Pokud se firmě daří a rychle rostou výnosy, snižování nákladů je většinou opomíjeno. Jakmile však společnost přestane být úspěšná, ihned přistoupí k outsourcingu, propouští, konsoliduje, zeštíhluje, zakládá společná servisní střediska či racionalizuje procesy a snižování nákladů je rázem na prvním místě. Tak by se daly shrnout závěry studie Rethinking Cost Structures: Creating a sustainable cost advantage, kterou ve spolupráci s Ecomomic Intelligence Unit provedla KPMG International. Podle průzkumu téměř tři čtvrtiny společností uvedly, že pokud jsou v rámci podnikání úspěšné, snaží se snížit náklady pouze o 3 procenta. Ovšem pouze 8 procent z těchto společností tento stanovený cíl splní.
"Náklady jsou pro firmy důležitým tématem, ale když výnosy rychle rostou, řešení nákladů není prioritou," uvádí Eva Racková, partnerka společnosti KPMG Česká republika zodpovědná za oddělení Řízení rizik a poradenské služby.
Téměř všichni oslovení manažeři se shodli, že strategické a systematické sledování nákladů a vhodné změny v nákladové struktuře mohou společnostem zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost. Polovina z těchto manažerů však i přesto optimalizaci nákladů neprovádí a jako důvod uvádí neprůhlednost nákladů. Aktivní řízení nákladů pak většinou přichází na řadu až jako reakce na ohrožení firemních výnosů.
"Výzkum však dokazuje, že musíte řídit nákladovou bázi i tehdy, když rostou výnosy. Jinak riskujete, že nějaký agilní konkurent s pružnější nákladovou strukturou obsadí část vašeho trhu," říká Eva Racková a dodává: "Podívejte se, jak nízkonákladové aerolinky hbitě sebraly velké objemy přepravy tradičním leteckým společnostem na krátkých destinacích."
Při řízení nákladů je možné použít jednu ze tří základních forem. Jsou jimi záchranná akce, taktické snižování nákladů a dlouhodobé strategické řízení nákladů. V prvním případě nutí nedostatek času manažery použít drastické úsporné akce, které sice vedou k posílení peněžních toků, ale také k rychlému vyčerpání možností provedených opatření. Druhá možnost sice společnosti k realizaci taktických opatření poskytuje více času než první a přináší tak dlouhodobější užitek, ale i přesto vede pouze k vyšší efektivnosti stávající nákladové struktury. Až třetí možnost, tedy strategická opatření, umožňuje nákladovou strukturu změnit a je úzce provázána s hlavními cíli firmy. Úkolem strategického řízení nákladů je zajišťovat dlouhodobou konkurenceschopnost společnosti. Strategický přístup k řízení nákladů vyžaduje plnou angažovanost nejvyšších manažerů společnosti. Nadřízení sice mohou řízením nákladů pověřit někoho z nižších struktur podniku, podpora a vedení však musí vycházet pouze z nejvyšších pozic organizace. Podle průzkumu nemají ve 40 procentech dotázaných firem hlavní odpovědnost za snižování nákladů ani generální ani finanční ředitel. Z toho tedy vyplývá, že strategické řízení nákladů se stane součástí firemní kultury pouze v případě, až se zaběhnutá praxe změní.
"Řízení samotného projektu týkajícího se snižování nákladů lze samozřejmě delegovat na nižší články řízení, ale podpora, motivace a vedení musejí vycházet z nejvyšších řídících struktur organizace," uvádí Eva Racková. "Snižování nákladů jistě není pro generální ani finanční ředitele úkolem operativního řízení. Ale aby se stalo součástí firemní kultury, musí se zaběhnutá praxe změnit," dodává Eva Racková.
Pokud se rozhodnete používat dlouhodobé strategické řízení nákladů i v období, kdy výnosy společnosti rychle rostou, není nutné se ihned vrhnout na rychlé zavádění opatření redukujících náklady. Na začátku stačí náklady pouze systematicky sledovat, zda jsou v souladu jak strategické projekty, tak i krátkodobá taktická opatření. Důraz totiž nesmí být kladen pouze na jednu stránku, aby nebyla opomenuta jiná účinnější možnost snížení nákladů. Cílem strategického řízení není provádět rychlá opatření ale trvale úspornou strategii, která společnosti umožní zamezit konkurentům převzít část jejího trhu.
"Otázka nestojí - buď růst výnosů, nebo snižování nákladů. Obojí je důležité. Jak jednou ztratíte náklady ze zřetele, můžete očekávat, že vás konkurenti předstihnou a bude to velmi bolestivé jak pro manažery, tak pro zaměstnance," varuje Eva Racková a dodává: "V těchto organizacích, kde jsou náklady řízeny operativním modelem, cítí každý zaměstnanec, že správná nákladová kultura zajišťuje příjemnější a jistější budoucnost pro všechny."
Zdroj: KPMG
Strategicky, ale s mírou
Jak náklady snižovat