VZP má překvapivě dobré výsledky
Všeobecná zdravotní pojišťovna dlužila svým dodavatelům na konci roku 2005 neuvěřitelných 10,5 miliardy korun a tehdejší ministr zdravotnictví Rath na ni uvalil nucenou zprávu. Necelý rok a půl poté je situace ve VZP podstatně veselejší. Zdravotní pojišťovna skončila loňské hospodaření se ztrátou “pouhých“ 2,5 miliardy, ale stačila se také zbavit všech dluhů a ještě poslat 400 milionů do rezervního fondu. Podle původního plánu měla mít pojišťovna na konci letošního roku ještě dluh 2 miliardy korun. To není špatné, co říkáte?
Otázkou je, co za takto dobrými výsledky vlastně stojí. Důvodů je více. Tím nejdůležitějším je zvýšení platby za státní pojištěnce (děti, důchodce či nezaměstnané) o 23 %, kterým VZP “vydělala“ šest miliard korun. Dalších 3,5 miliardy získala pojišťovna na změně metodiky rozdělování vybraného pojistného mezi zdravotní pojišťovny. Nyní totiž nezáleží na “kvalitě“ pojištěnce, ale jen na jejich počtu. Zásluhu na dobrém hospodaření VZP má i její ředitel Pavel Horák, který seškrtal náklady na provoz pojišťovny téměř o čtvrtinu, čímž ušetřil tak skoro miliardu korun.
Není však jisté, zda se VZP podaří udržet podobný trend i pro příští roky. Vláda chce totiž zmrazit platbu za státní pojištěnce a chystá i zavedení stropů na zdravotní pojištění pro zaměstnance s vysoce nadprůměrnými příjmy. Nižší výběr pojistného by však měl VZP v příštích letech částečně vynahradit zavedení poplatků ve zdravotnictví. Zda reforma projde či nikoliv je však zatím otázkou.
Šéf ČEZu Roman bude pomáhat Českým drahám s restrukturalizací
Novými členy dozorčí rady státních Českých drah se minulý týden stali šéf elektrárenské společnosti ČEZ Martin Roman a bývalý sociálnědemokratický ministr bez portfeje Karel Březina. Na návrh ministra dopravy Aleše Řebíčka je jmenoval Řídící výbor drah. Roman má rozsáhlé zkušenosti s restrukturalizací velkých průmyslových podniků, a to se Škodou Plzeň a nejnověji s ČEZ. Pro vedení drah by tak měl být jednoznačným přínosem. Nelze nechat bez povšimnutí, že České dráhy jsou zároveň jedním z největších zákazníků ČEZu s ročním odběrem za více než 1,6 mld. korun.
Otázkou však je, proč byl nominován Březina. Podle ministra Řebíčka je to úlitba politické opozici kvůli zachování kontrolních funkcí opozice v Českých drahách. Po výměně vládních stran u moci tak lze očekávat změny i v dozorčích radách ostatním podniků s výraznou státní účastí.
Nova podstatně ziskovější než konkurenční Prima
Změny, ke kterým v poslední době došlo na českém trhu televizní zábavy, se již začínají odrážet v hospodářských výsledcích dvou největších soukromých televizí. Zatímco Nova výrazně zlepšuje svou ekonomickou výkonnost, Prima ze svých pozic naopak ustupuje. Čisté tržby televize Nova se podle CME zvýšily za první tři měsíce letošního roku o 28 % a provozní zisk dokonce 100 %. Oproti tomu Prima zvýšila své čisté příjmy pouze o 2 %, zisk jí ovšem klesl, a to 14 %.
Co je příčinou tohoto trendu? Tak především seriály vyráběné novou dokáží u diváků zabodovat podstatně výrazněji, než ty vyráběné konkurenční Primou. Podobná je situace i zábavných pořadů, kdy Prima musela některé méně sledované pořady dokonce zrušit či reality show. Oběma televizím se však co do ziskovosti blýská na lepší časy, reklama na české televizi je totiž stále více omezována a od příštího ruku by měla z veřejnoprávní televize zmizet zcela. O “inzertní koláč“ se tak budou dělit v podstatě jen dvě výše zmíněné televize. Nám nezbývá než doufat, že se vyšší zisky obou televizí promítnou i v kvalitě jejich programové nabídky.
Vodafone a Telefonica O2 rekordně utrácí za reklamu
Zkusme se podívat na výše zmíněný “inzertní koláč“ z strany, tedy z pohledu zadavatelů reklamy. Zkuste hádat, kdo byl loni největším zadavatelem reklamy v ČR? Pokud jste si tipli, že Vodafone, máte pravdu. „Když dárky, tak pro všechny“, už zlidovělý reklamní slogan Petra Čtvrtníčka dominoval letošním vánocům. Za nákup reklamního prostoru v médiích utratil Vodafone v roce 2006 1,86 miliardy korun, tedy zhruba dvojnásobek proti roku 2005. Na stupních vítězů nalezneme ještě dalšího operátora Telefónica 02, který utratil téměř stejnou částku, tedy 1,85 miliardy a chemický koncern Procter&Gamble, jehož reklama stála “pouhých“ 1,36 miliardy. Čtvrtou a poslední firmou, jejíž výdaje na reklamu přesáhly hranici miliardy korun, je poslední z operátoru T-Mobile, který utratil 1,1 miliardy korun.
Obrovské částky, které Vodafone i Telefonica O2 loni “nasypaly“ do reklamy souvisí především s rebrandingem obou značek, které jsme dříve znali pod názvy Oskar a Eurotel respektive Český Telecom. Zajímavé je, že v první desítce největších zadavatelů reklamy v ČR chybí banky, energetický gigant ČEZ či mladoboleslavská automobilka Škoda, které naopak patří k leaderům žebříčků ziskovosti.