstandardní požadavky?
U potenciálních zaměstnanců velmi pečlivě sledujeme jak intelektuální schopnosti potřebné pro danou pozici, tak i sociální a osobní hodnoty. Nechceme nabízet pouze dobré pracovní prostředí, ale chceme zaměstnávat jen takové lidi, kteří jsou citliví ke svému okolí a chovají se ke svým kolegům a okolí s úctou.
Klíčem k úspěchu je nejen kvalita IT specialistů, ale také šikovnost a zkušenosti obchodníků. Co je pro Acision důležitější, vývoj nebo prodej?
Acision usiluje o dlouhodobé vztahy se zákazníky a ty jsou postaveny na vzájemné důvěře a úctě. Proto je pro nás nejdůležitější, aby se naši zaměstnanci usilovně snažili pochopit potřeby našich zákazníků a spolupracovali s nimi na jejich úspěchu. Dobrý obchod se pozná podle spokojeného zákazníka a zahrnuje jak vlastní prodej, tak i zajištění slibovaného v nejvyšších standardech kvality.
Společnosti z oblasti IT nesmí zapomínat na vývoj a zdokonalování nových produktů. MMS, videomaily či voicemaily již nejsou ničím neobvyklým. Čeho se ještě v budoucnu dočkáme?
Před 15 lety se naše společnost podílela na prvních aplikacích SMS... A dnes jsou SMS stále ještě na vzestupu! Můžeme sledovat růst MMS, videomailů a mnoha typů hlasových zpráv, počínaje prostými hlasovými vzkazy, až po převod textu nebo emailových zpráv do hlasové podoby. Kdo dnes ví, co přinese budoucnost? Někteří odhadují, že příští „killer“ aplikací na mobilních telefonech bude televize, filmy či interaktivní hry. My si myslíme, že by to mohla být mobilní reklama, ale skutečné odpovědi přinese až čas. V každém případě, Acision bude připraven a my jsme si jisti, že naši talentovaní kolegové z České republiky přispějí k úspěchu příštího velkého produktu.
Děkuji za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz
Jayne Chace působí na pozici vrchní marketingové ředitelky společnosti Acision. Do společnosti LogicaCMG, předchůdce Acisionu, nastoupila v dubnu 2005. Předtím zastávala vysoké manažerské pozice a řídila globální týmy ve společnostech Oracle, Nortel, Cadence, Siemens a Unisys. Má 15leté mezinárodní zkušenosti s rozvojem podnikání, strategickým marketingem, brandingem, komunikací a řízením změn. Za své úspěchy na pozici marketingové ředitelky GSM Association byla v roce 2004 společností PRAXIS UK oceněna jako dočasná obchodní a marketingová manažerka roku.